×

120 هزار محبوس در زندان های آسیای مرکزی

120 هزار محبوس در زندان های آسیای مرکزی

یک سازمان بین المللی شمار زندانیان در پنج کشور آسیای مرکزی را حدود 120هزارنفرومحبوسان زندان های تاجیکستان را 9 هزار و 137 نفر برشمرده است

120-هزار-محبوس-در-زندان-های-آسیای-مرکزی

 یک سازمان بین المللی شمار زندانیان در پنج کشور آسیای مرکزی را حدود 120هزارنفرومحبوسان زندان های تاجیکستان را 9 هزار و 137 نفر برشمرده است.

بنابر آمار«مرکز بین المللی مطالعه زندان ها» در حال حاضر در زندان های پنج کشور آسیای مرکزی حدود 120 هزار نفر در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. این سازمان جمع زندانیان در سراسر دنیا را بیش از 10 میلیون نفرحساب کرده است.

به گزارش این مرکز، از نگاه شمار زندانیان در آسیای مرکزی قزاقستان در رتبه اول است.در حال حاضردر زندانها و بازداشتگاه های قزاقستان 48 هزار و 684 نفر بسر می برند. در باره تعداد محبوسان در زندان های ازبکستان آمار دقیقی وجود ندارد ولی این سازمان بین المللی که مسائل زندان ها و زندانیان را پی گیری می کند، تعداد زندانیان در ازبکستان را تقریبا 42 هزار نفر برشمرده است.

به گفته این منبع در زندان های ترکمنستان هم اکنون 10هزار و 953 نفر و در محبس ها و بازداشتگاههای قرقیزستان 9 هزار و 827 بسر می برند. زندانهای تاجیکستان کمترین تعداد محبوس را در بین کشورهای آسیای مرکزی با 9 هزار و 137 نفر اعلام کرده است.

مقامات وزارت دادگستری تاجیکستان در سال 2014 شمار زندانیان و بازداشت ه های این کشور را بیش از 10 هزار نفر اعلام کرده و گفته بودند، که از این شمار تقریبا هشت هزار و 500 نفر محکوم به زندان شده و حدود یک هزار و 500 نفر د یگر در بازداشت قرار دارند. بنابراین آمار در زندان های تاجیکستان دو سال پیش 307 زن و 61 کودک و نوجوان نیز در زندانهای این کشور بودند.

در ماه اکتبر سال 2014 در تاجیکستان به مناسبت سالگرد بیستمین سالگرد تصویب قانون اساسی حدود دو هزار نفر عفو شدند. انتظار می رود تیره ماه سال جاری به مناسبت سالگرد بیست و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان در این کشور تعداد دیگری از زندانیان تاجیکستان آزاد شوند.

سازمان های حامی حقوق بشر می گویند در کشور های آسیای مرکزی صد ها نفر از جمله مخالفین سیاسی نظام های حاکم در این منطقه هم به دلایل سیاسی به زندان ها افکنده شده اند .اما مقامات آسیای مرکزی وجود زندانیان سیاسی در زندان های خود را همیشه رد کرده اند.

در میان کشور های دنیا از لحاظ شمار محبوسان ایالات متحده آمریکا با دو میلیون و 240 هزار زندانی در جای اول و چین با یک میلیون و 640 هزار محبوس در جای دوم دارد.

روسیه نیز با 681 هزار زندانی در جهان مقام سوم و در پهنه کشورهای شوروی سابق رتبه اول را دارد.

بنا به آمار رسمی اداره خدمات فدرالی زندان های روسیه، حدود 28 هزار از محبوسان محبس های این کشور را خارجیان بخصوص از کشورهای آسیای مرکزی تشکیل می دهند.

منبع : ایرنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.