×

قانون شفاف برای رسیدن به وحدت رویه قضایی لازم است

قانون شفاف برای رسیدن به وحدت رویه قضایی لازم است

نشست تخصصی قضات محاکم کیفری دو با حضور 70 نفر از قضات محاکم کیفری سراسر کشور طی سه روز کاری برگزار شد

قانون-شفاف-برای-رسیدن-به-وحدت-رویه-قضایی-لازم-است وکیل 

نشست تخصصی قضات محاکم کیفری دو با حضور 70 نفر از قضات محاکم کیفری سراسر کشور طی سه روز کاری برگزار شد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سلطانی رییس مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه گفت: برای رسیدن به وحدت رویه قضایی، قانون باید از اجمال و تعارض دور باشد.

وی گفت: قانون باید به منزله فرهنگ دهخدا، مباحث ریز را هم تصریح کند تا قضات دچار اجمال و تعارض در قوانین نباشند و آرای مختلف در یک موضوع واحد صادر نشود.

وی گفت: قانون شفاف برای رسیدن به وحدت رویه قضایی لازم است و قانون باید از اجمال و تعارض بر حذر باشد.

سلطانی با اشاره به اینکه قضاوت به دقت فوق العاده ای نیاز دارد، گفت: لازمه قضاوت این است که قضات خود را از جهت علمی کاملاً مهیا و مسلح کنند تا بتوانند به درستی احقاق حق کنند.

وی به بازتاب مثبت نشست‌های علمی برای قضات اشاره کرد و افزود: ارائه مباحث کاربردی در نشست های علمی برای قضات بسیار مفید است و کمک شایانی به ارتقاء دانش همکاران قضایی می کند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ساعات و روزهای نشست های علمی گفت: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای قضات در تهران و استان ها باید با ساعات بیشتر و طولانی تر و به صورت مستمر برگزار شود و مباحث مطرح شده در این نشست ها به صورت کامل و تفصیلی و با نگاه کاملاً کاربردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که این امر تاثیر زیادی در افزایش سطح علمی قضات خواهد داشت.

سلطانی ضمن تشکر از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، گفت: حجت الاسلام و المسلمین امینی در راس این معاونت، چهره علمی و پژوهشی هستند که دغدغه پژوهشی و آموزشی دستگاه قضایی را به خوبی درک می‌کنند و با برگزاری این نشست های علمی، گام مهمی در جهت افزایش دانش قضات و به تبع آن احقاق حق درست برمی دارند.

ابهامات قوانین جدید مانع از ایجاد رویه واحد قضایی است

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: برگزاری نشست های علمی-کاربردی برای قضات به رواج رویه واحد قضایی در کل کشور کمک می کند.

حجت السلام و المسلمین مصدق معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح، برگزاری نشست های علمی با رویکرد کاربردی را یکی از ضروریات آموزش قضات عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر و با تصویب و لازم الااجرا شدن دو قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری، متاسفانه رویه‌های گوناگونی در کشور حاکم می‌شود.

وی افزود: برگزاری نشست‌های علمی برای قضات کمک می کند تا در خصوص یک موضوع خاص در پرونده ای رویه واحد اتخاذ شود و قضاتی که از استان‌های مختلف در این نشست‌ها شرکت می‌کنند این رویه ها را به استان های خود می‌برند و در نتیجه به مرور رویه واحد در کل کشور ایجاد می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر هر دو قانون جدید مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری از نظر تئوری و نظری در حد عالی است و هیچکس از نظر تئوری نمی تواند ایرادی به این قوانین بگیرد، اما در زمان عمل با مشکلات زیادی در این قوانین روبرو هستیم.

وی یکی از بزرگترین مشکلات قوانین جدید را ابهامات موجود در این دو قانون عنوان کرد و گفت: قبل از اینکه لایحه این قوانین به دولت برود و در مجلس تصویب شود باید از تجربیات قضاتی که پرونده ها را رسیدگی می کنند استفاده می شد و بعد از جمع بندی آنها قانون برای تصویب ارسال می گردید.

وی تصریح کرد: در شرایطی که این قوانین به تصویب رسیده است برگزاری نشست های علمی و کاربردی برای قضات بسیار کارگشا است و این در شرایطی است که باید از اساتیدی در نشست ها بهره گرفت که مسایل را به صورت کاربردی مطرح می کنند.

وی گفت: در این نشست ها باید مباحثی را عنوان کرد که مشکلات امروزمحاکم قضایی است و نباید به مشکلات تئوری ورود کرد.

برگزاری نشست های علمی، گامی در جهت رسیدن به وحدت رویه قضایی است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بدون افزایش سطح آگاهی‌های علمی قضات، شاهد وحدت رویه در محاکم قضایی نخواهیم بود.

آقایی‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران در حاشیه دوره آموزشی قضات محاکم کیفری با مثبت ارزیابی کردن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت قضات گفت: افزایش سطح آگاهی های علمی قضات محاکم بسیار ضروری و گامی در جهت رسیدن به وحدت رویه قضایی است.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف رویه در محاکم نشان دهنده برداشت‌های متفاوتی است که از قانون می شود که در برخی موارد پایه و اساس ندارد و این اختلاف تنها با آموزش صحیح، مستمر و عالی قضات برطرف خواهد شد.

آقایی نیا افزود: بزرگترین مصیبت نظام کیفری، تنوع آراء نسبت به موضوع واحد است که این امر ظلم و استبداد قضایی را به‌دنبال دارد.

وی فضل، عدالت، شجاعت و تقوا را از صفات برجسته قضات عنوان کرد و گفت: کار قاضی کار سخت و مهمی است و دقت و فرار از شیفتگی از ضرورت های انجام درست این کار است.

آقایی در خصوص برگزاری این نشست های علمی گفت: نفس برگزاری این دوره‌ها برای دستگاه قضایی حمایتی است.

وی افزود: برگزارکنندگان باید نسبت به موضوع نشست ها و صلاحیت اساتید با نگرش کامل و دقیق عمل کنند و مدت زمان نشست های علمی- آموزشی حداقل یک هفته باشد تا قضات نهایت استفاده را از مباحث داشته باشند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.