×

اجرای آزمایشی طرح های حبس الکترونیکی و حبس در منزل

اجرای آزمایشی طرح های حبس الکترونیکی و حبس در منزل

رییس‌ سازمان زندان‌ها با اشاره به طرح کاهش جمعیت زندانیان از اجرای آزمایشی حبس الکترونیکی و حبس در منزل به عنوان بخشی از طرح کاهش جمعیت کیفری، در آینده نزدیک خبر داد

اجرای-آزمایشی-طرح-های-حبس-الکترونیکی-و-حبس-در-منزل

 رییس‌ سازمان زندان‌ها با اشاره به طرح کاهش جمعیت زندانیان از اجرای آزمایشی حبس الکترونیکی و حبس در منزل به عنوان بخشی از طرح کاهش جمعیت کیفری، در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر اصغر جهانگیر در بازدید از زندان مرکزی بندرعباس با اعلام این خبر، گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و تدابیر ریاست محترم قوه قضاییه طرح کاهش جمعیت زندانیان به طور جدی در دستور کار است و طرح‌های مختلفی برای کاهش جمعیت زندانیان آماده شده که بزودی عملیاتی می‌شود.

جهانگیر افزود: در طرح کاهش جمعیت زندانیان برای حبس‌های کوتاه مدت، جرایم مالی و سبک نیز طرح‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که بزودی اجرا خواهد شد.

رییس سازمان زندان‌ها به طرح خروج زندان‌ها از شهرها نیز اشاره کرد و گفت: خروج زندان‌ها از شهر مستلزم تامین اعتبارات لازم است که امیدواریم در برنامه ششم توسعه اعتبار خروج زندان‌ها از حریم شهرها پیش‌بینی شود. به گزارش روابط عمومی سازمان زندان ها ، وی با اشاره به فعالیت‌های گسترده اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها گفت: هدف این برنامه‌ها بازاجتماعی کردن زندانیان است و ما تلاش می‌کنیم ضمن اصلاح شخصیت زندانیان با ارائه آموزش‌های شغلی زمینه را برای ورود آنان به چرخه اشتغال در جامعه فراهم کنیم. جهانگیر همچنین در دوازدهمین همایش دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور  که با هدف بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بررسی قانون جدید آیین دادرسی کیفری در بندرعباس برگزار شد، گفت: موضوع کاهش جمعیت کیفری یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که ایشان با نگاه خاصی این مساله را تبیین کردند و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه در شرف تحقق است.

وی گفت: آنچه ما را در این زمینه یاری می‌کند احساس مشترکی است که باید بین تمام افراد مسئول ایجاد شود تا بتوانیم کاهش هدفمند جمعیت کیفری را به نحو شایسته تحقق بخشیم.

جهانگیر گفت: کاهش جمعیت کیفری نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی است که قانونگذار در اختیار مراجع قضایی قرار داده است.
رییس سازمان زندان‌ها با تاکید بر اینکه توسعه صلاحیت‌های قضایی فقط به معنای توسعه اختیارات نیست گفت: باید در کنار توسعه اختیارات به افزایش مسئولیت در قبال افراد نیز توجه شود.

وی افزود: اگر زندان‌ها را محل اصلاح و تربیت می‌دانیم باید امکانات و اختیارات مورد نیاز را نیز به آنها بدهیم تا بتوانند ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهند. جهانگیر گفت: تراکم جمعیت کیفری در زندان‌ها با اصول اعتقادی ما در خصوص رعایت حقوق انسانی و اسلامی در تضاد است و به هیچ وجه در شان نظام اسلامی ما نیست. وی در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از تمامی ظرفیت های قانونی گفت: هم اکنون حدود 20 هزار زندانی حائز شرایط استفاده از ظرفیت قانونی نظام نیمه آزادی هستند. جهانگیر گفت: ایجاد وحدت رویه و عدم مدیریت سلیقه‌ای در کنار توجه به ظرفیت‌های قانونی می‌تواند روند کاهش جمعیت زندانیان  را تسریع بخشد. وی در پایان با تاکید بر لزوم وجود زندان در نظام‌های اجتماعی گفت: زندان‌زدایی به معنای خالی کردن زندان‌ها و لغو ضمانت‌های اجرایی نیست بلکه کاهش هدفمند جمعیت زندانیان مدنظر است و می‌خواهیم به نقطه‌ای برسیم که فقط ناامن‌کنندگان جامعه و اشرار در زندان‌ها باشند.

 

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.