×

کاهش تجاوز به اراضی ملی در سه سال گذشته

کاهش تجاوز به اراضی ملی در سه سال گذشته

رییس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از قرار گرفتن 10 میلیون هکتار از اراضی ملی تحت سیستم کاداستر خبر داد و گفت طی سه سال گذشته شاهد کاهش تجاوزات اراضی بودیم

کاهش-تجاوز-به-اراضی-ملی-در-سه-سال-گذشته

 رییس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از قرار گرفتن 10 میلیون هکتار از اراضی ملی تحت سیستم کاداستر خبر داد و گفت: طی سه سال گذشته شاهد کاهش تجاوزات اراضی بودیم.

احمد تویسرکانی در خصوص جلوگیری از زمین‌خواری، اظهارکرد: قرار است ظرف 5  سال، تمامی مناطق کل کشور اعم از کوه‌ها، سواحل و حتی مالکیت مردم، را تحت سیستم کاداستر قرار دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به نظر شما زمین‌خواران مشخصات یک زمین را از کجا به دست می‌آورند و اقدام به زمین‌خواری می‌کنند، گفت: پدیده زمین‌خواری و تعدی به اراضی، بستگی به علل مختلف دارد که از جمله آن، می‌توان به عدم تثبیت مالکیت‌ها اشاره کرد؛ درواقع طی یک آسیب‌شناسی وسیع در خصوص این امر، مشخص خواهد شد که نوع تعدیات و تصرفات به موجب معاملات عادی، قولنامه‌ها و سند‌های کاغذی و غیررسمی است.

رییس‌ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در گفت‌وگو با خبر نیمروزی، بیان کرد: سازمان زمینه را برای تثبیت سند مالکیت‌ها فراهم کرده است که در این راستا باید تمام دستگاه‌های مرتبط و متولی در بحث زمین با یکدیگرنیز همکاری داشته باشند تا بحث تثبیت مالکیت‌ها و حفاظت اراضی صورت گیرد؛ درواقع تمام دستگاه‌ها باید مصمم شوند که مالکیت‌های دولتی و عمومی، تحت سیستم ثبت رسمی قرار گیرد.

تویسرکانی با اشاره به اینکه از مجموعه 165 میلیون هکتاری که در کشور داریم، 145 میلیون هکتار مربوط به اراضی ملی و منابع طبیعی است، گفت: در قانون جامع کاداستر که در سال 1394 اجرایی شد، برای تمام دستگاه‌هایی که موظف به حفاظت اراضی هستند از جمله سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو در حوزه بستر و حریم رودخانه‌‌ها و همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت سند، تکالیفی مشخص شده است.

وی در خصوص طولانی شدن طرح جامع کاداستر، اظهارکرد: خوشبختانه با ساختار‌هایی که ایجاد کردیم، طبق قانون جامع کاداستر از ابتدای سال 1394  مقرر شد که ظرف 5 سال، تمامی اراضی، تحت سیستم کاداستر قرار گیرد که باید بگویم که در این قانون نیز، دستگاه متولی زمین مکلف شدند، مستندات آن بخشی را که برعهده دارند، ارائه دهند؛ درحقیقت در سال 1394  مقدمات آن را ایجاد کردیم.

رییس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: در همین سال 10 میلیون هکتار از اراضی ملی تحت سیستم کاداستر قرار گرفته است که  قصد داریم در سال 95، نیز 40 درصد از اراضی را تحت پوشش  طرح سیستم کاداستر قرار دهیم.

تویسرکانی عنوان کرد: از تمام دستگاه متولی امر زمین( سه وزارتخانه و یک معاونت و همچنین دولت که مصمم است) درخواست داریم که دست بر دست هم دهیم و خلاء‌ها را از بین ببریم تا مالکیت‌ها تثبیت شود.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته میزان تجاوزات و زمین‌خواری‌ها حدالقل بوده است، اظهارکرد: در سیستم اسناد الکترونیکی امکان جعل اسناد وجود ندارد و اگر کسی  هم احیانا سندی را جعل کند، نمی‌تواند از سند مجعول استفاده کند چراکه این امر در سیستم به طور دقیق چک می‌شود.

رییس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: دستگاه‌های متولی باید با مشاهده تصرفات، فوری اقدام کرده و برخورد لازم را انجام دهند، چراکه این امر مانند سرقت از خانه است که هر فردی بالافاصله بعد از سرقت از خانه‌اش سریعاً به پلیس اطلاع می‌دهد، بنابراین در این خصوص نیز باید فوری اقدام شود.

تویسرکانی بیان کرد: بیشتر پرونده‌های دادگستری در خصوص زمین‌خواری‌ها و تصرفات مربوط به سال‌های گذشته است که بعد از مدتی افراد طرح دعوا می‌کنند درواقع باید فوری بعد از هرگونه تخلفی اقدام صورت گیرد و باید به فوریت عکس العمل صورت گیرد و همچنین دولت در راستای مکان یابی‌ها مدیریت داشته باشد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.