×

تبیین آیین نامه اجرایی حمایت از شهود و مطلعان

تبیین آیین نامه اجرایی حمایت از شهود و مطلعان

سرپرست اداره‌کل تدوین لوایح و مقررات به تبیین آیین نامه اجرایی حمایت از شهود و مطلعان پرداخت

تبیین-آیین-نامه-اجرایی-حمایت-از-شهود-و-مطلعان وکیل 

سرپرست اداره‌کل تدوین لوایح و مقررات به تبیین آیین نامه اجرایی حمایت از شهود و مطلعان پرداخت.

 سیدجعفر کاظم‌پور سرپرست اداره کل تدوین لوایح و مقررات معاونت حقوقی در این باره گفت: با توجه به اینکه حامیان و مرتکبان برخی جرایم سازمان یافته و تروریستی و یا جرایم علیه بشریت، برای جلوگیری از اثبات جرم خود با تهدید و اقدام مجرمانه مانع از همکاری شاهدان عینی با مقامات عدالت کیفری می‌­شوند، این موضوع تحت عنوان «جرایم علیه عدالت قضایی» مشهور شده و فصل جدیدی را در شاخه علوم جنایی باز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط دادرسی منصفانه و عادلانه، رعایت اصل بی طرفی و دادرسی علنی و ترافعی است؛ اما از آنجایی که در برخی موارد وقوع جرایم به صورت سازمان یافته و تروریستی و یا جرایم علیه بشریت ارتکاب می یابد اثبات آنها مستلزم همکاری و مشارکت مردمی و شاهدان عینی و مطلعین است.

وی با بیان اینکه دولت‌ها برای مقابله با این موضوع و نیز پیشگیری از جرایم یاد شده، با جرم انگاری برخی از این اعمال در نظام کیفری داخلی و همچنین از طریق تنظیم اسناد بین المللی، اقدام به حمایت از بزه دیده، شهود و حتی قاضی مربوط می­‌کنند افزود: در این خصوص می توان در سطح داخلی به ماده 669 قانون مجازات اسلامی در مورد جرم انگاری تهدید شهود، در سطح بین المللی کنوانسیون مبارزه با فساد 2003 مریدا و کنواسیون سازمان ملل علیه جرائم سازمان یافته فراملی 2000 پالرمو اشاره کرد.

سرپرست اداره کل تدوین لوایح و مقررات ضمن اشاره به ماده 214 قانون آئین دادرسی کیفری مصوب 1392 یادآور شد: موضوع ماده یاد شده تا کنون به صورت مستقیم سابقه تقنینی نداشت و در راستای اهداف مذکور و نیز سیاست جنایی مشارکتی پیش بینی شده است تا کارگزاران عدالت کیفری با آسودگی خاطر بیشتر و بدون اینکه خطری متوجه شاهدان عینی باشد در جهت اجرای عدالت گام بردارند.

این حقوقدان با اشاره به آیین‌نامه اجرایی ماده 214 و مفاد آن، اعلام کرد: بر اساس آیین نامه اخیرالتصویب تشکیل واحدی خاص تحت عنوان «واحد حمایت از مطلعان» در هر حوزه قضایی پیش‌بینی شده است.

کاظم‌پور با بیان اینکه در این آیین نامه به چگونگی مواجهه شاهد یا مطلع با شاکی و متهم و چگونگی اجرای حق پرسش طرفین دعوی از شهود پرداخته شده است، خاطرنشان کرد: در صورت بیم خطر یا احتمال ورود ضرر و صدمه، مقام قضایی از طریق ساز و کارهای پیش بینی شده در آئین‌نامه به استماع شهادت شهود از طریق وسایل ارتباطی از راه دور اقدام می­‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: در این آیین نامه پیش بینی شده در موارد ضروری در راستای حمایت از شهود، تدابیر لازم از قبیل گشت‌­های منظم پلیس در محل کار یا سکونت شهود یا خانواده آنها و نیز در اختیار قرار دادن وسایل دفاعی لازم از قبیل افشانه­‌های دفاع شخصی و یا حتی در صورت امکان تغییر محل اشتغال کارکنان دولت تدابیر لازم اتخاذ شود.

آخرین روزهای دی ماه سال جاری آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در اجرای تبصره یک ماده 214 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 و اصلاحیه آن "آیین نامه اجرایی حمایت از شهود و مطلعان را" مشتمل بر 18 ماده و 7 تبصره به تصویب رساند و ابلاغ کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.