×

افزایش معتادان متجاهر!

افزایش معتادان متجاهر!

درحالی که موضوع بیمه معتادان هفت سال پیش مطرح شد و از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید، روز گذشته وزیر بهداشت از رفع مشکل اجرای این طرح خبر داد و گفت این بیمه به‌زودی اجرا خواهد شد

افزایش-معتادان-متجاهر! وکیل 

 درحالی که موضوع بیمه معتادان هفت سال پیش مطرح شد و از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید، روز گذشته وزیر بهداشت از رفع مشکل اجرای این طرح خبر داد و گفت: این بیمه به‌زودی اجرا خواهد شد.

در نخستین روزهای کاری سال88، مشاور وزیر رفاه وقت از اجرای بیمه معتادان از سال 89 خبر داد؛ طرحی که قرار بود از ابتدای همان سال عملیاتی شود. پرویز افشار در این‌باره اعلام کرد: با اجرای این طرح، بیش از یک میلیون معتاد از خدمات این بیمه بهره‌مند خواهند شد. سم‌زدایی، درمان نگهدارنده و مشاوره از جمله خدماتی است که در بیمه معتادان تعریف شده است.

اما این مقام مسئول درباره مشکلات عدیده بر سر راه اجرای بیمه معتادان هم به اظهارنظر پرداخت و گفت: در اجرای این طرح یکسری مشکلات از جمله اعتبار و چگونگی نحوه هماهنگی دستگاه‌ها مطرح است که با حل برخی از این مشکلات، بناست این طرح از سال آینده عملیاتی شود. البته همان زمان عبدالرضا مصری، وزیر رفاه وقت نیز اعلام کرد بیمه درمانی معتادان کشور به‌دلیل نداشتن اعتبار لازم، قابل اجرا نیست.

 شرکت‌های بیمه وقت را تلف کرده‌اند

در این میان، مدیرعامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» نیز 2سال پیش عنوان کرد که این طرح شامل دو بخش است؛ بخش اول مربوط به شرکت‌های بیمه‌گذار است که موظفند هزینه‌های درمان معتادان را بپردازند و هزینه‌ها را تحت پوشش بیمه خدمات درمانی درآورند و بخش دوم مربوط به معتادان بهبودیافته است که می‌خواهند خودشان و اعضای خانواده‌شان، تحت پوشش بیمه‌های خدمات درمانی باشند، اما بحث اصلی این است که در تبصره قانونی ماده 15 مبارزه با مواد مخدر آمده است: مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت را مکلف کرده که هزینه‌های درمان معتادان بی‌بضاعت را رایگان کند و شرکت‌های بیمه موظفند هزینه درمان افراد مبتلا  به اعتیاد و تحت پوشش  بردن آنها را بپردازد. اما اتفاقی که افتاده این است که شرکت‌های بیمه در سال‌های پیش به بهانه‌های مختلف وقت را برای اجرای هرچه زودتر این طرح تلف کردند. به عقیده عباس دیلمی‌‌زاده، از سال89 تا 92 وقت تلف شد و شرکت‌های بیمه این قانون را عملیاتی نکردند و دلیلش را مشخص نبودن تعرفه‌های دولتی بیان می‌کردند. پس از سال90 که شرایط اعلام شد این سوال پیش آمد که باید با کدام یک از مدل‌های درمانی تحت پوشش  قرار بگیرند زیرا برخی از مدل‌ها گران و بعضی ارزان‌تر بودند؟

در این میان، برخی ازشرکت‌های بیمه می‌گویند ما چند بار باید هزینه‌های ترک اعتیاد یک معتاد را بپردازیم که البته شاید به نظر این اظهارنظر درست و منطقی  به‌نظر  برسد زیرا بحث‌های اقتصادی درمان اعتیاد اهمیت زیادی دارد و ادعای  شرکت‌های بیمه در مورد متضرر شدن پر بیراه هم نباشد. مدیرعامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» صحبت‌های خود را با این سوال که «واقعا تکلیف چیست؟» ادامه می‌دهد و می‌گوید: در واقع معتادان بی‌بضاعت باید به مرکز مراجعه کنند و به رایگان درمان شوند و دولت هزینه درمان آنها را پرداخت کند.

 دولت هزینه‌ها را رایگان کند

اما نکته قابل تامل در اظهارات بعدی دیلمی‌‌زاده است. به گفته وی، اگر این معتادان به مراکز مراجعه نکنند و درمان نشوند، پدیده معتادان متجاهر پررنگ می‌شود و این یعنی اینکه دولت به وظیفه خود عمل نکرده و هزینه‌ها را رایگان نکرده است و زمانی که دولت و شرکت‌های بیمه هنوز تکلیف درمان رایگان معتادان را مشخص نکرده‌اند چطور می‌توان به معتادان گفت که به مراکز مراجعه و به رایگان درمان شوید؟

سخنان این مقام مسئول درحالی است که در یک سال اخیر موضوع افزایش معتادان متجاهر و برنامه‌ریزی مسئولان برای جمع‌آوری آنها بارها در اخبار مطرح شده است که با توجه به پیش‌بینی مدیرعامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» هم‌اکنون شاهد این پدیده ناخوشایند در سطح معابر و خیابان‌ها به‌ویژه در پایتخت هستیم.

موضوعی که دیروز نیز از سوی وزیر بهداشت مطرح شد. سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با ابراز ناراحتی از چهره شهر به دلیل وجود معتادان متجاهر، اظهار کرد: مسئولان در گذشته و طی 30سال پس از انقلاب باید به این سوال پاسخ دهند که چرا چهره شهر به این شکل درآمده است. من به وظایف خود در این حوزه عمل می‌کنم اما ستاد مبارزه با موادمخدر سال‌هاست که فعال است، اما آیا تعداد معتادان کاهش یافته است. باید به این سوال پاسخ دهند؟ برای حل این مشکل باید به دنبال علت‌ها و ریشه‌ها برویم تا بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم. به‌طور قطع باید از کمک مردم، خیران و سازمان‌های مردم نهاد در حل این مشکل استفاده کنیم. در این میان، جلب مشارکت‌های مردمی برای مشکلات اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردار است. دولت نیز فضای لازم را برای تحقق این مهم ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، شهرداری تهران در ماه‌های اخیر با افتتاح مراکز بهاران، گام موثری در حل معضلات اجتماعی پیرامون معتادان بهبودیافته برداشته است. وزارت بهداشت نیز با توجه به ظرفیت خود تمهیداتی برای ارائه خدمات درمانی افراد حاضر در مراکز بهاران در نظر خواهد گرفت. در حال حاضر 44مرکز از سوی شهرداری تهران راه‌اندازی شده که وزارت بهداشت مسایل پزشکی، درمانی و روانشناسی آنها را تامین خواهد کرد.

 محدودیت‌های بودجه‌ای کشور

اما علت تاخیر در اجرای طرح بیمه معتادان را وزیر بهداشت، محدودیت‌های بودجه‌ای کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در هیچ یک از ردیف‌های بودجه‌ای منابعی برای ارائه خدمات به معتادان دیده نشده و همه اقدامات انجام شده برحسب وظایف انسانی بوده است.

تمامی اظهارات درحالی است که هزینه‌های درمان اعتیاد به‌طور میانگین فقط در یک دوره درمانی بیش از 800هزار تومان است اگرچه درمان به شکل‌های مختلف ارائه می‌شود. تامین هزینه‌های بستری و خرید داروها برای برای خانواده‌ای که با اعتیاد یکی از اعضای خود فقیر شده و هر روز فقیرتر می‌شود امکان پذیر نیست، بنابراین حمایت بخش‌های دولتی از معتادان باید به‌عنوان کاهش مشکلات جامعه مورد توجه قرار گیرد زیرا بسیاری از معضلات اجتماعی، ریشه در اعتیاد به مواد مخدر افراد دارد.

امید می‌رود با توجه به ابلاغ دستورالعمل اجرایی نحوه ارائه خدمات بیمه درمانی به معتادان مواد مخدر و رونگردان‌ها در ماه‌های پایانی سال 94، از سوی معاونت رفاه اجتماعی وزارت رفاه و البته اظهارات روز گذشته وزیر بهداشت مبنی بر اجرای طرح بیمه معتادان در آینده نزدیک، بسیاری از خانواده‌ها و البته جامعه کمتر از مشکلات ناشی از اعتیاد متضرر شوند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.