بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
شیرزاد حیدری شهباز
آدرس : تهران میدان ونک ابتدای خیابان گاندی جنوبی نبش کوچه بیستم ساختمان 142 طبقه چهارم واحد 44 کد پستی 1517964444 فکس 02188207633
تلفن تماس : 02188784555-02188782333
تلفن همراه : 09121782522
وب سایت وب سايت شیرزاد حیدری شهباز وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
حسین باقرزاده
آدرس : اردبیل میدان شهید باکری نبش خیابان فلسطین ساختمان اداری خورشید طبقه دوم واحد 22 دفتر وکالت حسین باقرزاده
وب سایت حسین باقرزاده وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی قوه قضائیه و کارشناس ارشد حقوق خصوصی
محمدرضا توکلی
آدرس : : تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی، کوچه یکم، پلاک 9، طبقه همکف
وب سایت محمدرضا توکلی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : پاسداران، خیابان عابدینی زاده، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

قانون مربوط به همکاری دستگاه های مبارزه با فساد کشورهای عضو اکو ابلاغ شد

ارسال شده توسط : شیرزاد حیدری شهباز وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تاریخ : 14-11-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
قانون مربوط به همکاری دستگاه های مبارزه با فساد کشورهای عضو اکو ابلاغ شد

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، «قانون اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)» را برای اجرا به نهاد ریاست جمهوری و وزارت دادگستری ابلاغ کرد.

 متن این قانون به شرح زیر است:

قانون اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)

ماده واحده - اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) مشتمل بر یک مقدمه و نوزده ماده به شرح پیوست، تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

تبصره - در اجرای مواد (14) و (17) اساسنامه رعایت اصول یکصد و سی و نهم (139) و هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و نوزده ماده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و نهم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 23 /10 /1394 به تأیید شورای نگهبان رسید.

بسم الله الرحمن الرحیم

اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهادی نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو)

مقدمه

با تأکید بر اهمیت ارتقای همکاری میان کشورهای عضو اکو در زمینه مقابله با کلیه اشکال فساد به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تلاشهای صورت گرفته در راستای تحقق اهداف مشترک مندرج در عهدنامه ازمیر، برنامه عمل کویته و سایر اسناد بنیادی اکو

با آگاهی کامل از اهمیت همکاری منطقه ای در زمینه مبارزه با فساد به عنوان واکنش مشترک و اثربخش نسبت به تمامی اشکال فساد در منطقه اکو

با عنایت به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد که کلیه کشورهای عضو اکو، عضو آن هستند وارتقای همکاری بین المللی و منطقه ای از طریق نهادهای ملی مبارزه با فساد را توصیه می کند.

همچنین با توجه به لزوم ترویج مفهوم نظارتی (آمبودزمانی) ، توسعه حرفه گرایی در انجام وظایف نظارت (آمبودزمان) و انجام امور دیگری که برای پیشبرد اهداف فوق الذکر مرکز ضروری است.

با یادآوری بیانیه اولین اجلاس وزرای کشورهای عضو اکو در تاریخ اول نوامبر 2006 (10 /8 /1385 ) در تهران ، دومین اجلاس در تاریخ 27 مه 2008 (7 /3 /1387 ) در عشق آباد و سومین اجلاس در تاریخ 24 دسامبر 2010 (3 /10 /1389 ) در استانبول که با حضور وزرای کشور و نیز رؤسای هیأتهای کشورهای عضو اکو برگزار گردید.

با یادآوری تصمیم اولین اجلاس رؤسای دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو. اکو که در تهران در تاریخ 21 و 22 مه 2011 (31 /2 /1390 و 1 /3 /1390) تشکیل گردید و خواستار ارتقای همکاری منطقه ای برای مبارزه با فساد و تأسیس مرکز منطقه ای برای مبارزه با فساد و تشویق فعالیت های نظارتی (آمبودزمانی) شد. به شرح زیر توافق نمودند:

ماده 1- تعاریف

از نظر اساسنامه :

1- «اساسنامه» یعنی اساسنامه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) اکو

2- «مجمع» یعنی مجمع عمومی مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهاد های نظارتی (آمبودزمانی) اکو

3- «شورا» یعنی شورای اجرائی مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) اکو

4- «مرکز» یعنی مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) اکو

5- «دبیرخانه» یعنی دبیرخانه مرکز منطقه ای همکاری دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) اکو

6- «کشورهای عضو» یعنی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) که اساسنامه را تصویب می کند.

7-«ناظر» یعنی کشورها، سازمانها و مؤسساتی که وضعیت ناظر توسط مرکز به آنها اعطاء شده است.

ماده 2- تأسیس مرکز :

مرکز همکاری منطقه ای دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) اکو که از این پس «مرکز» نامیده خواهد شد، به عنوان یک مرکز منطقه ای زیر نظر اکو تشکیل می گردد و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مدیریتی می باشد.

ماده 3-اهداف

اهداف مرکز شامل موارد زیر است:

1- تقویت اقداماتی به منظور پیشگیری و مبارزه با فساد به شکلی مؤثرتر و کارآمدتر

2- تشویق سیاستهای مبارزه با فساد و نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو

3- همکاری با یکدیگر در فراهمایی (کنفرانس)های مبارزه با فساد منطقه ای یا بین المللی

4- ترغیب، تسهیل و حمایت از همکاری منطقه ای و بین المللی و ارائه کمک فنی در زمینه فعالیتهای نظارتی (آمبودزمانی) و نیز پیشگیری و مبارزه با فساد

5- ارتقای رتبه کشورهای عضو در شاخصهای جهانی مبارزه با فساد

6- با توجه به ابزار موجود، تشویق مشارکت فعال بخش دولتی و مشارکت فعال سازمان های دولتی و غیر دولتی در پیشگیری و مبارزه با فساد و نیز ارتقای فعالیتهای نظارتی (آمبودزمانی )

7- ایجاد هماهنگی و ارتقای همکاری میان سازمان های مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی) کشورهای عضو اکو

8- برگزاری فرآهمایی (کنفرانس)های منطقه ای تخصصی برای تبادل اطلاعات ، تجارب و دانش در خصوص مبارزه با فساد

9- انجام مطالعه و تحقیق در خصوص چالشهای ناشی از فساد و ارائه راهکار و نیز تبادل تجربیات مرتبط با مبارزه با فساد از طریق بهبود و تشویق فعالیتهای نظارتی (آمبودزمانی)

10- تدوین استانداردهای مشترک همکاری در جهت مبارزه با فساد

ماده 4- عضویت:

کلیه کشورهای عضو اکور می توانند به عضویت این مرکز درآیند. کشورهای دیگر می توانند به شرط تأیید مجمع ، در فعالیتهای مرکز به عنوان ناظر مشارکت داشته باشند.

ماده 5- ارکان:

ارکان مرکز عبارتند از :

الف- مجمع عمومی که از این پس «مجمع»نامیده می شود.

ب- شورای اجرائی که از این پس «شورا» نامیده می شود.

پ- دبیرخانه

ماده 6-

الف- مجمع عمومی

1- مجمع بالاترین رکن سیاستگذاری و تصمیم گیری مرکز خواهد بود و متشکل از رؤسای دستگاههای مبارزه با فساد و نهادهای نظارتی (آمبودزمانی)کشورهای عضو اکو خواهد بود.

2- مجمع دست کم یک بار در سال جلسه خواهد داشت . جلسات فوق العاده مجمع نیز می تواند بنا به درخواست هر کشور عضو و تأیید دو سوم کشورهای عضو برگزار گردد.

3- جلسات مجمع در مکان دبیرخانه یا سرزمین کشورهای عضو مرکز برگزار خواهد شد. حد نصاب کلیه جلسات مجمع ، دو سوم کلیه اعضاء خواهد بود.

4- وظایف مجمع به شرح زیر خواهد بود:

الف- تصویب سیاستها،راهبردها و برنامه های کاری مرکز

ب- انتخاب اعضای شورا طبق مفاد اساسنامه

پ- انتخاب رئیس و نائب رئیس ها

ت- انتصاب دبیر کل و معاون دبیر کل بر اساس پیشنهاد شورا

ث- انتخاب حسابرس ها بر اساس پیشنهاد شورا

ج- تصویب مقررات مالی و استخدامی و آیین کار مرکز

چ- دریافت و تأیید گزارش حسابرس ها و ملاحظات آنها

ح- اصلاح اساسنامه

خ- تصویب بودجه سالانه مرکز

د- نظارت بر فعالیت ها و اقدامات به عمل آمده توسط دبیرخانه

ذ- تصویب عضویت متقاضیان جدید به عنوان عضو ناظر

ر- بررسی و تأیید گزارش های فعالیت های مرکز

5- رئیس ، ریاست مجمع را بر عهده خواهد داشت و وظایفی را که به وی محول شده است انجام خواهد داد.

6- رئیس مسؤولیت مجمع را بر عهده خواهد داشت.

ماده 7-

ب- شورای اجرائی:

1- شورا،رکن اجرائی مرکز تلقی می گردد. تعداد اعضای شورا طبق آیین کارمجمع تعیین خواهد شد.

2- شورا، دست کم هر سال دو بار تشکیل جلسه خواهد داد.

3- شورا، یک رئیس و نائب رئیس از میان اعضای انتخابی خود برای انجام وظیفه به مدت یکسال انتخاب خواهد نمود.

4- وظایف شورا به شرح زیر خواهد نمود:

الف- انجام هر گونه اقدام لازم با مشورت دبیر کل برای اجرای تصمیم های و پیشنهادهای مجمع و اعلام گزارش آن به مجمع

ب- دریافت گزارشهای دبیر کل در زمینه فعالیتهای مرکز

پ- ارائه پیشنهاد به مجمع

ت- بررسی برنامه عمومی کار مرکز که توسط دبیر کل پیشنهاد شده ، قبل از تقدیم آن به مجمع

ث- ارائه گزارش و پیشنهاد به مجمع در خصوص حسابها و تخمین بودجه مرکز

ج- انجام هر گونه وظیفه دیگری که ممکن است مجمع بر عهده آن نهاده باشد.

ماده 8-

پ- دبیرخانه :

1- دبیرخانه از یک دبیر کل و تعدادی کارمند که مورد نیاز مرکز است، تشکیل خوهد شد .مکان دبیرخانه در تهران می باشد.

2- دبیر کل توسط مجمع عمومی برای یک دوره سه ساله غیر قابل تجدید از میان نامزدهای معرفی شده از سوی کشورهای عضو برای یک دوره سه ساله بر اساس صلاحیت ، تجربه و شایستگی به گونه ای که در مقررات استخدامی دبیرخانه درج شده است انتخاب خواهد گردید.

3- معاون دبیر کل ، توسط مجمع عمومی منصوب خواهد شد.

4- دبیر کل وظایف خود را در راستای خط مشی مجمع و شورا انجام خواهد داد و در مقابل آنها پاسخگو خواهد بود. دبیر کل گزارش های اداری و مالی مرکز را به شورا ارائه خواهد کرد.

5- وظایف دبیرخانه به شرح زیر خواهد بود.

الف- اجرای سیاستهای کلی و تصمیم های اتخاذ شده توسط مجمع و انجام اقدامات مقتضی برای اجرای برنامه های مصوب مرکز

ب- ارائه حمایت های اداری و فنی و هر گونه ترتیبات لازم دیگر برای برگزاری فرآهمایی (کنفرانس )ها و انجام فعالیتهای مرکز و کمک به تدوین گزارشها و سایر اسناد مربوط

پ- تنظیم و ارائه گزارش سالانه به مجمع در خصوص عملکرد مرکز از طریق شورا

ت- ارتقای روابط همکاری و تعامل با سازمانهای بین المللی و منطقه ای

ث- تسهیل در امر تأمین مالی پروژه های مورد توافق از طریق سازمانهای مالی بین المللی، سرمایه گذاران و اعانه دهندگان

ج- تنظیم گزارش مربوط به بودجه سالانه دبیرخانه برای بررسی و تأیید مجمع

چ- انجام وظیفه به عنوان امین کلیه اسناد و بایگانی مرکز

ح- هر گونه وظیفه دیگری که مجمع تعیین کند.

ماده 9- مزایا و مصونیت ها:

1- مرکز از مزایا و مصونیت های مورد نیاز برای انجام وظایف و تحقق اهداف خود برخوردار خواهد بود .این مزایا و مصونیت ها می تواند از طریق موافقتنامه منعقده بین مرکز و کشور میزبان تعریف گردد.

2- مزایا و مصونیت های کارکنان دبیرخانه و نمایندگان کشورهای عضو شرکت کننده در جلسات مرکز می تواند از طریق توافق کشورهای عضو تعریف شود.

ماده 10- مقررات مالی

1- منابع مالی مرکز به شرح زیر خواهد بود:

الف- کمکهای مالی کشورهای عضو.با توجه به مقررات جاری اکو و توان پرداخت آنها و معیارهای رایج ارزیابی کمکهای مالی سازمان ملل متحد

ب- کمکهای مالی داوطلبانه

پ- سایر منابع ممکن با تأیید مجمع

2- بودجه تنظیم شده توسط دبیر کل از طریق شورا برای بررسی و تأیید به مجمع تقدیم خواهد گردید.

3- حسابهای مرکز توسط دو حسابرس که توسط مجمع به پیشنهاد شورا برای یک دوره دو ساله انتخاب می شوند، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

4- حسابرس ها، علاوه بر رسیدگی به حسابها می توانند در صورت لزوم در خصوص کارآمدی رویه های مالی و مدیریتی، نظام حسابداری، نظارتهای مالی داخلی و در کل ، آثار مالی عملکردهای اجرائی به مجمع اظهار نظر کنند.

5- سال مالی ، از اول ژانویه تا 31 دسامبر سال تقویمی (11دی تا 10 دی سال تقویمی بعد) خواهد بود.

ماده 11- تصمیم گیری :

1- کلیه تصمیم های مهم مجمع در خصوص پذیرش عضویت کشورهای غیر عضو و ناظرین، ترتیبات بودجه ای موضوعات مرتبط با امور مالی، انتصاب رئیس، دبیر کل و معاون دبیر کل، اصلاحات اساسنامه با رأی دو سوم اعضاء اتخاذ خواهد گردید.

2- تصمیم گیری در خصوص سایر موارد بر اساس اکثریت ساده کل اعضای مرکز صورت خواهد پذیرفت .

ماده 12- همکاری بین المللی :

مرکز می تواند با نهادها و سازمانهای منطقه ای و بین المللی مربوط دیگر، رابطه همکاری برقرار نماید. ماهیت و میزان چنین همکاری هایی توسط مجمع مشخص خواهد شد.

ماده 13- پرچم و نشان :

پرچم و نشان مرکز هماهنگ با اکو خواهد بود که بیانگر اهداف و مقاصد آن می باشد . پرچم و نشان مصوب مرکز در امور اداری و سایر موارد مرتبط مرکز قابل استفاده خواهد بود.

ماده 14- حل و فصل اختلافات

1- کشورهای عضو تلاش خواهند کرد تا اختلافهای ناشی از تفسیر یا اجرای این اساسنامه را از طریق مذاکره حل و فصل کنند.

2- هر اختلافی بین دو یا چند کشور عضو در مورد تفسیر و اجرای اساسنامه که نمی توان آن را از طریق مذاکره در مدت زمان متعارف حل و فصل نمود، بنا به درخواست یکی از کشورهای عضو مزبور به مجمع ارجاع داده خواهد شد.

ماده 15- لازم الاجراء شدن:

1- این اساسنامه طبق رویه ها و قواعد مربوط قانون اساسی کشورهای عضو به تصویب خواهد رسید.

2-این اساسنامه پس از آنکه چهار کشور عضو سندهای تصویب خود را نزد دبیرخانه اکو تودیع نمایند، لازم الاجراء خواهد شد. دبیرخانه نسخه مصدق سندهای مزبور را برای سایر کشورهای عضو ارسال خواهد نمود.

ماده 16- انصراف:

1- هر کشور عضو می تواند از این اساسنامه با اعلام قبلی خطاب به دبیرخانه انصراف دهد و سایر کشورهای عضو را از طریق دبیر کل در جریان امر قرار دهد.

2- کشور عضو انصراف دهنده موظف است تعهدات خود را تا اتمام سال مالی جاری انجام دهد.

ماده 17-

اصلاح:

1- هر کشور عضو می تواند از طریق دبیرخانه پیشنهادهای ارائه شده، برای اصلاح یا بازنگری این اساسنامه را به مجمع تقدیم نماید.

2- پس از تأیید اکثریت دو سوم شورای اجرائی، بازنگری یا اصلاحات پیشنهادی جهت تأیید نهائی به مجمع تقدیم خواهد شد لازم الاجراء شدن هر اصلاحیه مشروط به تأیید مجمع است.

ماده 18-

انحلال:

مرکز به اتفاق آراء اعضای مجمع، در جلسه فوق العاده ای که به همین منظور تشکیل شده است، منحل خواهد گردید. چنین تصمیمی پس از تصویب آن در جلسه شورای وزیران اکو لازم الاجراء خواهد شد.

ماده 19-

زبان:

زبان رسمی مرکز، انگلیسی و روسی است.

این اساسنامه در شهر دوشنبه جمهوری تاجیکستان در تاریخ 21 نوامبر 2012 (1 /9 /1391) توسط امضاء کنندگان زیر امضاء گردید.

از طرف جمهوری اسلامی افغانستان

از طرف جمهوری آذربایجان

از طرف جمهوری اسلامی ایران

از طرف جمهوری قزاقستان

از طرف جمهوری قرقیزستان

از طرف جمهوری اسلامی پاکستان

از طرف جمهوری تاجیکستان

از طرف جمهوری ترکیه

از طرف ترکمنستان

از طرف جمهوری ازبکستان

منبع : ایسنا
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

قانون پیشگیری از وقوع جرم راهکارهای اصلی را برای پیشگیری تعیین نکرد
قانون مبارزه با مواد مخدر کارآمدی خود را از دست داده است
اصلاح آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی
محرومیت از حقوق اجتماعی در قانون چیست ؟
رای وحدت رویه شماره 751 هیات عمومی دیوان عالی کشور با موضوع:نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره
رای وحدت رویه شماره 750 هیات عمومی دیوان عالی کشور با موضوع : صلاحیت دبیرخانه هیات موضوع ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی
قانون صدور چک نیاز به بازنگری دارد
اجرای قانون جدید گواهینامه رانندگی برای مشمولان خدمت سربازی ، ملی شدن پلاک خودروهای سیاسی
بررسی استفساریه قانون انتخابات مجلس در دستور کار شورای نگهبان
رای شماره 471 هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع تعرفه شماره 2024 از عوارض محلی شهر شهرضا در سال 1391

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
خبر خوش برای داوطلبان کنکور 96 سارق : خرید مواد مخدر و ترس از زنم ، مرا مجبور به سرقت کرد آمار بدهکاران دیه تصادفات رانندگی کاهش یافت شان دیوان عالی کشور در نظارت بر حسن اجرای قوانین در دادگاه ها گروکشی غیر قانونی است پلمپ 26 حلقه چاه غیر مجاز در 8 ماهه گذشته مجازات های جایگزین از آسیب های حبس جلوگیری می کند اعنال جراحی غیرضروری از تخلف ها پزشکی مراکز درمانی است ماجرای شوخی خونین پسرخاله ها در برج 14 طبقه خرید و فروش کودک به هر نوعی غیرقانونی است پیامکی که زن صیغه ای قبل از مرگ مشکوکش دریافت کرد نظام جذب و گزینش در دستگاه قضایی به دنبال شایسته گزینی است یکی از مصادیق فساد سازمان یافته جعل اسناد دولتی و اخلال در نظام اقتصادی کشور است کودکی با طعم مادری مشاغل خانگی ، کلید طلایی برای بازکردن قفل اشتغال کاهش 12 درصدی جرایم مربوط به ضرب و جرح عمدی آیا می دانید مجازات قسم دروغ چیست؟ آیا پدر اختیار و اجازه محروم کردن وراث خود از ارث را دارد ؟ ادعاهای حقوق بشری در خود آمریکا مورد چالش است مدارک و شرایط لازم در صورت مفقودی یا سرقت پلاک