×

مطالبه از قوه قضائیه باید آخرین مرحله مبارزه با زمین خواری باشد

مطالبه از قوه قضائیه باید آخرین مرحله مبارزه با زمین خواری باشد

معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت برخورد با فساد و ناهنجاری، مبارزه با زمین خواری و تعدی به مالکیت های دولتی فقط این نیست که در مرحله پایانی از دستگاه قضایی احکام شدید و برخورد را مطالبه کنیم، بلکه مهم از بین بردن زمینه بروز تخلفات است

مطالبه-از-قوه-قضائیه-باید-آخرین-مرحله-مبارزه-با-زمین-خواری-باشد

معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: برخورد با فساد و ناهنجاری، مبارزه با زمین خواری و تعدی به مالکیت های دولتی فقط این نیست که در مرحله پایانی از دستگاه قضایی احکام شدید و برخورد را مطالبه کنیم، بلکه مهم از بین بردن زمینه بروز تخلفات است.

احمد تویسرکانی که در آئین افتتاح ساختمان جدید اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بندرعباس و کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان سخن می‌گفت، ادامه داد: امروز در حفاظت از مالکیت‌های مربوط به دولت باید به شکل جدی و ریشه ای از سوی نهادهای متولی حراست از اراضی دولتی اقدام شود تا با انبوه پرونده‌ها در دستگاه قضایی مواجه نباشیم.

وی افزود: اگر ساختار و نظارت دقیقی در بخش های مربوطه حاکم باشد به هیچ وجه شاهد نخواهیم بود که مثلا بعد از 10 یا 15 سال از تعدی به یک بخش از اراضی ملی، نهاد متولی تازه به فکر شکایت و رفع تصرف از اراضی تحت حفاظت خود بیفتد.

معاون رییس قوه قضائیه اظهار کرد:‌ مسئولان و متولیان این امر باید در این زمینه خود را مانند صاحبخانه‌ای بدانند که با هرگونه تعرض با حساسیت و احساس مسئولیت برخورد می‌کند.

وی با اشاره به فراهم کردن همه زیرساخت های لازم در سازمان ثبت در جهت تثبیت مالکیت‌ها افزود: کشور در این زمینه هزینه‌های بسیار زیادی پرداخت کرده و انتظار داریم که با همان همت و جدیتی که دستگاه قضایی دارد، سایر دستگاه‌های اجرایی نیز با همدلی و هماهنگی بویژه دستگاه هایی که متولی حفاظت امر زمین اعم از سواحل، تالابها، رودخانه ها و سایر عرصه های ملی می باشند برای تثبیت مالکیت های دولت وارد میدان شوند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر دقت در تکالیف و مسئولیت‌ها و لزوم افزایش بهره وری در همه بخش‌ها بیان کرد: سازمان ثبت در سال‌های گذشته گرفتار بروکراسی پیچیده و سنتی و از دستگاه هایی بود که تصور عمومی از آن طوری بود که امکان برون رفت از آن قابل تصور نبود، ولی امروز با برنامه ریزی ها و تحولات گسترده صورت گرفته در این سازمان که با حمایت‌ها و هدایتهای آیت اله آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه صورت پذیرفت، وضعیتی کاملا متفاوت با گذشته را دارد و تقریبا اکثریت مردم در جامعه نیز این مساله را احساس می‌کنند.

تویسرکانی ادامه داد: در حوزه سلامت اداری نیز این سازمان با اصلاح شیوه ها و بهبود روش‌ها، زمینه ارتکاب به بسیاری از مفاسد را از بین برده و گلوگاه های زیادی را با حذف مراجعات و مکاتبات غیرضروری مسدود نموده است.

معاون رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توطئه‌های پنهان و آشکار دشمنان برای خدشه وارد کردن به انقلاب اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اقتدار امروز انقلاب محصول مجاهدت‌های مردم مسلمانی است که با همدلی و وحدت و تحت زعامت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری تا کنون اجازه نداده اند که توطئه های دشمنان به نتیجه ای برسد و ان‌شاء الله در آینده نیز به نتیجه ای نخواهد رسید و لذا لازمه تداوم این راه روشن، توجه به آحاد مردم از سوی خدمت گذاران و مسئولان می باشد.

وی استان هرمزگان را استانی مهم و استراتژیک و برخوردار از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا برای توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: دستگاه قضایی به‌ویژه سازمان ثبت همواره توجه زیادی به این استان داشته و با همت و عزمی که مسئولان قضایی استان بویژه در تثبیت مالکیت‌ها و حراست از اراضی ملی و سواحل دارند، امیدواریم هرچه بیشتر شاهد کاهش ناهنجاری‌ها و پرونده‌های قضایی در این استان باشیم.

وی ادامه داد: جای خوشحالی دارد که امروز کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان شکل گرفته و به موجب قانون مسئولیت‌های مهمی را نیز عهده‌دار شده و امیدواریم این کانون به شکل جدی در تعامل با سایر بخش‌ها و تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی بتواند عملکرد موثری در این استان داشته باشد.

وی با اشاره به حذف دفتر دست نویس اسناد و املاک در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت از ابتدای سال 95 و اخذ اثر انگشت متعاملین در این دفاتر که نقش موثری در ارائه خدمات بهتر و جلوگیری از جعل ایفا می نماید اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری مجموعه بزرگ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، مجموعه‌ای مدرن را در کشور الگوسازی کنیم که خوشبختانه به گواهی نهادهای بین المللی که سازمان ثبت با آن‌ها همکاری دارد، در زمره سازمان‌های پیشرو در بسیاری از زمینه‌های فعالیت خود در دنیا است.

اکبری رییس کل دادگستری استان هرمزگان نیز در این مراسم که اعضای شورای قضایی، مدیران استانی و سران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان نیز درآن حضور داشتند، نقش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تثبیت مالکیت، اعتباربخشی به اسناد و کاهش نزاع و دعاوی را بسیار مهم دانست و گفت: این سازمان همچنین در تحقق دو سیاست بسیار مهم دستگاه قضایی یعنی اطاله دادرسی و قضازدایی نقش بسزایی دارد و موضوع فرهنگ‌سازی ثبت رسمی باید از سوی رسانه‌ها مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

سیدمهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان نیز با تقدیر از مدیریت موثر دکتر تویسرکانی در تحول فرآیندهای ثبتی کشور، از وی به عنوان پدر ثبت نوین ایران یاد کرد و افزود: امروز اکثر خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی ارائه می شود و امیدواریم در کنار تحول در فرآیندها، با توسعه فضای اداری مناسب نیز بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم.

در پایان این مراسم احکام اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان هرمزگان از سوی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آنها اهدا گردید.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.