×

بلاتکلیفی 2500 متقاضی بازنشستگی پیش از موعد

بلاتکلیفی 2500 متقاضی بازنشستگی پیش از موعد

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت‌ آموزش و پرورش در نخستین روزهای کاری سال‌جاری اعلام کرد

بلاتکلیفی-2500-متقاضی-بازنشستگی-پیش-از-موعد

 معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت‌ آموزش و پرورش در نخستین روزهای کاری سال‌جاری اعلام کرد:

 با درخواست بازنشستگی پیش از موعد 4هزار نفر از فرهنگیان موافقت شده است، این درحالی است که مدیرکل امور اداری و تشکیلات این وزارت‌خانه روز گذشته از بار مالی 2هزار میلیارد تومانی اجرای بازنشستگی پیش از موعد 2500 متقاضی این بازنشستگی خبر داد و گفت: امسال قادر به پرداخت این مبالغ برای پاسخگویی به تقاضای این تعداد از افراد نیستیم.

بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی سوم شهریور ماه امسال به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شد. در این بخشنامه آمده بود در اجرای بند «ج» تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 94 کل کشور و بخشنامه شماره 50960 سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام می‌‌کند، بازنشستگی پیش از موعد بدون سنوات ارفاقی با رعایت مفاد بخشنامه مذکور و سابقه خدمت موضوع قانون مذکور یعنی داشتن حداقل سابقه خدمت در موقع درخواست برای کارکنان زن 20سال و کارکنان مرد 25سال با درخواست متقاضیان و موافقت اداره‌کل یا سازمان مربوطه و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوطه بلامانع است. از دیگر نکات این بخشنامه این بود که پذیرش درخواست بازنشستگی فرهنگیان در صورتی میسر است که تحت هیچ شرایطی اختلالی در امر آموزشی دانش‌آموزان به وجود نیاورد و بازنشستگی افراد نباید موجب افزایش ساعت حق‌التدریس ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در سال تحصیلی 95-94 شود؛ ضمن اینکه فقط افرادی در شمول این بازنشستگی قرار می‌گیرند که در حال حاضر در سامانه بکفا به صورت تمام وقت با کدهای 99 و 97 شناسایی می‌شوند.

اما موضوع مهم این بخشنامه این بود که فرهنگیانی که به دلیل بیماری با تأیید شورای پزشکی یا هر علت دیگر، توانایی تدریس را ندارند یا به دلیل مرخصی بدون حقوق یا سایر موارد، امکان استفاده از خدمت آنها میسر نباشد در اولویت بهره‌مندی از شرایط بازنشستگی قرار می‌گیرند؛ همچنین پذیرش درخواست متقاضیان تحت هیچ شرایطی نباید از 10درصد مجموع بازنشستگان سال جاری آن اداره‌کل فراتر برود.

از سوی دیگر، این بخشنامه فقط در خصوص مشمولان صندوق بازنشستگی کشوری قابل اجراست و صدور ابلاغ بازنشستگی متقاضیان پس از تأیید اداره‌کل امور اداری و تشکیلات میسر خواهد بود. بر این اساس ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت آموزش و پرورش موظفند فهرست اسامی متقاضیان را که از محل مجوز بخشنامه ارسالی بازنشسته می‌شوند برای ارسال به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تا 18شهریور94، به اداره‌کل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش ارسال کنند.

با گذشت حدود پنج ماه از صدور و ابلاغ این بخشنامه به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور، مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش دیروز درباره مشکلات مالی ناشی از اجرای بخشنامه بازنشستگی پیش از موعد به اظهارنظر پرداخت و گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر 2500نفر متقاضی بازنشستگی پیش از موعد هستند رسیدگی به درخواست این افراد نیاز به 2هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

 صدور بخشنامه بدون بررسی وضعیت

اظهارات حسن حسینی درحالی منتشر شد که با نگاهی به سابقه اجرای این بخشنامه درمی‌یابیم که سال گذشته نیز چنین اتفاقی رخ داد؛ اردیبهشت ماه سال 93، وزیر آموزش و پرورش به خبرگزاری تسنیم گفت: طبق لایحه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه شد و مجلس آن را تصویب کرد، دولت و از جمله آموزش و پرورش اجازه یافتند که بازنشستگی پیش از موعد را اعمال کنند بنابراین به‌لحاظ قانونی این اجازه را داریم. به گفته علی‌اصغر فانی، هم‌اکنون در بحث اجرای بازنشستگی پیش از موعد مسایلی وجود دارد، آمادگی نداشتن سازمان بازنشستگی برای پذیرش این موضوع و محدودیت‌های دولت برای تأمین اعتبار پاداش پایان خدمت بازنشستگان منجر شد تا دولت تصمیم بگیرد که امسال این کار را انجام ندهد اما طبق همان بخشنامه‌ای که رییس‌جمهوری آن را امضا کرد در مواردی با اجازه رییس‌جمهوری امکان بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد.

در این میان، این مقام مسئول این نکته را هم یادآور شد که وقتی بازنشستگی پیش از موعد در سطح وسیع نباشد از حیث تامین اعتبار فشار زیادی به آموزش و پرورش وارد نمی‌شود. لازمه بازنشستگی پیش از موعد درخواست فرهنگیان و موافقت وزارت‌خانه است، موافقت ما منوط به این است که با بازنشستگی این افراد مشکلی به‌لحاظ نیروی انسانی ایجاد نشود.

اما فانی مراحل موافقت با تقاضای فرهنگیانی که خواهان بازنشستگی پیش از موعد را این‌گونه توضیح داد: بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان یک موضوع دوسویه است، ابتدا باید درخواست همکار فرهنگی ارائه شود و ما با توجه به شرایط آن منطقه آموزشی موضوع بازنشستگی را بررسی می‌کنیم که اگر با آن موافقت کردیم، مرحله سومی نیز وجود دارد و آن این است که از رییس‌جمهوری درخواست می‌کنیم با بازنشستگی پیش از موعد این تعداد از فرهنگیان موافقت کند.همه این صحبت‌ها درحالی گفته شده که در نخستین روزهای کاری امسال معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: فرهنگیان با 25سال خدمت می‌توانند بازنشسته شوند و فرهنگیان زن سرپرست خانوار و فرهنگیانی که بیماری‌های صعب‌العلاج دارند برای بازنشستگی پیش از موعود در اولویت هستند. به گفته محمد بطحایی، با درخواست بازنشستگی معلمان مازاد و فرهنگیانی که کسر ساعت خدمتی دارند و آموزش و پرورش نیاز به فعالیت آن‌ها ندارد، موافقت می‌شود.

 هنوز بدهی پاداش پایان خدمت تسویه نشده است

درحالی این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش به اعلام این خبر پرداخته است که حالا مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: باید کسی که قصد دارد با 22سال سابقه بازنشسته شود حقوق 22روز را بگیرد و دلیلی ندارد این نهاد مابه‌التفاوت را پرداخت کند. هم‌اکنون آموزش و پرورش حدود 2500 متقاضی بازنشستگی پیش از موعد دارد و ما اعتباری برای پرداخت مابه‌التفاوت‌ها نداریم. وزارت آموزش و پرورش هنوز بدهی مربوط به پاداش پایان خدمت 1100میلیارد تومانی فرهنگیان را تسویه نکرده‌ است.

اما با همه اینها 12دی ماه سال‌جاری معاون اول رییس‌جمهوری بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که در آن آمده است: حسب مجوزهای قانون بودجه سال94، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان مشمول بند ج تبصره 18 قانون بودجه 94،

به میزان سنواتی که زودتر بازنشسته شده‌اند و حداکثر به مدت پنج سال، به‌عنوان بار مالی ناشی از اجرای حکم یاد شده در قانون فوق، از محل اعتبارات مصوب و با رعایت قوانین و مقررات، تأمین و به صندوق بازنشستگی ذی‌ربط پرداخت شود.

همچنین در قانون مدیریت خدمات کشوری و بخشنامه سازمان بازنشستگی کشوری که 30دی ماه ابلاغ شده است، اگر شخصی بخواهد زودتر از موعد یاد شده بازنشسته شود، دستگاه متبوعش باید حقوق مشمول کسورات میزان سنوات باقی مانده از خدمتش را یکجا به حساب صندوق بازنشستگی واریز کند.

 به عنوان مثال اگر حقوق مشمول کسور بازنشستگی خانومی یک میلیون و چهارهزار تومان باشد و بخواهد سه سال زودتر بازنشسته شود، آموزش و پرورش باید 60میلیون تومان به صندوق بازنشستگی بپردازد.

تمامی این بخشنامه‌ها و اظهارات درحالی صادر و بیان شده‌اند که در حال حاضر 2500متقاضی طبق همین قوانین و بخشنامه‌ها اعلام درخواست بازنشستگی پیش از موعد داده‌اند و همچنان تکلیف آنها نامشخص است، این درحالی است که بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی نیروی انسانی عنوان شده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.