×

پدیده گدا بچه ها

پدیده گدا بچه ها

مطمئنا بار‌ها شاهد حضور کودکان در آغوش متکدیان در سطح شهر بوده‌اید

پدیده-گدا-بچه-ها

مطمئنا بار‌ها شاهد حضور کودکان در آغوش متکدیان در سطح شهر بوده‌اید.

تصویری تلخ از شرایط زندگی سخت کودکانی که از حق زندگی سالم و شاد محروم شده‌اند. شاید با هر بار نگاه به این کودکان از خود پرسیده‌ایم آیاآن‌ها در آغوش مادر و پدر خود هستند یا نه؟ زیرا باور اینکه مادری چنین بی‌مهر با کودکش رفتار کند دور از ذهن است مگر می‌شود مادری کودکش را بر زمین سرد زمستانی و داغ تابستانی بخواباند تا با جلب ترحم از رهگذران پول بگیرد. در گفت‌و‌گو با دکتر مهران خوش سلوک موضوع اجاره کودکان برای تکدی‌گری را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

مهران خوش سلوک در توصیف سوءاستفاده تکدی‌گران از کودکان، گفت: برخی از گدایان برای جلب ترحم رهگذران و عابران، اقدام به اجاره اطفال بسیار کوچک کرده وآنان را در انظار عمومی قرارداده و گدایی می‌کنند یا آنان را در آغوش گرفته یا به پشت خود می‌بندند یا اطفال بزرگ‌تر را به دنبال خود می‌کشند ومردم نیز از روی دلسوزی به این سودجویان فرصت‌طلب پول می‌دهند که هیچ‌گاه به آن اطفال معصوم نمی‌رسد. این وکیل دادگستری ادامه داد: این گدایان با خوراندن داروهای خواب‌آور یا مخدر به این اطفال آنان را به خواب فرو برده و معمولاً این اطفال را در حال خواب در بغل یا پشت گدایان می‌بینید. این پدیده در باندهای تکدی‌گری به کرات ودفعات مشاهده شده است خصوصاً آنکه در باندهای مذکور، این نوزادان و اطفال بسیار خردسال را برخلاف قانون، خانواده‌هایشان خریداری کرده  که این امر نیز خلاف قانون است و قابل پیگیری قضایی است.

  آزار شهروندان توسط متکدیان

وی ادامه  داد: به‌دلیل نوع اعتقادات مذهبی و اخلاقی مردم ایران، بسیاری از گدایانی که به صورت انفرادی کار می‌کنند، چه آنانی که از کودکان و اطفال در کنار خود استفاده می‌کنند و چه آنانی که به تنهایی گدایی می‌کنند، درآمد بسیار بالایی داشته و به گدایان میلیونر معروف هستند، اما صرف‌نظر از گدایان یادشده که شاید بتوان آنان را گدایان منفرد نامید، باندهای تکدی‌گری، چهره شهر‌ها را ناپاک کرده و در بسیاری موارد حتی برای شهروندان مزاحمت و آزار نیز ایجاد می‌کنند.

  انواع سوء استفاده‌ها از کودکان

خوش سلوک به روش کار باندهای تکدی‌گری اشاره کرد و افزود: در این باند‌ها، سرپرست و رئیس گدایان از هیچ خلافی چشمپوشی نکرده و از هر طریقی سعی در جمع‌آوری پول از دست مردم دارد. از عمده جرائم منتسب به این باند‌ها، اجاره اطفال شیرخوار یا کم سن و سال و حتی خریداری آنان از پدران ومادران معتاد است. در حقیقت خرید هر انسان بر اساس شرع مبین اسلام، فقه پویای شیعه و قوانین موضوعه کشورمان ممنوع است جرم محسوب می‌شود. این وکیل دادگستری در توضیح روش‌های خریداری کودکان توسط متکدیان گفت: نوزادان و اطفال توسط باندهای تکدی‌گری به شیوه‌های ذیل خریداری شده یا وارد باند می‌شوند:

1 -  اطفال به دنیا آمده توسط زنان متکدی در باندهای مذکور

2 -  خرید اطفال از پدران ومادران معتاد که توانایی نگهداری از اطفال خود را ندارند

3 -  خرید این اطفال از مادران معتاد یا مادرانی که به دلیل فقر شدید مالی، ازدست دادن یا فقدان سرپرست خانواده یا سایر عوامل، توان نگهداری از اطفال خود را ندارند.

4 -  خرید نوزادان از مادرانی که از طریق رابطه نامشروع و زنا باردار شده و پس از زایمان امکان نگهداری از فرزند خود را نداشته یا با فروش نوزاد، سعی در پنهان نگه داشتن راز خود دارند.

5 -  خرید نوزاد از کولی‌هایی که به قصد کسب درآمد وفروش اطفال به باندهای تکدی‌گری بچه‌دار می‌شوند.

6 -  دزدیدن نوزادان و اطفالی که والدین از آنان غافل شده و به دلیل خرید از مغازه و... مدتی در جلوی در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در کالسکه یا درون خودرو تنها گذاشته شده و اطفال خردسالی که با غفلت والدین، از آن‌ها دور شده و طعمه مناسبی برای این مجرمان محسوب می‌شوند.

7 -  پیدا کردن بچه‌های سرراهی که توسط والدین‌شان در اماکن و رهگذر‌ها‌‌ رها می‌شوند تا فردی آنان را پیدا کرده و از نوزادان نگهداری کند.

وی ادامه داد:البته گاهی خانواده‌های بدسرپرست‌ به‌دلیل فقر اقتصادی یا فرهنگی، کودکان خود را فروخته یا اجاره می‌دهند یا خود آنها را برای تکدی‌گری مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند. در ماده 1173 اصلاحیه قانون مدنی چندین بند به سرپرستی کودکان و وظایف والدین اختصاص دارد. در آن به صراحت اعلام شده که والدینی که فرزندان‌شان را به تکدی‌گری و شغل‌های خیابانی وادارند و مورد استثمار اقتصادی قرار دهند، حضانت کودک از آنها گرفته می‌شود هرچند اثبات آن کار دشواری خواهد بود.  وی خاطرنشان کرد: در باندهای تکدی‌گری معمولاً در سنین مختلف و با جنسیت‌های مختلف، گدایان شروع به انواع گدایی می‌کنند، برخی اسپند دود می‌کنند، برخی دستمال می‌فروشند، عده‌ای دیگر شیشه‌های اتومبیل‌ها را پاک می‌کنند، عده‌ای با بستن نوزاد به پشت خود یا در آغوش داشتن آنان مستقیماً گدایی می‌کنند، برخی از آنان کودکانی هستند که با اصرار زیاد و ایجاد مزاحمت برای عابران، رهگذران و رانندگان، سعی در فروش فال، گل، کبریت و غیره داشته و تا پولی به آنان داده نشوددست از سر فرد برنمی‌دارند و آنقدر اصرار و عجز وناله می‌کنند تا پولی دریافت کنند در غیر این‌صورت به مزاحمت‌های خود که نقض حقوق شهروندی است ادامه می‌دهند. این افراد غالباًکودکان کم سن وسالی هستند که ترحم مردم را نیز بیش از سایرین جلب می‌کنند حتی نوجوانان و جوانانی که با اصرار زیاد و سماجت، قصد فروش گل یا سایر اقلام را دارند که این سماجت در گدایی به «کلاشی» تعبیر می‌شود.

 سرقت از رهگذران

خوش سلوک در ادامه تصریح کرد: در این باند‌ها هر یک از اطفال از خردسال‌ترین آن‌ها که قادر به راه رفتن و گدایی باشد تا نوجوانان وجوانان و بزرگسالان گروه، مرد باشند یا زن، وظیفه خود را دنبال کرده و با فروش اقلامی که در دستور کار روزانه آنان قرار دارد، برای رئیس باند کسب درآمد می‌کنند. حتی در برخی موارد دست به سرقت از رهگذران و رانندگان می‌زنند و با کمک سایر اعضای گروه از صحنه جرم می‌گریزند. وی افزود: اعضای گروه همگی از ساعاتی معین توسط گردانندگان باند، در محل مشخصی مستقر می‌شوند و تا ساعات تعیین شده به تکدی‌گری مشغول شده و در ‌‌نهایت جمع‌آوری و به محل استراحت و استقرار خود باز گردانده می‌شوند. متاسفانه اعتیاد در بین افراد گروه‌های تکدی‌گری شیوع داشته وسن وسال و جنسیت نمی‌شناسد واکثر افراد باند به دلیل عدم رعایت بهداشت وتغذیه مناسب دچار بیماری‌های پوستی، قارچی و داخلی نیز هستند که به هیچ عنوان توجهی به آن نمی‌شود. این وکیل دادگستری در پایان متذکر شد: برای برخورد با جرائمی که در این باند ها رخ می‌دهد و مقابله با خرید و فروش کودکان نیازمند کمک و تلاش همه ارگان‌های مسئول هستیم. دستگاه قضایی به تنهایی قادر به سر و سامان دادن به این موضوع نیست. بهزیستی و نیروی انتظامی نقش پررنگی در کنترل این تخلفات و جرائم دارند.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.