×

تمدید مدت تعلیق آیین نامه استقلال کانون وکلا

تمدید مدت تعلیق آیین نامه استقلال کانون وکلا

تمدید مدت تعلیق آیین نامه استقلال کانون وکلا

تمدید-مدت-تعلیق-آیین-نامه-استقلال-کانون-وکلا وکیل 

گروه سیاسی؛ رئیس قوه قضائیه با تمدید مدت تعلیق آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا موافقت کرد و در عین حال گفت مفهوم استقلال کانون های وکلای دادگستری هیچ گاه به معنای عدم نظارت قوه قضائیه نبوده است. موافقت رئیس قوه قضائیه با تمدید مدت تعلیق آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا پس از آن صورت گرفت که روز گذشته اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز با رئیس قوه قضائیه دیدار داشتند و ضمن بیان مشکلات وکلای دادگستری بر ضرورت بازنگری در اجرای آیین نامه کانون وکلا نکاتی را بیان کردند؛ آیین نامه یی که در زمان تصدی آیت الله شاهرودی بر ریاست قوه قضائیه تصویب شد و چون تصویب آن برخلاف مفاد 22 آیین نامه استقلال کانون وکلا مسبوق به پیشنهاد کانون های وکلا نبود مورد انتقاد زیادی قرار گرفت. از سوی دیگر مفاد این آیین نامه با قانون اساسی، لایحه قانون استقلال کانون های وکلا، قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و بالاخره آرای متعددی از هیات عمومی دیوان عدالت اداری معارضه و مخالفت داشت. بر همین اساس کانون های 19گانه وکلا آن را باطل و غیرقابل اجرا دانستند و برای ابطال آن به هیات عمومی دیوان عدالت اداری شکایت کردند که این شکایت در نوبت طرح و رسیدگی در هیات عمومی دیوان است.

آیت الله آملی لاریجانی بعد از شنیدن سخنان اعضای کانون وکلا ضمن موافقت با درخواست اعضای کانون وکلای مرکز برای تمدید تعلیق آیین نامه استقلال کانون وکلا اظهار کرد؛ باید تلاش شود قانون جامعی برای تحول و توسعه نظام وکالت در کشور تصویب شود. به گزارش ایسنا وی هر چند با تمدید مدت تعلیق آیین نامه استقلال کانون وکلا موافقت کرد اما با بیان برخی مصادیق موجود در خصوص کانون های وکلا اظهار کرد؛ مفهوم استقلال کانون های وکلای دادگستری هیچ گاه به معنای عدم نظارت قوه قضائیه نبوده و با بررسی نظام های حقوقی سایر کشورها نیز بعضاً ملاحظه می شود در بسیاری از کشورها پروانه وکالت توسط بخش های قضایی یا دولتی صادر می شود و این امر هیچ منافاتی با استقلال وکلا ندارد. رئیس قوه قضائیه با استناد به اصول قانون اساسی خصوصاً اصول 157 و 158 آن افزود؛ این اصول، حقوقی را برای رئیس قوه قضائیه احصا کرده است و اینکه رئیس قوه قضائیه می تواند آیین نامه ها و تشکیلات دستگاه قضایی را پیشنهاد کند بنابراین به نظر می رسد رئیس قوه قضائیه می تواند پیشنهاد اصلاح یا تغییر آیین نامه کانون وکلا را هم بدهد. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نقص قوانین مربوط به امور وکالت، تغییرات انجام شده در سال های اخیر را ناقص دانست و اظهار کرد؛ هرچند نواقص فراوانی در شرایط احراز و کیفیت اخذ پروانه وکالت وجود داشته لیکن آیین نامه استقلال وکلا نیز نتوانست رفع مشکل کند که مدت شش ماه اجرای آن متوقف شد. رئیس قوه قضائیه لزوم رعایت شرایط احراز تصدی و نظارت بر ارائه پروانه وکالت و تمدید آن را بسیار ضروری دانست و افزود؛ احراز اخذ پروانه وکالت در قانون شرایط خاصی دارد که از جمله مهم ترین این شرایط التزام عملی به اسلام و قانون اساسی است که متاسفانه در برخی موارد مشاهده می شود این ملاک ها مورد خدشه قرار می گیرد و اقدامی نیز از سوی کانون وکلا صورت نمی گیرد.

توقع از مرکز پژوهش های مجلس

در همین حال بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلا در گفت وگویی با ایلنا گفت حال که رئیس قوه قضائیه با تمدید مدت تعلیق آیین نامه استقلال کانون وکلا موافقت کرده است توقع از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی قوه مقننه این خواهد بود که قانون جامع وکالت را بر مبنای متنی که در سال 1385 مشترکاً به وسیله کانون های وکلا و قوه قضائیه تنظیم شده بود، هرچه سریع تر به مجلس ارائه کنند زیرا وجود آیین نامه مذکور تا زمانی که ابطال نشده است با توجه به غیرقانونی و غیرقابل اجرا بودن آن مشکل آفرین خواهد بود. کشاورز در بخش دیگری از این گفت وگو تصریح کرد؛ البته سیر و روند عادی قضایا می تواند این باشد که آیین نامه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح شود که اگر چنین شود - با توجه به اطلاعاتی که در مورد نظر کمیسیون تخصصی نهادهای دیوان عدالت اداری در مورد این آیین نامه به ما رسیده- آیین نامه سرنوشتی جز ابطال نمی تواند داشته باشد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نتیجه موضوع تجمیع وکلای ماده 187 و کانون وکلای دادگستری به کجا رسیده است، گفت؛ تا جایی که اطلاع دارم در این خصوص بحث مستقیم و مشخصی صورت نگرفته اما در کلیه بررسی های مربوط به تدوین قانون جامع وکالت ابهام این تشکیلات در کانون های وکلا و حفظ حقوق مکتسبه افراد وابسته به این تشکیلات مورد نظر بوده است.

به نقل از روزنامه اعتماد 20/10/1388

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.