×

نقش موثر ایفای مسئولیت اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرم

نقش موثر ایفای مسئولیت اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرم

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه هدف اصلی پیشگیری از وقوع جرم، رفع موانع رشد و تعالی انسانی است، اظهار کرد اگر چنین اتفاقی رخ داد، وظیفه خود را به عنوان فردی که دارای مسئولیت در حوزه اجتماعی است، به درستی ایفا کرده‌ایم

نقش-موثر-ایفای-مسئولیت-اجتماعی-در-پیشگیری-از-وقوع-جرم

  قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه هدف اصلی پیشگیری از وقوع جرم، رفع موانع رشد و تعالی انسانی است، اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ داد، وظیفه خود را به عنوان فردی که دارای مسئولیت در حوزه اجتماعی است، به درستی ایفا کرده‌ایم.

مهدی امیری اصفهانی در کارگاه آموزشی با عنوان روزنامه‌نگاری با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به نقش و جایگاه انسان در مسئولیتی که دارد، اظهار کرد: وظایف انسان در دو حوزه مسئولیت فردی و اجتماعی، خود را نشان می‌دهد.

وی مسئولیت اجتماعی را بسیار مهم دانست و تصریح‌ کرد: بر اساس ذات سلبی و ایجابی بودن این مسئولیت، کمک به همنوع خود در رشد و کمال امری طبیعی و عقلانی است و از وظایف انسان محسوب می‌شود.

به گزارش میزان، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه ادامه داد: حوزه‌های مسئولیت اجتماعی گاهی اوقات ایجابی و گاهی اوقات سلبی است. انسان‌ها همانگونه که به سمت رشد و کمال در حرکت هستند، وظیفه دارند همنوع خود را به سمت کمال هدایت کنند.

امیری اصفهانی با بیان اینکه باید محیط مناسب را برای رشد و تعالی انسان‌ها فراهم کرد، افزود: باید موانع رشد و کمال حذف شود و در این صورت است که فطرت انسانی، وظیفه اصلی خود را انجام می‌دهد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با تاکید بر اینکه در مسئولیت ایجابی باید محیط و بستر را برای رشد فضایل انسانی فراهم کرد، گفت: حوزه مسئولیت اجتماعی دو بازیگر اصلی دارد که شامل مردم و دولت می‌شود.

وی هدف اصلی پیشگیری از وقوع جرم را رفع موانع رشد و تعالی انسانی دانست و اظهار کرد: اگر چنین اتفاقی رخ داد وظیفه خود را به عنوان فردی که دارای مسئولیت در حوزه اجتماعی است، ایفا کرده‌ایم و این موضوع باعث می‌شود در پیشگاه خدا و مردم و نیز وجدان خود، آسوده‌خاطر باشیم.

امیری اصفهانی به ملزومات مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: شناخت، زمینه‌چینی و تمهید مقدمات و نیز اقدام از جمله مواردی است که  توجه به آن در ایفای مسئولیت اجتماعی ضروری است.

وی با اشاره به موضوعاتی که در حوزه شناخت باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح‌ کرد: در این مرحله باید مصادیق و مظاهر فساد و صلاح را خوب شناسایی کرد تا بتوان در ایجاد محیط مطلوب برای مبارزه با این مفاسد برنامه‌ریزی کرد. در مرحله بعد باید بحث حدود مسئولیت و حقوق دولت و مردم را مورد توجه قرار داد؛ یعنی لازم است حدود مسئولیت مردم و دولت را در عرصه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بشناسیم. برای ایفای مسئولیت اجتماعی باید فرآیندها، ساختارها ، روش‌ها و منایع را شناخت و به آن اشراف پیدا کرد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در ادامه به بحث زمینه‌سازی برای ایفای مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: هماهنگی، مدیریت، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی‌های عمومی را یک ویژگی غیرقابل انکار و ضروری دانست که باید در همه مباحث مورد توجه قرار گیرد.

امیری اصفهانی با اشاره به الزامات عمومی ایفای مسئولیت اجتماعی اظهارکرد: ترویج فرهنگ  پیشگیری از وقوع جرم از جمله مواردی است که باید در این مرحله مورد توجه قرار گیرد؛ در واقع تبیین اثربخشی اقدامات پیشگیرانه و نیز روشن کردن جامعه نسبت به روند خطرناک افزایش ناهنجاری‌ها نخستین قدم در بحث ارتقای آگاهی‌های عمومی است.

  باید مسئولیت‌پذیری را در جامعه ترویج دهیم

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه، عمومی‌سازی دغدغه و گفتمان سلامت اجتماعی را دومین گام در بحث ارتقای آگاهی‌های عمومی دانست و اضافه کرد: مردم باید درباره ضرورت مسئولیت اجتماعی دغدغه داشته باشند؛ چون بدون سلامت اجتماعی امکان ایفای مسئولیت اجتماعی وجود ندارد.

وی از حساسیت‌آفرینی نسبت به آثار و تبعات در مورد هر نوع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، به عنوان مرحله سوم ایفای مسئولیت اجتماعی یاد کرد و گفت: باید این حساسیت را نه تنها در رسانه بلکه در جامعه ایجاد کنیم. یک فرد و یک مدیر باید به تبعات تصمیمی که می‌گیرد، توجه کند.

امیری اصفهانی ادامه داد: در مرحله آخر نیز باید به واقعیات‌های جامعه اشراف پیدا کرد و این اشراف داشتن یک شرط رکنی در  اطلاع‌رسانی عمومی است.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه در ادامه به الزامات تخصصی ایفای مسئولیت اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: جامعیت، صحت و اتقان، واقع‌گرایی، تنش‌زدایی و رعایت اخلاق حرفه‌ای از جمله مواردی است که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در بحث اطلاع‌رسانی جامعیت شرط اساسی است. نگاه جامعه به زوایای یک موضوع نباید سلیقه‌ای باشد. البته می‌تواند به عنوان یک روش در بیان مطالب مورد استفاده قرار بگیرد اما این سلیقه اگر بخواهد به عنوان یک محور قرار بگیرد، انحراف اساسی ایجاد می‌کند و نتیجه آن می‌شود که در انتشار یک خبر شایعه رخ می‌دهد.

امیری اصفهانی تاکید کرد: یک خبر در محتوا، ابزار انتقال و نیز در شکل انتقال باید صحیح و متقن باشد.

قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه واقع‌گرایی و صداقت‌گویی از مولفه‌های ضروری و تخصصی است، گفت: نباید به صورت انتزاعی با مسایل برخورد کرد و نیز نباید تحلیل ذهنی خود را به مردم انتقال داد . وی بر لزوم تنش‌زدایی در بیان مطالب تاکید کرد و افزود: اخباری را باید منتشر کنیم که تنش‌آفرین نباشد. می‌توان متناسب با دریافت و سلیقه مخاطب الگوی مناسب ارایه داد و اگر الگوسازی مناسب صورت دهیم، عملا در عرصه پیشگیری، نقشی فعال ایفا کرده‌ایم. چون جامعه به صورت خود به خود نسبت به یک الگو، رفتار خود را تغییر می‌دهد.

امیری اصفهانی در ادامه تصریح کرد: باید مسئولیت‌پذیری را در جامعه ترویج دهیم. اگر دولت و مردم احساس مسئولیت‌پذیری داشته باشند، پیشگیری به هدف نهایی خود رسیده است. تا زمانی ‌که همه آحاد جامعه در ارتقای سلامت اجتماعی ایفای نفش نکنند، ناهنجاری از بین نمی‌رود.

وی توجه به فرهنگ اسلامی را یکی از ضرورت‌ها عنوان کرد و گفت: نقش رسانه در این عرصه فوق‌العاده موثر است. برخی مفاهیم ارزشی و هنجارآفرین داشته و داریم که متاسفانه در میان مباحث مختلف گم شده است؛ مانند صداقت، جوانمردی، مروت، تکریم و احترام به بزرگتر، وفای به عهد و وجدان کاری که این مفاهیم ارزشی فوق‌العاده پیشگیرانه است و باید در توسعه و معرفی این مفاهیم اقدامات لازم انجام شود. احیای این ارزش‌ها یک ضرورت است و اصحاب رسانه می‌توانند در احیای این ارزش‌ها اقدامات ارزشمندی انجام دهند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.