×

برخورد با تخریب کنندگان تالاب ها در کشور

برخورد با تخریب کنندگان تالاب ها در کشور

در ایران بیش از 20 تالاب وجود دارد و کشور ما یکی از متنوع‌ترین کشورها در زمینه دارا بودن تالاب‌ها در سطح جهان شناخته شده است این در حالی است که این محیط؛ زیستگاه تعداد زیادی از موجودات زنده است

برخورد-با-تخریب-کنندگان-تالاب-ها-در-کشور وکیل 

در ایران بیش از 20 تالاب وجود دارد و کشور ما یکی از متنوع‌ترین کشورها در زمینه دارا بودن تالاب‌ها در سطح جهان شناخته شده است این در حالی است که این محیط؛ زیستگاه تعداد زیادی از موجودات زنده است که می‌تواند از نظر اقتصادی و سلامت انسان‌ها بسیار مفید باشد البته در سال‌های اخیر این طبیعت مورد تعرض انسان‌ها قرار گرفته است به طوری که تا مرز تخریب پیش رفته است بر این اساس نهاد قضایی برای حفاظت از آن با تخریب‌کنندگان   در راستای حفظ تالاب‌ها برخورد کند.

 تاکید بر برخورد جدی با شکارچیان غیر مجاز در تالاب‌ها

با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست بر این اساس دستگاه‌ قضایی هم به روی کار آمده است و نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.یکی از مشکلاتی که در این حوزه دیده می‌شود شکار پرندگانی است که این تالاب‌ها را به عنوان زیستگاه انتخاب کرده‌اند و این موضوع سبب از بین رفتن آنها شده است بر این اساس  وزیر دادگستری از برخورد جدی با شکارچیان غیر مجاز در تالاب‌ها خبر می‌دهد و این موضوع را مربوط به نهادهای مرتبط می‌داند.

مصطفی پورمحمدی اظهار می‌کند: مسئولان باید برنامه ریزی کنند تا با شکارچیانی که در این منطقه به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند برخورد شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان نباید اجازه تجاوز به حریم این پرندگان مهاجر را بدهند، می‌گوید: برخورد با شکارچیان غیرمجاز حداقل کاری است که باید اجرایی شود و سازمان محیط زیست نظارت ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

 خلاء قانونی در حفاظت تالاب‌ها نداریم

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را درگیر کند این‌است که در قوانین ما آیا برای تالاب‌ها قانونی ذکر شده است؟ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شیراز که از تخریب تالاب‌ها ابراز نگرانی می‌کند در پاسخ به این سوال می‌گوید که هیچ خلاء قانونی در حوزه حفاظت از تالاب‌ها در کشور وجود ندارد و در قانون همه مواضع در این زمینه پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که به گفته علی صالحی ده‌ها قانون و کنوانسیون جهانی برای حفظ منابع طبیعی و تالاب‌ها وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها کنوانسیون رامسر است.

البته وی از اجرا نشدن دقیق کنواسیون رامسر سخن به  میان می‌آورد و می‌گوید: اگر قوانین کنواسیون رامسر که مهمترین کنوانسیون جهانی در حمایت از تالاب‌ها به‌شمار می‌رود را رعایت کنیم، با مشکل مواجه نخواهیم بود.  صالحی درباره کنوانسیون رامسر توضیح می‌دهد: این کنوانسیون دولت‌ها را موظف به ترویج حفاظت و استفاده مطلوب از تالاب‌ها کرده است.

 فقدان نظارت بر اجرای قانون در تالاب‌ها

به گفته دادستان عمومی و انقلاب شیراز مشکل مهم ایران در‌حوزه حفاظت تالاب‌ها فقدان نظارت و اجرایی نشدن دقیق قانون و تعیین نشدن حریم تالاب‌هاست و خاطرنشان می‌کند: برای حل این مشکل باید همه دستگاه‌های متولی تعامل و همکاری بیشتری با هم داشته باشند و دستگاه قضا نیز در این رابطه پای کار بوده و آماده است.

صالحی از پیگیری حقوق منابع طبیعی و تالاب‌ها در دادگستری فارس توسط شورای پیشگیری از جرایم  خبر می‌دهد و در این باره می‌گوید: این شورا هر گونه تغییر کاربری یا تعرض به منابع‌طبیعی و تصرف غیرقانونی را در اراضی تالاب‌ها رصد می‌کند و با کوچکترین تخلف‌ها برخورد خواهد کرد.

  هماهنگی با نهادهای انتظامی برای حفاظت از تالاب‌ها

گیلان که از جمله استان‌های سرسبز با طبیعت زیبا در کشور است بنابراین نسبت به محیط زیست حساسیت ویژه‌ای دارد به طوری که با حضور تالاب انزلی این حساسیت بیشتر نیز می‌شود این در حالی است که مدیرکل محیط زیست گیلان می‌گوید: امسال قبل از آغاز فصل مهاجرت پرندگان رایزنی‌ها و جلساتی با ریاست کل دادگستری استان و دادستان شهرستان انزلی انجام شد و با‌توجه تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر پذیرش پرونده‌های تخلفات صید در تالاب انزلی از ضابطان محیط‌ زیست پناهگاه حیات وحش سرخانکل با برپایی چندین عملیات، توسط محیط‌‌بانان یگان حفاظت محیط زیست از وجود صیادان و تورآلات صید پاکسازی شد.

امیر عبدوس هماهنگی با مرزبانی ناجا و یگان حفاظت آبزیان سازمان شیلات از عوامل برخورد قاطع با متخلفان است که باحضور خود درتالاب یکپارچکی فیزیکی تالاب را مخدوش می‌کردند.

وی از اقدامات مهم دیگر برای بازگرداندان امنیت زیستگاهی به پناهگاه حیات وحش سرخانکل عنوان و تاکید می‌کند: در‌گذشته حضور چندین صیاد متخلف در حوزه این پناهگاه حیات وحش همواره محل تنش و درگیری با ماموران محیط زیست بود و تردد شناورهای صیادان و محیط زیست امنیت منطقه را مخدوش می‌کرد.

به گفته وی امسال با به عضویت در آوردن همه این صیادان در آب‌بندان‌های تالاب انزلی، اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان موقعیتی رافراهم کرده تا شبکه تخلف و بهره برداری ناپایدار، نا‌کارآمد و بی‌اثر ظاهر شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.