×

وجود موسسات حقوقی موجب اشباع بازار کار وکالت شده است

وجود موسسات حقوقی موجب اشباع بازار کار وکالت شده است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت با توجه به وجود اداره معاضدت کانون‌ها و نیز وکالت تسخیری هیچ کسی به علت نداشتن توان مالی، بی وکیل نمی‌ماند و به نوعی اگر وکالت اجباری شود، وکالت تسخیری و معاضدتی هم است

وجود-موسسات-حقوقی-موجب-اشباع-بازار-کار-وکالت-شده-است

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: با توجه به وجود اداره معاضدت کانون‌ها و نیز وکالت تسخیری هیچ کسی به علت نداشتن توان مالی، بی وکیل نمی‌ماند و به نوعی اگر وکالت اجباری شود، وکالت تسخیری و معاضدتی هم است.

بهمن کشاورز در نشستی با عنوان «اشباع بازار کار وکالت در ایران» گفت: حدود 150 هزار دانشجوی حقوق داریم و بیش از 68 هزار نفر هم در آزمون وکالت شرکت کرده‌اند و در نتیجه با اشباع بازار وکالت مواجه می شویم که همین امر زاینده فساد است. زمانی که وکلا پروانه وکالت اخذ می‌کنند و امکان مالی هم ندارند به دنبال آن توقع آن‌ها و جامعه بالا می‌رود که در نهایت با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت موسسات حقوقی، گفت: موسسات حقوقی مانند قارچ می رویند و نهایتا ما به نقطه ای می رسیم که طرح سه فوریتی یا قانونی دو فوریتی باید آورده شود که آن‌ها جمع شوند و این بسیار خطرناک است.

کشاورز با بیان اینکه عدم استفاده از فرهنگ وکیل یکی از اشکالات عمده جامعه ما است گفت: اگر قرار است این مشکل حل شود باید فرهنگ استفاده از وکیل را از دبیرستان آغاز کنیم و از همان ابتدا به کودکانمان بیاموزیم که حق و حقوقی دارند و باید آن را مطالبه کنند. متاسفانه بروز مشکلات موجود در این زمینه باعث شده که ما با اشباع بازار وکالت روبرو باشیم.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) تصریح کرد: کسانی که بعضا وکیل نیستند و تحصیلات حقوقی ندارند، موسسه حقوقی را ثبت می‌کنند و وکلای جوان را استخدام می‌کنند که حاصل آن اشباع بازار کار وکالت است. این موسسات درآمدهای هنگفتی از طرق مختلف دارند که متاسفانه همکاران ما مورد استثمار این موضوع قرار می گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که ابزارهای کافی برای اطلاع رسانی امر وکالت به مردم از طریق رسانه ها در اختیارشان قرار گیرد.

کشاورز با اشاره به فعالیت مرکز مشاوران قوه قضاییه (ماده 187) یادآور شد: مجلس قبلی هم بر این موضوع تاکید داشت که جذب مرکز مشاوران قوه قضاییه (ماده 187) پس از اتمام برنامه سوم توسعه غیرقانونی است ولی متاسفانه با این وجود می بینیم که این مرکز همچنان فعالیت می‌کند.

وی درباره نحوه برگزاری آزمون وکالت گفت:‌ برای برگزاری این آزمون چاره ای جز آزمون تستی نیست. مصاحبه در آزمون وکالت، آن را از صحت و دقت دور می‌کند. ما یک بار در سال 90 آزمون را به دو صورت تستی و تشریحی برگزار کردیم که مشکلاتی را به وجود آورد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ادامه داد: با توجه به وجود اداره معاضدت کانون ها و نیز وکالت تسخیری هیچ کسی به علت نداشتن توان مالی، بی وکیل نمی ماند و به نوعی اگر وکالت اجباری شود، وکالت تسخیری و معاضدتی هم است.

کشاورز درباره بیمه وکالت نیز گفت:‌ طرحی که به نوعی وکالت را الزامی می‌کند برای اشخاص حقوقی، شرکت ها و افراد خانواده، در نظر گرفته شده است که اکنون در قوه قضاییه در حال بررسی است و به کانون‌های وکلا و اتحادیه نیز فرستاده شده تا آن‌ها این طرح را بررسی کنند.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.