بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
طیبه برزگر
آدرس : تهران - فلکه دوم صادقیه- ایتدای خیابان آیت الله کاشانی -بعد از بانک مسکن - پلاک 80-طبقه 3 واحد سوم
تلفن تماس : - 09122249601
وب سایت طیبه برزگر وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز ،با بیش از 10 سال سابقه کار و وکیل بانکها و موسسات مالی و اعتباری و وکیل شرکتهای خصوصی
كامران اكرمي افشار
آدرس : اروميه-خيابان دانش 1 روبروي ساختمان آذربايجان پلاك 38/2 طبقه سوم
وب سایت كامران اكرمي افشار وکیل و مشاور حقوقی قوه قضائیه
حسين مزاجي
آدرس : اصفهان-چهارباغ بالا روبروی رستوران خوانسالار کوی عطاالملک،شماره4 واحد2
وب سایت حسين مزاجي وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری منطقه اصفهان
مرتضی دستوری
آدرس : تهران-فلکه دوم صادقیه،بلوار آیت الله کاشانی-ایستگاه مهران ساختمان آرمیتا - پلاک77-طبقه اول-واحد8
تلفن تماس : 44007642 -44049071 - 09122546782
وب سایت مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل
امیر طریقی
آدرس : تهران خ شریعتی ابتدای میرداماد خ رودبار شرقی شمالی پلاک 41 واحد 4
وب سایت امیر طریقی وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
کامران میرزایی و همکاران
آدرس : تهران اشرفی اصفهانی شمال بالاتر از نیایش ایستگاه طالقانی نبش دربندی ساختمان 55 طبقه 2 واحد5
وب سایت موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق)
فاطمه موذن
آدرس : تهران - انتهای حکیم غرب بلوار جوانمردان (تعاون) پلاک 18 ساخنمان نوبهار ط 6 واحد 19
تلفن تماس : 02144172650 - 09123255200
وب سایت فاطمه موذن وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
بنیاد وکالت ایرانیان
آدرس : سعادت آباد، نبش خیابان سی و دوم، پلاک 116، طبقه 4 واحد 9
تلفن تماس : 02188681856 - 09120834912
وب سایت بنیاد وکالت ایرانیان
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

دولت نباید لوایح قضایی را تغییر دهد

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 04-12-1394
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
دولت نباید لوایح قضایی را تغییر دهد

در میان لوایح و طرح‌های ارائه شده به مجلس شواری اسلامی، لوایحی مبنی بر لوایح قضایی براساس پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان در جامعه توسط رییس‌قوه‌قضاییه تهیه و به دولت ارسال می‌شود و در نهایت به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

حال هرگونه تغییر مربوط به امور قضایی در این گونه لوایح فقط با موافقت رییس قوه‌قضاییه مجاز است، چراکه دخالت دولت در آن قسمت از لوایح قضایی که به امور و مسائل  قضایی مربوط می‌شود، ممنوع است  و امکان دخل‌و‌تصرف ندارد.

اکنون موضوع دخل و تصرف از سوی دولت در زمینه لوایح قضایی به شکلی است که در سال‌‌های گذشته از سوی دولت‌ها، شاهد معطلی برخی لوایح قضایی و تغییر ماهیت آنها بودیم. این امر تا جایی ادامه یافت که با دخل و تصرف دولت برخی لوایح قضایی تغییر کرد و حاشیه‌های بسیاری را به دنبال داشت. حتی مسئولان و کارشناسان در این زمینه انتقاد‌های بسیاری داشتند.

  تفسیر قانون اساسی در خصوص وظایف قوه‌قضاییه در برابر لوایح قضایی

طبق اصل  یکصد و پنجاه و هشتم قانون اساسی وظایف‏ رییس‏  قوه‏‌قضاییه‏ شامل ایجاد تشکیلات‏ لازم‏ در دادگستری‏ به‏ تناسب‏ مسئولیت‏‌های‏ اصل‏ یکصد و پنجاه‏ و ششم‏، تهیه‏ لوایح‏ قضایی‏ متناسب‏ با جمهوری‏ اسلامی‏، استخدام‏ قضات‏ عادل‏ و شایسته‏ و عزل‏ و نصب‏ آنها و تغییر محل‏ و مأموریت‏ و تعیین‏ مشاغل‏ و ترفیع آنان‏ و مانند اینها از امور اداری‏، طبق‏ قانون‏ است.

حال شورای نگهبان برای تفسیر این اصل مطرح کرده است که طبق قانون اساسی، لوایح قضایی از سوی قوه‌قضاییه تهیه می‌شود و این لوایح در خصوص امور قضایی بوده و نمی‌توان آن را تغییر داد یا دخل و تصرفی از سوی هر نهاد و حتی دولت در این زمینه صورت گیرد.

بنابراین اقدام دولت در خصوص هرگونه تغییر ماهیت لوایح قضایی، مغایر با تفسیر شورای نگهبان است، زیرا دولت موظف است بدون ایجاد تغییرات ، لوایح قضایی را به مجلس تقدیم کند مگر آنکه تغییرات ایجاد شده با کسب نظر موافق رییس قوه‌قضاییه باشد.

  دولت حق دخل و تصرف در لوایح قضایی را ندارد

حال با توجه به این مسائل، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس‌قوه‌قضاییه در خصوص دخل و تصرف دولت‌ها در برخی لوایح قضایی، می‌گوید: طبق تفسیر شورای نگهبان، لایحه قضایی لایحه‌ای است که رییس قوه‌قضاییه در امور قضا تدوین می‌کند و دولت آن را به مجلس ارائه می‌کند، بنابراین دولت حق دخل و تصرف در لوایح قضایی را ندارد.

وی همچنین مطرح می‌کند: در یکی  دو سال اخیر طرحی به درخواست ما در مجلس تصویب شد مبنی بر اینکه همانطور که رییس مجلس می‌تواند، مصوبه مجلس را در صورت امتناع رییس جمهور ابلاغ کند، رییس قوه‌قضاییه نیز بتواند لایحه‌ای را که در دستگاه قضا تدوین شده و دولت به هر دلیلی از ارائه آن به مجلس اجتناب می کند، شخصا به قوه‌مقننه ارائه کند.

همچنین در این زمینه حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به اینکه دولت نباید در لوایح قضایی که قوه‌قضاییه ارائه می‌کند، دخالت کند، اظهارمی‌دارد: دولت نباید در لوایحی که قوه‌قضاییه می‌فرستد، دخالت کند. لوایح را باید دنبال کرد تا شاکله لوایح تغییر نکند.

  تهیه لوایح قضایی از سوی معاونت حقوقی قوه‌قضاییه

در این زمینه ذبیح‌الله خداییان، معاون حقوقی قوه‌قضاییه نیز می‌گوید: معاونت حقوقی قوه‌قضاییه از معاونت‌هایی است که طبق اصل 158 قانون اساسی، تهیه لوایح قضایی را تحت نظارت رییس قوه‌قضاییه برعهده دارد.
وی ادامه می‌دهد: از وظایف دیگر این معاونت ارسال لوایح قضایی به مجلس، دفاع از دعاوی له یا علیه دستگاه قضایی، آسیب‌شناسی قوانین و پاسخ به استعلامات قضایی است.
معاون حقوقی قوه‌قضاییه  اظهار‌می‌دارد: تهیه لوایح قضایی مراحل پیچیده‌ای دارد، زیرا نیاز به دقت نظر و کارشناسی دارند تا لوایح تدوین شده کمترین نقص و عیب را داشته باشند. بر این اساس قبل از تهیه لایحه با آسیب‌شناسی که انجام می‌شود، ضرورت تدوین لایحه احراز می‌شود، سپس با انجام کارهای پژوهشی، تحقیقات و مطالعات تطبیقی در حقوق سایر کشور‌ها پیش‌نویس لایحه تهیه شده و در دستور کار کمیسیون‌های حقوقی متشکل از اساتید برجسته دانشگاه‌ها، قضات مجرب و صاحب‌نظران دیوان عالی کشور و کارشناسان زبده دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته و پیش‌نویس مربوطه در اختیار دادگستری‌ها، مراجع علمی و دانشگاهی کشور قرار می‌گیرد تا نظرات خود را اعلام کنند.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت پس از جمع بندی نظرات و تکمیل پیش‌نویس مراتب به ریاست  قوه‌قضاییه منعکس می‌شود و در صورت موافقت ایشان لایحه تدوین شده به دولت ارسال می‌شود تا از آن طریق به مجلس تقدیم شود.

  دولت امکان تغییر در ماهیت لوایح قضایی را ندارد

در این میان محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس در گفت‌وگو با خانه‌ملت نیز در واکنش به انتقاد رییس قوه‌قضاییه در خصوص روند تصویب لوایح قضایی، می‌گوید: در قانون اساسی ارسال لوایح قضایی به صورت مستقیم از قوه‌قضاییه به مجلس صراحتا مطرح نشده اما مجلس برای وصول سریعتر لوایح قضایی در قانون افزایش اختیارات رییس قوه‌قضاییه مصوب کرد که اگر دولت مدت قانونی سه ماهه برای ارائه لوایح قضایی قوه‌قضاییه به مجلس را رعایت نکند، لوایح قضایی مستقیما از سوی قوه‌قضاییه به مجلس می‌تواند  ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با تاکید بر عدم دخالت دولت در ماهیت لوایح قضایی، می‌افزاید: دولت تنها موظف به تامین مالی لوایح قضایی است.

وی در ادامه در خصوص انتقاد دیگر رییس قوه‌قضاییه مبنی بر اینکه براساس قانون اساسی دولت حق دخل و تصرف در لوایح قضایی را ندارد، اظهارمی‌دارد: این اظهارنظر از این منظر که دخل و تصرف در لوایح قضایی با ماهیت قضایی نابجاست، درست بوده در حقیقت تغییر ماهیت این لوایح توسط دولت درست نیست.

اسفنانی با تاکید بر اینکه دولت نباید ماهیت لوایح قضایی مطرح شده از سوی قوه‌قضاییه را تغییر دهد، می‌گوید: البته از آنجا که دولت موظف به تامین مالی لوایح قضایی است لذا از حیث بار مالی تنها می‌تواند  دخالت کند و از این جهت نمی‌توان دولت را مطلقا از دخالت منع کرد.

منبع : روزنامه حمایت
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
منشور حقوق شهروندی به هیچ وجه از غرب اقتباس نشده است ، دروغ و ریا جای خود را به انصاف و مروت دهد نحوه مطالبه مهریه و جهیزیه پس از فوت زوج گرانفروشی رکوددار از تخلفات صنفی است ، تشکیل 64 پرونده تخلفاتی در طرح ضیافت 51 ماده برای ثبت علائم تجاری استخدام های گسترده در شهرداری تهران از نگاه کارشناسان قیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ ابطال بخشی از ماده 75 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری مصوب 1334 روحیه سازش در میان مردم خراسان شمالی کاهش یافته است سن مصرف مشروبات الکلی در اردبیل به 18 سال رسیده است توقف خودرو از سوی ماموران پلیس رامور بدون احراز تخلف ممنوع شد کاهش جرائم خشن و نزاع دسته جمعی ددر کهگیلویه و بویراحمد هر زمان ظرفیت وکالت بالا رفت ، افراد غیربومی به سمت کرمان آمدند چه انتظاراتی از دستگاه قضایی دارید ؟ رای شماره 82 هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع: ابطال مصوبه شماره ک42484ت/11018 -1388/5/37 وزیران عضو کارگروه تبرئه متهم با امتناع شاکی از اتیان سوگند کمک 140میلیونی تبعه یک کشور عربی به ستاد دیه آنچه درباره شرایط اعطای آزادی مشروط باید بدانیم 75 درصد پرونده های مسن تعیین تکلیف شد ضمانت اجرای استنکاف از اجرای آرای دیوان عدالت اداری در اعماق زمین به دنبال نان