×

حل مشکلات حوره خانواده نیازمند توجه قوای حاکمه است

حل مشکلات حوره خانواده نیازمند توجه قوای حاکمه است

نخستین مرکز معاضدت قضایی سیستان و بلوچستان با همکاری کانون وکلای دادگستری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در فرهنگسرای انقلاب زاهدان گشایش یافت

حل-مشکلات-حوره-خانواده-نیازمند-توجه-قوای-حاکمه-است

نخستین مرکز معاضدت قضایی سیستان و بلوچستان با همکاری کانون وکلای دادگستری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در فرهنگسرای انقلاب زاهدان گشایش یافت.

 وکیل خانواده از اولویت‌های دولت در برنامه ششم توسعه است  

شهیندخت مولاوردی در مراسم افتتاح نخستین مرکز معاضدت قضایی سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: داشتن وکیل یا مشاور خانواده جزو برنامه‌های مهم دولت و وزارت دادگستری است که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گیرد.وی با تاکید بر حمایت از خانواده به ویژه زنان گفت: این قشر از جامعه باید از حمایت های معنوی و اجتماعی برخوردار شوند.وی افزود: اگر همه اعضای خانواده توانمند نباشند نمی توان خانواده خوبی را تشکیل داد.معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: در چارچوب تفاهمنامه مشترکی که با کانون وکلای کشور امضا شد نخستین مرکز معاضدت قضایی ایران بعد از تهران با هدف حمایت حقوقی از زنان و خانواده در زاهدان تشکیل شده است.مولاوردی گفت: این تفاهمنامه با هدف بهبود وضعیت حقوقی زنان توسط معاون رئیس جمهور در امور زنان و وزارت دادگستری امضا شده است.وی افزود: بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی باید از نامه نگاری ها فاصله گرفت و در عمل برای حل مسائل و مشکلات به ویژه حمایت از زنان و خانواده گام‌های اساسی برداشت. وی گفت: با تشکیل معاضدت قضایی در کشور انتظار می رود از بار پرونده‌ها در مراجع قضایی کاسته  شود زیرا جمهوری اسلامی از نظر داشتن تعداد زندانی رتبه چهار تا پنج را در بین کشورهای اسلامی دارد که زیبنده آن نیست.معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار داشت: قوای حاکمه باید برای رفع مشکلات حوزه خانواده پیشقدم شوند و در این زمینه تشکیل کانون وکلا در استان ها را نیز در دستور کار قرار دهند.وی گفت: کانون وکلا تشکیلاتی غیر دولتی است که از ظرفیت آن می‌توان بهترین استفاده را برای رفع مشکلات مردم کرد.

 دریافت شناسنامه در استان دیگر امری امنیتی نیست

اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت:قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نرخ سواد در منطقه 25 درصد بود که امروز نرخ سواد 75 درصد است. این آمار به آن معناست که ما دارای سرمایه‌های عظیم انسانی هستیم. اکنون 16 هزار دانشجو در استان مشغول تحصیل‌اند که هریک شمعی روشن در جامعه ما هستند. وی در ادامه به بحث مشکل افراد بی‌شناسنامه در استان اشاره کرد و گفت: توانسته‌ایم طی دو سال اخیر برای 15 هزار نفر شناسنامه صادر کنیم. صدور شناسنامه در منطقه تا دو سال پیش امری امنیتی بود و امروز یک خدمت است و بیش از 7هزار و 500 نفر در مناطق محروم استان برای دریافت شناسنامه ثبت نام کرده اند. هاشمی افزود: از 15 هزار نفری که شناسنامه دریافت کرده‌اند 7هزار نفر واجد رای دادن هستند که این امر روحیه مشارکت جویی را در استان نهادینه می کند.

 روزانه 64 پرونده در دادگاه خانواده تشکیل می شود

اکبری، قائم مقام دادگستری استان سیستان و بلوچستان و رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان نیز در ادامه مراسم با اشاره به مشکلات زنان در استان سیستان وبلوچستان اذعان داشت:استان سیستان و بلوچستان نیز در گیر آمار بالای پرونده‌های طلاق، نفقه، حضانت و ... شده است و بخش مهمی از پرونده‌های قضایی بعد از قاچاق مربوط به اختلافات و مشکلات خانوادگی است. وی با دسته بندی مشکلات زنان در این اسنان گفت: یکی از مشکلات استان مربوط به زنانی است که شوهران‌شان در زندان هستند. معمولا این زنان به همراه کودکان‌شان در شرایط اقتصادی سختی قرار دارند. بخش بعدی مشکلات مربوط به زنانی است  که به علت عدم ثبت رسمی ازدوج و طلاق دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان در ادامه به معضل نداشتن شناسنامه در این استان اشاره کرد و افزود: به علت عدم ثبت رسمی ازدواج بسیاری از کودکان حاصل از این‌گونه ازدواج‌ها هنوز شناسنامه ندارند. وی ادامه داد: ازدواج دختران با افراد مسن نیز از دیگر مشکلات منطقه استو دختری 16 ساله را به عقد مردی 80 ساله در می آورند و بعد چند سال این دختر بچه که به سن جوانی رسیده و مرد بسیار پیراست و اختلافات بسیاری در این گونه وارد پیش می‌آید.اکبری به ازدواج‌های تحمیلی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ازدواج های تحمیلی نیز از معضلاتی است که نمی شود به راحتی از کنار آن عبور کرد.  به خصوص در مواردی که درگیری و اختلاف میان دوطایفه منجر به قتل می‌شود حتی با رسیدگی قضایی و پرداخت دیه باز هم برای برقراری صلح میان دو طایفه دختری را به اجبار برای پایان درگیری‌ها به عقد یکی از مردان طرف مقابل در می‌آورند.این مقام قضایی با هشدار در مورد تبعات ازدواج با اتباع بیگانه نیز خاطر نشان کرد: ازدواج با اتباع افاغنه و پاکستانی ها  جزو مواردی است که همچنان در منطقه وجود دارد و بسیار پیش آمده این اتباع بعد از چند سال کشور را ترک کرده اند و یک زن و چند فرزند بدون اوراق هویت و ثبت ازدواج بی پناه رها شده‌اند. اکبری ادامه داد: مشکل دیگر زنان منطقه تعدد زوجین است که بارها این زنان به دادگاه  مراجعه کرده و از تبعیض شوهران‌شان شاکی هستند. وی در ادامه باارائه آماری از ورودی پرونده‌های خانواده در سطح استان پرداخت و گفت: طی 10 ماهه سال جاری 15 هزار و 218 فقره پرونده در رابطه با موضوعات خانواده تشکیل شده است.به عبارتی هر هفته 380 پرونده و روزنامه 64 شکایت در این رابطه در دستگاه قضا تشکیل شده است. اکبری به آمار پرونده‌های خانواده در زاهدان نیز اشاره کرد و گفت: طی همین مدت 6هزارو 728 پرونده در دادگاه خانواده زاهدان ثبت شده است به عبارتی روزانه 30 پرونده به دادگاه خانواده زاهدان  وارد شده است. وی همچنین با اشاره به ثبت حضور 470 وکیل کانون وکلای دادگستری در استان سیستان بلوچستان تاکید کرد: متاسفانه از این تعداد کمتر از یک پنجم در استان حضور دارند و این ضعف کانون وکلای مرکز در نظارت بر عملکرد وکلاست که نیاز است با  وکلایی که به نام استان مادر استان ها ی دیگر فعال هستند برخورد شود.بنابراین ایشان اظهار امیدواری کرد با شروع به کار دفتر معاضدت قضایی کانون در سیستان شاهد حضور پررنگ وکلا در سطح استان باشیم و آگاهی های حقوقی افراد به خصوص زنان افزایش یابد.

 کمک به زنانی که توان مالی گرفتن وکیل را ندارند

همچنین دکتر حسین محمدنبی، نایب ‌رئیس‌ کانون  مرکز در این مراسم گفت: بعد از انعقاد  تفاهمنامه بین کانون وکلای مرکز و معاونت زنان ریاست جمهوری در تیرماه سال جاری، این اولین مرکزی است که با مشارکت هر دو طرف افتتاح می شود. وی خاطرنشان کرد:در اداره معاضدت قضایی،وکلای معاضدتی در اختیار افراد نیازمندی که توان پرداخت حق الوکاله را ندارند، خصوصا بانوان نیازمند قرار داده می شود تا خدمات حقوقی به آنها ارائه شود.   محمد نبی  با اشاره به اینکه بر اساس  قانون لایحه استقلال کانون وکلا مصوب 1333 و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب سال 1376 اداره معاضدت قضایی ایجاد شده است،گفت:در این اداره تمامی معاضدت‌های قضایی 5 استان  تحت پوشش کانون وکلای مرکز انجام می شود.نایب رئیس کانون مرکز با بیان اینکه اداره معاضدت قضایی هم اکنون دو وظیفه قانونی بر عهده دارد: یکی تعیین وکیل رایگان برای افراد بی بضاعت در امور حقوقی و دیگری هم تعیین وکیل تسخیری به موجب قانون جدید آیین دادرسی کیفری، اظهار کرد: در صورتی که دادگاه ها درخواست وکیل تسخیری داشته باشند نیز  وکیل در اختیار آنها قرار داده می شود. نایب رئیس کانون مرکز با اشاره به اینکه هم اکنون 470 وکیل در استان سیستان و بلوچستان حضور دارند و 175 نفر آنان کارآموز هستند،گفت: فعلا این تعداد وکیل کافی است مگر اینکه دادگستری اعلام نیاز کند.محمدنبی در بخش دیگری از سخنانش گفت :طبق کمیسیون ماده یک قانون مصوب سال 1376، در تعیین وکلای مورد نیازدر هر استان، رئیس کل دادگستری استان،رئیس دادگاه انقلاب و رئیس،کانون مرکز تعداد وکلای مورد نیاز هر 5 استان تحت پوشش کانون مرکز را تعیین می‌کنند. نایب‌رئیس‌کانون‌مرکز همچنین خاطرنشان کرد: این اولین شعبه از اداره معاضدت است که افتتاح می شود.

  در صورت عدم حضور وکیل،دادرسی عادلانه نیست

سعید باقری، رئیس اداره معاضدت کانون وکلای مرکز نیز با اشاره به اینکه ارائه مشاوره حقوقی و اعطای وکیل به کسانی که توان پرداخت حق الوکاله ندارند از وظایف اداره معاضدت است،گفت :در دو حوزه به افراد نیازمند خدمات حقوقی ارایه می شود. یکی وکیل تسخیری در جرایمی است که الزاما باید وکیل حضور داشته باشد مثل موارد اعدام،حبس ابد و.... در صورت عدم حضور وکیل،دادرسی عادلانه نیست. وی با اشاره به اینکه در سال چندین هزار وکیل تسخیری در اختیار مردم قرار می گیرد،گفت: حتی متهم محکوم به اعدام هم حقوقی دارد که باید توسط وکیل تامین شود و الزامی بودن حضور وکیل در چنین پرونده هایی هم به همین دلیل است.وی افزود: مورد دیگر، اعطای وکیل به افراد نیازمند در امور حقوقی است.باقری با اشاره به اینکه به موجب ماده 348 قانون آیین دادرسی کیفری،در امور کیفری هم وکیل توسط اداره معاضدت تامین می شود،گفت: ان شاء ا... با موافقت کانون مرکز،از 95 این نوع وکیل را  هم معرفی خواهیم کرد.رئیس اداره معاضدت با اشاره به اینکه 5 استان سمنان،یزد،هرمزگان، سیستان و بلوچستان و تهران جزو کانون مرکز محسوب می شوند،اظهار کرد: بیش از 93هزار نفر در سال جاری به اداره معاضدت مراجعه کردند و مشاوره حقوقی به آنها ارائه شد و وکیل در اختیار آنان قرار گرفت.وی با اشاره به اینکه داشتن وکیل حق همه افراد جامعه است،گفت: اگر  مردم به حقوق خود آشنا باشند،دعاوی عالمانه طرح و  ورودی پرونده کم می شود. باقری با بیان اینکه روزی 50 نفر در  تهران به اداره معاضدت مراجعه می کنند، اظهار کرد: همکاران ما 50 درصد مردم را قانع می کنند که دعوای آنها پیشرفت نخواهد داشت و بدین وسیله  از ورود پرونده اضافه جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است در مراسم افتتاح نخستین مرکز معاضدت قضایی سیستان و بلوچستان روز پنجشنبه با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری،اوسط هاشمی استاندار سیستان بلوچستان، اکبری قائم مقام دادگستری استان سیستان بلوچستان، حسین محمدنبی، نایب رئیس کانون مرکز، سعید باقری رئیس معاضدت قضایی کانون وکلای مرکز و جمعی از مسئولان استانی حضور داشتند و خانم فرزانه سادات ابوالقاسمی به عنوان سرپرست دفتر مرکز معاضدت قضایی سیستان و بلوچستان انتخاب و معرفی شد.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.