×

کاهش 22 درصدی تخلفات سردفتران نسبت به سال 93

کاهش 22 درصدی تخلفات سردفتران نسبت به سال 93

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از کاهش ٢٢ درصدی تخلفات سردفتران نسبت به سال ٩٣ خبر داد

کاهش-22-درصدی-تخلفات-سردفتران-نسبت-به-سال-93

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از کاهش ٢٢ درصدی تخلفات سردفتران نسبت به سال ٩٣ خبر داد.

 محمدرضا دشتی اردکانی در نشستی خبری با اشاره به الکترونیکی شدن فرایند صدور اسناد اظهار کرد: در حال حاضر 95 درصد سندها به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و پنج درصد باقی مانده مربوط به قانون کاداستر بود که در مجلس شورای اسلامی تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن تدوین شد. در ماده 7 این آئین‌ نامه تاکید شده است که دفاتر جاری باید از دفترخانه‌ها جمع‌آوری و الکترونیکی شوند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: بر این اساس امیدواریم ابتدای سال 95 این اتفاق بیفتد و تمامی دفاتر در دفترخانه‌ها الکترونیکی شود و بتوانیم به طور 100 درصد اسناد را به صورت الکترونیکی صادر کنیم.

دشتی‌اردکانی در پاسخ به این سوال که پلیس، وکالت‌نامه را برای تعویض پلاک قبول ندارد، گفت: طبق قانون مدنی هر شهروندی می‌تواند برای خود وکیل بگیرد و هیچ کس هم نمی‌تواند از پذیرش سند رسمی امتناع کند، بنابراین بعید می‌دانم پلیس چنین حرفی زده باشد زیرا همان طور که گفتم هر کسی می‌تواند برای خود وکیل بگیرد و در خصوص تعویض پلاک این کار می‌تواند به طریق اولی انجام شود.

وی در خصوص اینکه پلیس می‌گوید امکان دارد این وکالت‌نامه‌ها جعلی باشد، نیز گفت: در حال حاضر هر شهروندی می‌تواند به سایت سازمان ثبت اسناد مراجعه و با وارد کردن کد شناسه، اصالت سند را بررسی کند و قطعاً این کار را پلیس هم می‌تواند انجام دهد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران یادآور شد: طبق ماده 66 کانون، تکلیف داریم دفاتر سراسر کشور را مورد بازرسی قرار دهیم و تاکنون 60 درصد دفاتر در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفته است. در بازرسی‌های صورت گرفته، عمده تخلفات شکلی بوده است که از آن جمله می‌توان به نگرفتن استعلام در صدور اسناد اشاره کرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: از مجموع بازرسی‌های صورت گرفته، 128 مورد منجر به معرفی به دادگاه انتظامی سردفتران شده و در مجموع نیز تخلفات دفاتر نسبت به سال گذشته، 22 درصد کاهش داشته است.

دشتی اردکانی در خصوص پرونده سردفتری که گفته می‌شود در پرونده بابک زنجانی مرتکب جرم شده نیز گفت: این پرونده مربوط به سازمان ثبت یا کانون سردفتران نیست بلکه به دادگاه انقلاب ارجاع شده و در کانون مورد رسیدگی قرار نگرفته است و تخلفاتی که در این پرونده وجود داشته توسط دستگاه قضا در حال رسیدگی است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران همچنین درباره دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: در مجموع 110 دفتر در استان‌های سراسر کشور وجود دارد که از مجموع این 110 دفتر، 60 دفتر، دفاتر اسناد رسمی هستند که خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌دهند.

به گفته دشتی‌اردکانی، هم‌اکنون در دفاتر اسناد رسمی، 46 خدمت انجام می‌شود که طبق اجازه قانون، خدمات دفاتر در سال آینده گسترش می‌یابد. به عنوان مثال دیگر برای صدور اسناد تک برگی نیازی به مراجعه به ادارات ثبت نخواهد بود و دفاتر این کار را انجام می‌دهند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان این‌که «سال گذشته 15 میلیون و 393 هزار و 322 سند در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور تنظیم شده بود» گفت: متاسفانه این تعداد در سال جاری 15.3 درصد کاهش یافته و به 13 میلیون و 42 هزار و 619 مورد رسیده است.

به گفته وی، در بین سندهای تنظیم شده، بیشترین کاهش مربوط به اسناد رهنی و تسهیلات بانکی بوده است. در سال گذشته حدود 804 هزار سند تسهیلات بانکی صادر شده بود که این تعداد در سال جاری به 630 هزار سند کاهش یافته است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.