×

سارقان قمه به دست در چنگال قانون گرفتار شدند

سارقان قمه به دست در چنگال قانون گرفتار شدند

سارقان قمه به دست پامنار که 3 کیلو و 700 گرم شمش طلا را سرقت کرده و متواری شده بودند در کمتر از 12 ساعت شناسایی و دستگیر شدند و حالا با تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، به زودی به سزای عملشان می‌رسند

سارقان-قمه-به-دست-در-چنگال-قانون-گرفتار-شدند

 سارقان قمه به دست پامنار که 3 کیلو و 700 گرم شمش طلا را سرقت کرده و متواری شده بودند در کمتر از 12 ساعت شناسایی و دستگیر شدند و حالا با تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، به زودی به سزای عملشان می‌رسند. در حالیکه دو کارگر طلاسازی با خرید شمشهای طلا به صورت کیفی در حال بازگشت به کارگاه طلاسازی بودند، دو سارق با دو موتورسیکلت در یک کوچه خلوت سد راه آن‌ها شدند و با تهدید قمه و چاقو، کیف را سرقت کرده و بلافاصله از محل متواری شدند.

به گزارش میزان، اگرچه سارقان که صورت خود را پوشانده بودند، تصور نمی‌کردند که به زودی شناسایی و دستگیر شوند اما با هماهنگی مشترک پلیس و دستگاه قضایی سارقان در کمتر از 12 ساعت دستگیر و روانه زندان شدند.

  زورگیری با سلاح سرد محاربه است

این سارقان در حالی دست به سرقت خشن زده بودند که پیش از این آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه با اشاره به ماجرای سرقت با سلاح سرد در تهران گفته بود: چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان‌دهنده است و حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان بکارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. آیت‌الله آملی لاریجانی در این خصوص هشدار داده بود که مجازات‌های بدیل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد اما دستگاه قضایی با توجه به ضرورت بالا بردن هزینه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را انتخاب کرده است. طبق تاکیدهای چندباره این مقام عالی قضایی، قوه قضاییه در برخورد با اشرار هیچ‌گونه سستی به خرج نخواهد داد و نیروی انتظامی هم به عنوان ضابط قضایی قطعا با شرارت اخیر و شرارت‌های مشابه به صورت قاطع و سریع برخورد می‌کند.

  قانون چه می‌گوید؟

 اگرچه لایحه برخورد با حمل سلاح سرد هفت سال است که در مجلس سرگردان مانده و هر بار با افزایش آمار جرایم خشن، پیگیری آن در دستور کار مجلسیان قرار میگیرد اما در نهایت بررسی این قانون از دستور مجلس نهم هم کنار گذاشته شد تا شاید وقتی دیگر به آن رسیدگی شود. با این وجود، در ماده 617 قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیزات) در خصوص قدرت‌نمایی با سلاح سرد، آورده است: «هر کس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان‌چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد.» مجلسی‌ها معتقدند که با وجود مقررات مربوط به محاربه و قدرت‌نمایی با سلاح سرد، دیگر نیازی به جرم انگاری مجزایی برای حمل سلاح سرد وجود ندارد، هرچند که رییس پلیس آگاهی کشور معتقد است که وقتی یک مجرم خشن، سلاح سرد حمل می‌کند، به واسطه قدرتی که از این سلاح می‌گیرد، بیشتر در معرض بروز رفتارهای مجرمانه قرار دارد و برای همین باید حمل سلاح سرد هم جداگانه جرم انگاری شود، موضوعی که هنوز مورد اتفاق نظر مجلسی‌ها قرار نگرفته و حمل سلاح سرد با خلاءقانونی روبرو است. البته دستگاه قضایی بدون توجه به این موضوعات، همواره با بروز جرایم خشن به خصوص سارقانی که از سلاح سرد استفاده کرده‌اند، با قاطعیت برخورد کرده است.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.