×

مشاوران املاک بخواهند یا نخواهند کد رهگیری حذف شده است

مشاوران املاک بخواهند یا نخواهند کد رهگیری حذف شده است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر کذب بودن لغو دریافت کد رهگیری از معاملات مسکن گفت مشاوران املاک باید منفعت مردم را در نظر بگیرند و آنها چه بخواهند و چه نخواهند، دریافت کد رهگیری لغو شده است

مشاوران-املاک-بخواهند-یا-نخواهند-کد-رهگیری-حذف-شده-است

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر کذب بودن لغو دریافت کد رهگیری از معاملات مسکن گفت: مشاوران املاک باید منفعت مردم را در نظر بگیرند و آنها چه بخواهند و چه نخواهند، دریافت کد رهگیری لغو شده است.

محمدرضا دشتی اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم در واکنش به اظهارات اخیر رئیس اتحادیه مشاوران املاک که صحبت‌های رئیس کانون سردفتران را در خصوص لغو کد رهگیری کذب دانسته و گفته لغو شدن الزام متعاملین نسبت به استعلام از سازمان امور مالیاتی، هیچ ارتباطی به کد رهگیری مشاوران املاک ندارد اظهار کرد: در اینکه بندهای پنجم و ششم مصوبه کارگروه هیئت وزیران در ارتباط با کد رهگیری از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده است، هیچ شکی نیست.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، دستگاه‌هایی که می‌خواستند به مردم خدمات بدهند حتماً باید می‌رفتند و کد رهگیری می‌گرفتند؛ همچنین وقتی دفاتر اسناد رسمی می‌خواستند سندی را انتقال دهند، اگر از دارایی استعلام می‌کردند، کد رهگیری مطالبه می‌شد اما حالا این مصوبه حذف شده است.

دشتی‌اردکانی ادامه داد: وقتی دیگر در استعلام‌ها نیازی به ارائه کد رهگیری نیست، مردم چرا باید هزینه کنند و کد رهگیری بگیرند. الزام متعاملین به دریافت کدرهگیری طبق مصوبه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری لغو شده و این مسئله کذب نیست.

وی همچنین درباره بخش دیگری از اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر اینکه رئیس کانون سردفتران به بنده گفت مشاور املاکی را سراغ دارید که قرارداد یک میلیارد و خرده‌ای را تنظیم کند و از ما حق‌الزحمه نگیرد، به یکی از مشاوران املاک گفتم که این کار را انجام دهد. کمیسیون دریافتی از هر طرف نیز 62 هزار و 500 برای یک معامله چند میلیاردی بوده است اما در رسانه‌ها مطرح کردند که بابت این معامله از آنها 7 و نیم میلیون تومان گرفته شده است افزود: متاسفانه این حرف‌ها فرافکنی است. اولاً این موضوع مربوط به قبل از ابطال مصوبه است و بعد از ابطال مصوبه به هیچ وجه کسی نیاز به دریافت کد رهگیری ندارد.

دشتی اردکانی توضیح داد: می‌خواستیم ملکی را برای دفتر خدمات الکترونیک قضایی خریداری کنیم که حدود سه میلیارد تومان بود. اینکه با عقبایی تماس گرفتم درست است و او نیز یک مشاور املاک را معرفی کرد و گفت بابت کد رهگیری مبلغی نمی‌گیرند. بر خلاف آنچه رئیس مشاوران املاک گفته بود، دفتر مشاور املاک از هر طرف معامله هفت میلیون تومان مطالبه کرد اما ما ندادیم و بالاخره به اجبار، 500 هزار تومان گرفتند. وقتی با عقبایی تماس گرفتم مبنی بر اینکه مگر نگفته بودید رایگان است گفت مگر می‌شود کد رهگیری رایگان باشد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: بنابراین اولاً این مسئله مربوط به قبل از ابطال مصوبه از سوی دیوان عدالت اداری است. ثانیاً رئیس اتحادیه مشاوران املاک، فرافکنی می‌کند و فقط منافع یک صنف را در نظر می‌گیرد در حالی که باید ابتدا مردم را در نظر بگیریم نه منافع سرددفتران یا مشاوران املاک.

دشتی‌اردکانی همچنین در واکنش به بخش دیگری از اظهارات رئیس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر اینکه انتخابات سردفتران اسفند امسال برگزار می‌شود و احتمالاً خواسته‌اند موج خبری به راه بیندازند، گفت: به هیچ وجه بحث انتخابات مطرح نیست. خوشبختانه در کشور ما، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شوراهای شهر و انتخابات کانون‌ها به صورت مرتب برگزار می‌شود و این مسئله اصلاً ربطی به موضوع انتخابات ندارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اضافه کرد: وقتی درخواست ابطال این مصوبه را هفت یا هشت ما پیش دادیم، مگر فکر انتخابات را می‌کردیم؟ آن موقع که انتخابات مطرح نبود و دیوان عدالت اداری بر اساس نوبتی که تعیین کرده، رسیدگی کرده و رأی داده است.

وی تأکید کرد: طبق رأی دیوان عدالت اداری مردم دیگر احتیاجی به دریافت کد رهگیری ندارند. البته این مسئله از حالت الزام درآمده و اختیاری است و هر کسی خواست می‌تواند بگیرد اما دیگر الزامی وجود ندارد. ضمن اینکه مصوبه هیئت وزیران را کانون سردفتران ابطال نکرده بلکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال کرده و آرای هیئت عمومی دیوان در حکم قانون و لازم‌الاجراست.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.