×

راه اندازی سامانه جامع نظرات شورای نگهبان

راه اندازی سامانه جامع نظرات شورای نگهبان

پژوهشکده شورای نگهبان اقدام به راه اندازی «سامانه جامع نظرات شورای نگهبان» مشتمل بر کلیه نظرات شورای نگهبان با امکان جستجو در نظرات کرد

راه-اندازی-سامانه-جامع-نظرات-شورای-نگهبان

پژوهشکده شورای نگهبان اقدام به راه اندازی «سامانه جامع نظرات شورای نگهبان» مشتمل بر کلیه نظرات شورای نگهبان با امکان جستجو در نظرات کرد.

 به منظور تسهیل دسترسی و استفاده عموم مردم به ویژه پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و دستگاه های اجرایی از نظرات شورای نگهبان و در راستای عمل به بیانات مقام معظم رهبری دام عزه مبنی بر ضرورت در دسترس عموم قرار دادن مجموعه کارهایی که در شورای نگهبان پیرامون قوانین صورت می‌گیرد، پژوهشکده شورای نگهبان اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع نظرات شورای نگهبان کرد.

در این سامانه کلیه نظرات شورای نگهبان از ابتدای تشکیل این نهاد مقدس در سال 1359 تاکنون به صورت به روز وجود داشته و به محض صدور نظری جدید از سوی شورای نگهبان، این نظرات در سامانه قرار می‌گیرد.

این نظرات شامل نظرات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان، نظرات مربوط به مصوبات مجلس، نظرات مربوط به اساسنامه‌های دولتی، نظرات فقهی در پاسخ به استعلام دیوان عدالت اداری، نظرات در پاسخ به استعلام اشخاص، نظرات فقهی در پاسخ به استعلام شرعی و تذکرات شورای نگهبان می‌شود.

در این سامانه، هر یک از نظرات شورای نگهبان در قالب یک پرونده تنظیم شده است و در هر پرونده، مستندات کامل مربوط به آن پرونده از ابتدای طرح موضوع تا نهایی شدن آن قرار داده شده است تا مراجعه کننده به سامانه برای استفاده از نظرات نیاز به مراجعه به سایر بانک های اطلاعاتی نداشته باشد. به عنوان مثال در نظرات مربوط به مصوبات مجلس، سیر کامل پرونده شامل طرح یا لایحه اولیه، مصوبه اولیه مجلس، نظر شورای نگهبان، مصوبات اصلاحی و نظرات بعدی شورای نگهبان، نامه نگاری های مهم بین مجلس و شورای نگهبان، نظر نهایی شورای نگهبان، ارجاع مصوبات به مجمع تشخیص مصلحت نظام و مصوبه مجمع و در نهایت متن نهایی و ابلاغ شده قانون وجود دارد.

به علاوه، کلیه نظرات مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی که نهادهای مشورتی شورای نگهبان محسوب می شوند جهت استفاده بیشتر در کنار هر یک از نظرات شورای نگهبان قرار گرفته‌اند. همچنین نظرات استدلالی شورای نگهبان که بیانگر استدلال اعضای شورا در موافقت یا مخالفت با موضوع مصوبه است، در صورت وجود در هر پرونده قابل دسترسی است.

جهت استفاده بیشتر پژوهشگران از این نظرات، علاوه بر تصویر نظرات شورای نگهبان، متن نظرات نیز در این سامانه قرار داده شده است.

ویژگی دیگر این سامانه امکان جستجو در نظرات شورای نگهبان و دسترسی به نظرات از این طریق است. کاربران می توانند با جستجو در تاریخ نظرات شورای نگهبان، عنوان نظر، موضوع نظر، نتیجه نظر، شماره نظر و نیز متن نظرات، مورد جستجوی خود را پیدا کنند. به علاوه، در بخش «مستند قانون اساسی» امکان پیدا کردن نظراتی که شورای نگهبان با استناد به هر یک از اصول قانون اساسی صادر کرده است وجود دارد.

در بخش های دیگر این سامانه کلیه نظرات مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی به صورت دو بانک جداگانه با قابلیت جستجو قرار داده شده است. همچنین کلیه نظرات استدلالی شورای نگهبان نیز به صورت بانک جداگانه با قابلیت جستجو طراحی شده است. به زودی مشروح مذاکرات شورای نگهبان نیز به صورت بانک جداگانه در این سامانه قرار خواهد گرفت.

دسترسی به این سامانه از طریق مراجعه به تارنمای پژوهشکده http://www.shora-rc.ir و یا مراجعه به آدرس مستقیم http://nazarat.shora-rc.ir امکانپذیر است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.