×

گزارشی دقیق از قواعد فقهی

گزارشی دقیق از قواعد فقهی

گزارشی دقیق از قواعد فقهی

گزارشی-دقیق-از-قواعد-فقهی

14 دی 1388 ساعت 9:00

گزارشی دقیق از قواعد فقهی همراه با تحلیل و بررسی در کتابی با عنوان «قواعدی از فقه» نگاشته عبدالکریم عبداللهی از سوی موسسه بوستان کتاب قم منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ بی‌تردید فقه اسلامی از شریف‌ترین علوم مورد نیاز در ابعاد مادی و معنوی، فردی و اجتماعی زندگی انسان به شمار می‌آید که از منابع کتاب، سنت، عقل و اجماع به دست می‌آید. قواعد فقهی که منشأ استنباط احکام شرعی قرار می‌گیرند نیز از همین منابع به دست م‍ی‌آیند.

نخستین کتابی که در فقه شیعه درباره قواعد فقه نگاشته شد، «القواعد و الفوائد» نوشته «ابوعبدالله شمس‌الدین محمد» معروف به «شهید اول» است.

قواعد فقه نظیر اصول فقه، نقش برجسته‌ای در استنباط فروع فقهی بر پایه مبانی شریعت دارد، چنان‌که گاه از یک قاعده فقهی صدها مسأله فقهی متفرع می‌شود. این واقعیت موجب آن شده است که قواعد فقهی نیز نظیر دانش‌های اصول و فقه به مثابه دانشی با اهمیت در برنامه‌های درسی ـ آموزشی مورد توجه قرار گیرد.
 
این نوشتار با دسته بندی مطالب، منقح ساختن این قواعد، توجه به دیدگاه‌های فقیهان معاصر همراه با تحلیل و بررسی، در هر زمینه گزارشی دقیق از قواعد فقهی ارایه می‌دهد.

قاعده اتلاف، قاعده تلف مبیع پیش از قبض، قاعده صحت، قاعده ضمان ید، قاعده غرور و قاعده لاضرر، عناوین فصول این کتاب به شمار می‌آیند.

چاپ نخست کتاب «قواعدی از فقه» در شمارگان 1200 نسخه، 300 صفحه و بهای 67000 ریال منتشر شد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.