×

برگزاری نشست هم زیستی بدون ازدواج

برگزاری نشست هم زیستی بدون ازدواج

یک حقوقدان و مدرس دانشگاه گفت تصمیم گیری در رابطه با «هم‌زیستی بدون ازدواج» در جامعه ما با توجه به مسائل حقوقی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که باید به صورت دقیق‌تر و عمیق‌تر با آن مواجه شویم

برگزاری-نشست-هم-زیستی-بدون-ازدواج وکیل 

یک حقوقدان و مدرس دانشگاه گفت: تصمیم گیری در رابطه با «هم‌زیستی بدون ازدواج» در جامعه ما با توجه به مسائل حقوقی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که باید به صورت دقیق‌تر و عمیق‌تر با آن مواجه شویم.

 زهرا داور طی سخنانی در نشستی با عنوان «هم‌زیستی بدون ازدواج» از سلسه نشست‌های حقوق خانواده که در سالن شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:‌ از نظر حقوقی و طبق اسناد بین المللی خانواده سنگ بنای جامعه است. باید توجه داشت که نکاح علاوه بر اینکه جنبه خصوصی دارد دارای جنبه‌ عمومی نیز هست.

وی ادامه داد: طبیعتا در جامعه باید نگاه دولت (به معنای عام) به تشکیل خانواده دنبال و رصد شود. جامعه‌ ما با توجه به داشتن مذهب و فرهنگ با جامعه اروپایی و آمریکایی متفاوت است این در حالیست که در گزارشات گزارشگر ویژه سازمان ملل به دلیل اینکه ازدواج همجنس‌گراها را نمی‌پذیریم متهم به نقض حقوق بشر می‌شویم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یک بخش از اشکال جدید خانواده در جامعه جهانی به حقوق بشر بازمی‌گردد. در واقع درباره آسیب‌ها مسائل و موضوعات فرهنگی مطرح شده است، همچنین توقعات بالا و تجمل گرایی را مطرح می‌کنند که این موارد می‌تواند در شکل گیری خانواده موثر باشد.

داور با اشاره به «هم‌زیستی بدون ازدواج» این چنین طرح سوال کرد: اگر چنین شکلی از خانواده پذیرفته شود و در جامعه رواج پیدا کند چه مشکلات و معضلاتی از این نوع ازدواج متوجه جامعه خواهد شد؟ و نهاد خانواده چه آسیبی از چنین تفکری خواهد دید؟ عده‌ای مطرح می‌کنند که در این جریان خانم‌ها بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند، اما باید گفت که در رابطه با این موضوع فقط خانم‌ها مطرح نیستند و بیشتر مساله جامعه مورد توجه است.

وی با اشاره به اصل 10 قانون اساسی خاطرنشان کرد: باید ببینیم در اصل 10 قانون اساسی وظیفه‌ دولت در رابطه با نهاد خانواده چیست و آسیب‌ها تا چه اندازه به دولت مربوط می‌شود. نقش دولت از نظر اقتصادی فرهنگی و قانونی بسیار حائز اهمیت است. تصمیم گیری در رابطه با این نوع رابطه در جامعه ما با توجه به مسائل حقوقی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت و باید به صورت دقیق‌تر و عمیق‌تر با آن مواجه شویم و نقش دولت را در این زمینه بسیار پررنگ ببینیم.

داور گفت: برخی از مسئولان ما می‌گویند عده‌ای از جوانان ما به این نوع زندگی گرایش دارند حال این سوال مطرح می‌شود که شما از کجا می‌دانید که گرایش به این نوع زندگی وجود دارد؟ آیا جوانان ما با علم و آگاهی به تمامی ابعاد این نوع زندگی، در رابطه با آن تصمیم گیری می‌کنند؟ متاسفانه به جای اینکه مساله را شناسایی کنیم در مقابلش ازدواج سبز را مطرح می‌کنیم و می‌گوییم با محیط زیست پیوند برقرار کنیم!

این حقوقدان ادامه داد: دوستان نابغه ما تشخیص دادند در مقابل ازدواج سفید، ازدواج سبز را مطرح کنند، در حالی که ما نیازمند شناخت کافی نسبت به مسائل درونی و بیرونی جامعه داریم؛ لذا باید درست ببینیم و سعی کنیم هر پدیده‌ای را بشناسیم و ببینیم آیا با اعتقادات جامعه همخوانی دارد یا خیر؟ دولت در این راستا اصلی‌ترین وظیفه را دارد و تمامی کسانی که دغدغه‌ خانواده را در جامعه دارند وظیفه دارند این مساله را بشناسند.

در ادامه، حجت‌الاسلام رضانیا استاد حوزه و دانشگاه نیز اظهار کرد: زندگی مشترک میان زن و مرد بدون انشای صیغه عقد دائم یا موقت که طرفین فارغ از مراسم‌های شرعی و عرفی با رضایت یکدیگر زندگی را شروع می‌کنند، ازدواج سفید می‌نامیم.

وی به دلایل غرب برای تن دادن به ازدواج سفید پرداخت و با مقایسه کشورهایی که ازدواج سفید را به رسمیت می‌شناسند یا نمی‌شناسند، گفت:‌ در هلند و سوئد ازدواج سفید و ازدواج رسمی دارای یک حقوق است. در آمریکا هم در ایالات‌های مختلف متفاوت است. برای مثال در ایالت میشیگان ازدواج سفید را غیرقانونی می‌دانند. در ایران نیز به دلیل هنجارهایی که ملتزم به فرهنگ ایرانی و اعتقادی می‌باشد این ازدواج غیرقانونی است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.