×

رییس دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با ایسنا قاضی نمی‌تواند طبق شایعات حکم صادر کند

رییس دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با ایسنا قاضی نمی‌تواند طبق شایعات حکم صادر کند

رییس دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با ایسنا قاضی نمی‌تواند طبق شایعات حکم صادر کند

رییس-دیوان-عدالت-اداری-در-گفت‌وگو-با-ایسنا-قاضی-نمی‌تواند-طبق-شایعات-حکم-صادر-کند وکیل 

آن چه به عنوان اتهام مطرح می‌شود باید طبق موازین شرع و قانون باشدرییس دیوان عدالت اداری با تاکید بر این‌که قاضی باید بر اساس دلایل متقن و محکم حکم صادر کند، اظهار کرد: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری دقیقا برخاسته از تعالیم و معارف اسلامی بوده و هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، در ارزیابی از اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «همه مطمئن باشند که در مقابل جرم و جنایت هیچگونه اغماضی نخواهد شد اما در مسائلی به این اهمیت، دستگاه قضا باید براساس دلایل محکم قضاوت کند و حتی اگر برای بسیاری از شایعات، شواهد و قرینه‌هایی وجود داشته باشد این شواهد نمی‌تواند مبنای قضاوت قرار گیرد»، اظهار کرد: بر اساس یک اصل کاملا شناخته شده‌ی شرعی و حقوقی، قاضی در مقام قضاوت برای اثبات حق یا مجازات فرد باید به دلایل کافی و قانع‌کننده‌ای رسیده باشد.

وی با اشاره به مواردی که در شرع مقدس اسلام مشخص شده است، ادامه داد: به عنوان مثال در جرایمی نیاز به شهادت چهار شاهد عادل آن هم با شرایط خاص دارد. بنابراین آن چه به عنوان اتهام نسبت به فردی مطرح می‌شود باید طبق موازین شرع مقدس اسلام و قانون باشد.

رییس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: البته ممکن است مواردی مشهور بوده و شهرت آن نیز فراوان باشد، اما قاضی در مقام قضاوت به آنچه که در میان مردم شیوع دارد و یا بر اساس شواهد و قراین نمی‌تواند حکم کند.

منتظری با تاکید بر این‌که قاضی در مقام قضاوت باید خداوند، قانون و آنچه که به عنوان ابزار کار از لحاظ موازین شرعی و قانونی در اختیار دارد را در نظر بگیرد، تصریح کرد: فرمایش مقام معظم رهبری دقیقا برخاسته از تعالیم و معارف اسلامی بوده و هیچ شک و شبهه‌ای در آن نیست و قاضی باید بر اساس دلایل متقن و محکم حکم صادر کند.

وی افزود: گاهی نیز ممکن است در جامعه شواهدی وجود داشته باشد که این شواهد در مقام قضا، برای قاضی کافی نباشد و احیانا شواهد معارض آن را مشاهده کند که در این صورت، شواهد خواه ناخواه ساقط شده و اعتباری نخواهد داشت.

منتظری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اطمینان دادن جهت رسیدگی‌ها، اظهار کرد: با اطلاعاتی که ایشان از بدنه‌ی مجموعه‌ی قوه‌ قضاییه دارند و رصدی که ایشان از این قوه می‌کنند، به عنوان رهبری به مردم اطمینان می‌دهند که هر چند ممکن است رسیدگی‌ها طول بکشد اما قطعا رسیدگی صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: با توجه به اطلاعاتم از درون قوه‌ی قضاییه می‌دانم که مسائل اخیر در حال رسیدگی است و باید این فرآیند طی شود تا به نتیجه نهایی برسد.

 

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.