×

ثبت شکایات فاجعه منا همچنان ادامه دارد

ثبت شکایات فاجعه منا همچنان ادامه دارد

گروه قضایی-انسیه آبشاری 2 مهر 1394 برابر با 24 سپتامبر 2015 میلادی و همزمان با عید قربان بود که تعدادی از حجاج بی‌گناه به دلیل بی‌تدبیری ماموران سعودی در کنترل جمعیت در مراسم رمی جمرات، فاجعه‌ای تلخ به بار آورند و کام مسلمانان را در روز عید قربان تلخ کرده و مراسم خونینی را رقم زدند

ثبت-شکایات-فاجعه-منا-همچنان-ادامه-دارد وکیل 

 گروه قضایی-انسیه آبشاری:  2 مهر 1394 برابر با 24 سپتامبر 2015 میلادی و همزمان با عید قربان بود که تعدادی از حجاج بی‌گناه به دلیل بی‌تدبیری ماموران سعودی در کنترل جمعیت در مراسم رمی جمرات، فاجعه‌ای تلخ به بار آورند و کام مسلمانان را در روز عید قربان تلخ کرده و مراسم خونینی را رقم زدند.

در این میان نه تنها بی‌تدبیری و سهل‌انگاری ماموران آل سعود بلکه گرمای هوا و عطش ناشی از ازدحام جمعیت و گرما نیز منجر به  جان باختن بسیاری از حجاج شد؛ درواقع بسیاری از جان باختگان تحت تاثیر حرارت شدید هوا و عطش ناشی از گرما، زیر دست و پا جان باختند و هیچ یک از ماموران سعودی اقدامی انجام نداده و تماشا‌گر بودند. بعد از از بین‌ رفتن  چند هزار  انسان پاک توسط مقصران اصلی ماجرا آل‌سعود، آنها خود را بی‌گناه جلوه داده و حتی دوربین‌هایی که از این فاجعه فیلم گرفته بود، نابود کرده و حاضر به قبول این سهل‌انگاری و به بار آوردن فاجعه نشدند و برخی از جانباختگان را بدون شناسایی دفن و برخی دیگر را به کشور‌های مربوطه منتقل کردند. با توجه به اینکه تعداد بسیاری از قربانیان فاجعه منا ایرانی بودند، مسئولان مربوطه مانند وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حق، شناسایی جانباختگان و تعیین‌ تکلیف مفقودان، به کشور عربستان سعودی عازم شدند. در این میان حضور یکی از سفرای سابق ایران در لبنان که جزء زائران امسال حج بیت الله الحرام بود، از سوی آل‌سعود انکار شد که در نهایت با پیگیری‌های مستمر و جدی کشور و درخواست‌های بسیار کشور برای شناسایی جانباختگان، طی  آزمایشات دقیق نه تنها غضنفر رکن آبادی بلکه بسیاری از قربانیان، شناسایی شدند. پس از آن، با ورود تعدادی از جانباختگان منا، سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان نهادی زیر نظر دستگاه‌قضایی برای شناسایی افراد اقدام کرد و همچنین از سوی قوه‌قضاییه و مسئولان مربوطه برای احقاق حق و دریافت دیه قربانیان و رسیدگی به جرم بزرگ آل سعود، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شد.

در نهایت بعد از پیگیری‌های بسیار و ورود جدی به موضوع و روشن شدن و ثابت شدن تقصیر و کوتاهی آل‌سعود برای همه کشور‌ها، هنوز هیچ دیه‌ای از سوی این کشور پرداخت نشده و تاکنون هیچ‌تقصیری را به گردن نگرفته است.

  آخرین وضعیت جانباختگان منا

احمد شجاعی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در  گفت‌وگویی با « حمایت» در خصوص علت نهایی مرگ قربانیان حادثه منا، گفته بود: بیشترین علت فوت، خفگی به علت ازدحام بوده است و در برخی موارد شکستگی‌هایی نیز دیده شده است. رییس سازمان پزشکی قانونی اضافه کرده بود: مقرر شده بود که تیم پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد به عربستان عازم شوند ولی عربستان در این خصوص کارشکنی کرده و همکاری نکرد.  وی ادامه می‌دهد: به دلیل عدم همکاری کشور عربستان، مدت زمان شناسایی اجساد طولانی شد ولی در نهایت تمام اجساد چه در عربستان و چه در داخل کشور شناسایی شدند؛ درواقع با نمونه‌گیری و آزمایش DNA بر روی تمام قربانیان در داخل و خارج از کشور به طور کلی تمام آنها شناسایی شدند.

  لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی

در نهایت با تصمیماتی برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و پیگیری حقوقی و قضایی موضوع در جوامع بین‌المللی، پرونده به دادسرای جنایی کشیده شد که در این زمینه حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی و تلاش تمام دستگاه‌ها و حجاج ایرانی به منظور حفظ و جمع آوری مستندات حقوقی در رابطه با علل و عوامل بروز فاجعه منا به منظور ارایه و پیگیری در محاکم بین المللی تاکید کرد.

وی معتقد است: در زمینه پیگیری بین المللی سه راه وجود دارد. اولین آن، دیوان داوری لاهه است. دیگری دیوان دادگستری است که در آنجا مسایل کیفری مطرح نیست و هر شاکی و متشاکی باید داوطلبانه به آن رجوع کنند. بعدی دیوان بین المللی کیفری است که نه ما و نه عربستان عضو آن نیستیم.

  پرونده در دادسرای جنایی مفتوح است

همچنین در این زمینه غلامحسین اسماعیلی، رییس‌کل دادگستری استان تهران در گفت‌و‌گو با صدا و سیما از ادامه ثبت شکایات و پیگیری‌ها در پرونده فاجعه منا خبر داد و گفته است: درحال حاضر بخشی از پرونده شکایات از شهرستان‌ها به دادسراهای جنایی تهران آمده و رسیدگی‌ها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پرونده فاجعه منا در دادسرای جرایم جنایی درحال رسیدگی است، می افزاید: به دادسراهای شهرستان‌های کل کشور از سوی دادسرای جنایی تهران نیابت داده شده تا خانواده جانباختگان فاجعه منا شکایت خود را از طریق این دادسرا‌ها به قوه‌قضاییه ارجاع دهند.  اسماعیلی تصریح می‌کند: پرونده فاجعه منا از منظر حقوق بین‌المللی نیز در دست پیگیری است، کمیته حقیقت یاب نیز تشکیل شده تا ادلّه و مستندات این فاجعه جمع آوری و با دقت بررسی شود.

رییس کل دادگستری استان تهران تاکید می‌کند: به محض تکمیل پرونده شکایات اولیاءدم جانباختگان منا، این پرونده وارد مراحل بعدی یعنی پیگیری در مجامع حقوقی بین‌المللی خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.