×

نقش موثر قوه قضائیه در تصویب قوانین حمایتی از کودکان و نوجوانان

نقش موثر قوه قضائیه در تصویب قوانین حمایتی از کودکان و نوجوانان

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران نقش موثری به خصوص در سال‌های اخیر در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است

نقش-موثر-قوه-قضائیه-در-تصویب-قوانین-حمایتی-از-کودکان-و-نوجوانان

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران نقش موثری به خصوص در سال‌های اخیر در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است.

 ذبیح‌الله خداییان در دیدار با مورتزی و ویلیام پارکز نمایندگان یونیسف در ایران با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری نقش قوه قضاییه در  تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان افزود: کودکان و نوجوانان آینده‌سازان جامعه بوده و رشد و توسعه هر کشوری در گروی توانمندسازی کودکان و نوجوانان آن کشور است.

خداییان با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ازجمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، گفت: اگر مورد حمایت همه جانبه قرار نگیرند ممکن است در مسیر رشد تکاملی شخصیت خود دچار مشکل شوند. وی افزود: بر این اساس در دین مقدس اسلام تاکید زیادی بر تکریم شخصیت اطفال و نوجوانان و تربیت صحیح آنان و توانمندسازی این قشر شده است.  خداییان اضافه کرد: دین اسلام دارای احکامی برای تمام مراحل رشد کودکان از دوره جنینی، کودکی، نوجوانی و جوانی است که اجرای این احکام سلامت جسمی، روحی و روانی کودکان را تضمین خواهد کرد.

معاون حقوقی قوه قضاییه بیان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران که براساس دین مقدس اسلام بنا شده است نیز به کودکان و نوجوانان توجه ویژه دارد و قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران نقش موثری به خصوص در سال‌های اخیر در تصویب قوانین و مقررات حمایتی از کودکان و نوجوانان داشته است که به نمونه‌ای ازاین اقدامات به طور مختصر اشاره می‌کنم.  وی با اشاره به تصویب آیین دادرسی کیفری ویژه اطفال و نوجوانان اظهار کرد: آیین دادرسی کیفری ویژه اطفال و نوجوانان مشتمل بر شیوه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان، محاکم ویژه اطفال و نوجوان، حضور وکیل، مشاور و مددکار اجتماعی دراین محاکم، پلیس ویژه اطفال و نوجوانان است.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: همچنین تصویب قوانین ماهوی و جزایی در مورد اطفال و نوجوانان و شناسایی مسئولیت تدریجی آنها که این قوانین و مقررات منطبق بر معیارهای بین‌المللی مذکور در کنوانسیون حقوق کودک و نوجوان و سایر اسناد بین‌المللی است. خداییان در ادامه به تشریح اقدامات قوه قضاییه به تهیه و تدوین لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: مراحل تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.  

  معاون حقوقی قوه قضاییه با اشاره به سایر اقدامات انجام شده با همکاری نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران و قوه قضاییه گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای قضات و کارکنان دادگاه‌های اطفال و نوجوان در سراسر کشور، برگزاری همایش کودکان و نوجوانان با حضور قضات مربوطه و اساتید دانشگاه‌ها و صاحبنظران، لایحه تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوان، تدوین کتبی در راستای حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین جمع‌آوری تمامی اسناد بین‌المللی در زمینه حمایت از کودکان و نوجوانان است. وی از راه‌اندازی رشته حقوق کیفری اطفال و نوجوانان در دانشگاه علوم قضایی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: این دانشگاه وابسته به قوه قضاییه است و نقش بسیار موثری در توسعه آموزش نیروی انسانی در زمینه حقوق کودکان و نوجوان خواهد داشت که همکاران در معاونت حقوقی نیز در زمینه تدریس دروس مختلف دراین رشته با دانشگاه علوم قضایی همکاری دارند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.