×

تهدید به مجازات غالبا از اجزای مجازات بازدارنده تر است

تهدید به مجازات غالبا از اجزای مجازات بازدارنده تر است

رییس کل دادگستری استان یزد گفت همواره ثابت شده تهدید به مجازات از اجرای مجازات تأثیر بیشتری دارد و نباید با صدور حکم زندان و شلاق برای مجرمین کم‌سابقه، قبح این مجازات برای آنها شکسته شود

تهدید-به-مجازات-غالبا-از-اجزای-مجازات-بازدارنده-تر-است وکیل 

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: همواره ثابت شده تهدید به مجازات از اجرای مجازات تأثیر بیشتری دارد و نباید با صدور حکم زندان و شلاق برای مجرمین کم‌سابقه، قبح این مجازات برای آنها شکسته شود.

محمدرضا حبیبی در نشست قضات جدیدالاستخدام و دادیاران جدیدالورود دستگاه قضایی استان یزد، سیاست حبس‌زدایی را یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی ذکر کرد و گفت: باید بین مجرمین معمولی و مجرمین حرفه‌ای که امنیت و آرامش مردم را به خطر می‌اندازند، تفاوت باشد؛ زیرا مجرمی که بدون سوء‌سابقه جرمی را مرتکب شده با مجرمین حرفه‌ای، باندی و سازمان‌یافته و خشن متفاوت هستند و نباید هر دو را با یک شیوه مورد تعقیب قرار داد.

این مقام قضایی یادآور شد‌: سیاست قوه قضاییه حبس‌زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است و ما نیز باید تا آنجا که امکان دارد از صدور قرارهای منجر به بازداشت و حبس خودداری کنیم.

وی با اشاره به شرایط خاص کار در دستگاه قضایی، عنوان کرد: محدودیت‌های خاص این شغل و سختی‌های آن با نگاه مادی و معمول قابل جبران نیست و به طور قطع این سختی کار با اجر و پاداش معنوی جبران خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان یزد بر تکریم ارباب رجوع و برخورد خوب و توأم با آرامش با اصحاب پرونده تاکید و اظهار کرد: نقطه شروع پرونده‌های کیفری از دادسراست و زمانی ارباب رجوع اینگونه پرونده‌ها به دادسرا وارد می‌شود که هنوز از تب و تاب اولیه کاسته نشده و طبیعی است که برخورد خوبی نداشته باشد و با عصبانیت فریاد تظلم‌خواهی‌اش را سر بدهد؛ لذا انتظار است در اینگونه موارد کارکنان دادسرا و به ویژه دادیاران با حفظ متانت خود، آرامش را به مراجعان ارزانی دارند.

وی از عِلم قضاوت و فنِّ قضاوت به عنوان دو پیش شرط یک قضاوت خوب یاد کرد و گفت: علم و دانش حقوقی به تنهایی نمی‌تواند یک قاضی خوب را برای دستگاه قضایی به ارمغان آورد، بلکه علم قضاوت باید با فنِّ و بصیرت قضایی همراه باشد تا یک قاضی خوب و تأثیرگذار برای یک جامعه ساخته شود.

حبیبی، رعایت نظم و انضباط کاری و همچنین آراستگی و پوشش مناسب را از سوی قضات جوان خواستار شد و ابراز کرد: مردم نسبت به این قشر از اجتماع نگاه خاص و ویژه دارند و قضات باید به عنوان یک الگوی عملی در نظم و رعایت شأن برای مردم مطرح کردند.

وی بسیاری از انتظارات مردم و توقعات آنان را ناشی از جهل به قانون ذکر کرد و افزود: در بسیاری از موارد گلایه‌ها و انتقادات مردم ناشی از جهل به قانون است و چنانچه قاضی تحقیق پس از انجام تحقیقات و پس از صدور قرار یا کیف خواست مراتب روند پرونده و شیوه قانونی رسیدگی را به مردم توضیح دهند، بسیاری از گلایه‌ها خود به خود تمام می‌شود.

رییس کل دادگستری استان یزد، معاینه محل و جمع آوری ادله توسط قاضی مربوطه را ضروری دانست و تصریح کرد: در جرائم خشن جنایی حضور قاضی در محل و معاینه دقیق محل و گفت‌وگو در محل با شهود در ساعات اولیه بسیار راهگشا در روند پرونده در مراحل بعدی است که باید مورد توجه قضات جوان قرار گیرد.

حبیبی تمسک به خداوند متعال و توسل به ائمه طاهرین را بهترین شیوه خنثی سازی سختی کار قضاوت دانست و بیان کرد: همواره باید در این مسیر خطیر که کوچکترین خطایی، حقی را ضایع خواهد کرد تمسک و یاری خواستن از پروردگار را متعال را سرلوحه امور خویش قرار داد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.