×

تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاه است

تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادسرا یا دادگاه است

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح جرم سیاسی ماده‌ای را تصویب کردند که طبق آن تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادگاه یا دادسرایی است که پرونده در آن مطرح است

تشخیص-سیاسی-بودن-اتهام-با-دادسرا-یا-دادگاه-است وکیل 

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح جرم سیاسی ماده‌ای را تصویب کردند که طبق آن تشخیص سیاسی بودن اتهام با دادگاه یا دادسرایی است که پرونده در آن مطرح است.

بر اساس ماده 5 این طرح متهم می‌تواند در هر مرحله از رسیدگی در دادسرا و تا پایان جلسه اول دادرسی در دادگاه نسبت به غیرسیاسی بودن اتهام خود ایراد کند.همچنین مرجع رسیدگی کننده طی قراری در این مورد اظهارنظر می‌کند شیوه صدور و اعتراض به این قرار تابع مقررات آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کشوری است. بر مبنای ماده 4 این طرح نیز که به تصویب نمایندگان رسید، نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی و مقررات مربوط به هیأت منصفه مطابق آیین‌ دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری است. بر اساس ماده 6 طرح جرم سیاسی،‌ متهمان و محکومان جرایم سیاسی در مدت بازداشت و حبس در محلی مجزا از مجرمان عادی نگهداری می‌شوند. همچنین در این طرح پوشاندن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس به این مجرمان ممنوع شده، اجرای مقررات ناظر به تکرار جرم نیز در مورد متهمان و محکومان جرایم سیاسی ممنوع است.بر اساس بند (ت) ماده 6 همچنین مجرمان سیاسی غیرقابل استرداد هستند و حق ملاقات و مکاتبه با بستگان طبقه اول و حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلویزیون را در طول مدت حبس دارند.بازداشت و حبس به صورت انفرادی برای این محکومان ممنوع است، به جز در مواردی که مقام قضایی بیم تبانی بدهد یا آن را برای تکمیل تحقیقات ضروری بداند لکن مدت آن در هر حال نباید بیش از 15 روز باشد. همچنین نمایندگان مجلس با تصویب ماده 3 طرح جرم سیاسی مصوب کردند که مباشرت، مشارکت، معاونت و شروع به جرایمی چون:جرائم مستوجب حدود، قصاص و دیات، سوء قصد به مقامات داخلی و خارجی،آدم ربایی، گروگان گیری و سلب غیر قانونی آزادی افراد و... جرم سیاسی محسوب نمی‌شود.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.