×

تصویب طرح غلط، نقض پلکانی حقوق شهروندان

تصویب طرح غلط، نقض پلکانی حقوق شهروندان

تصویب طرح غلط، نقض پلکانی حقوق شهروندان

تصویب-طرح-غلط،-نقض-پلکانی-حقوق-شهروندان

نفیسه صباغی

روزسه شنبه افزایش پلکانی قیمت بنزین در صحن علنی بهارستان به تصویب نمایندگان مجلس رسید. تصویب این طرح درحالی صورت گرفت که دولت بارها اعلام کرده بود قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ندارد، اما درکمال تعجب نوع دیگری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، به شکلی دیگر رقم خورد.

اما نکته مهم بعدی اینکه دولت طی سال گذشته بارها گفته بود توانسته نرخ تورم را ثابت نگه دارد و مانع افزایش تورم شود؛ حال این سوال مطرح می‌شود  که آیا افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث افزایش قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم نخواهد شد؟ و این تورم، حقوق شهروندان را نقض نخواهد کرد؟

  ارجاع مصوبه افزایش پلکانی قیمت سوخت به کمیسیون تلفیق

اما چند ساعت پس از تصویب مصوبه قیمت سوخت و واگذاری کارت هوشمند سوخت با اخطار مهرداد بذرپاش، این مصوبه به دلیل ابهاماتی که در آن وجود داشت به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در توجیه آن نیز عنوان شد به دلیل شلوغی صحن مصوبه‌ای تصویب شد که ابهامات زیادی در آن وجود دارد.

بذرپاش در توجیه ابهامات این طرح را عدم تطابق قیمت بنزین در ماده بند اول وبند پایینی ماده دانست و گفت:در بند اول این طرح آمده که همه انواع سوخت تک نرخی می‌شود. اما در بند پایینی قیمت‌های مختلفی برای سوخت تعیین کرده‌ایم. اینکه در صورت افزایش قیمت پلکانی بنزین کرایه‌ها نیز بسیار بالا خواهد رفت.  همچنین بذرپاش معتقد بود اگر مجلس در روز تصویب طرح تعطیل می‌شد و هیچ مصوبه‌ای تصویب نمی‌شد بیشتر به نفع مردم بود. با توجه به توضیح بذرپاش باید این سوال را مطرح کرد که نمایندگان مردم با تصویب چنین لوایح و طرح‌های شتابزده چگونه می‌توانند از حقوق مردم دفاع کنند؟و این مسئله به نوعی نقض حقوق شهروندی نیست؟

  تبعات اقتصادی و اجتماعی افزایش قیمت بنزین

 بهمن کشاورز رئیس اتحادیه‌های سراسری کانون‌های وکلا درمورد افزایش قیمت بنزین به «قانون» گفت: اولا تا آنجا که بنده به یاد دارم مجوز کلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش از این در قانون داده شده و نحوه اجرای آن نیز به عهده دولت گذاشته شده است. بنابراین نفس بالابردن ‌حامل‌های انرژی تا زمانی که قانون مستند آن درست اجرا شود اصو�

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.