×

نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد

نظر-شورای-نگهبان-درباره-طرح-اصلاح-موادی-از-قانون-انتخابات-مجلس-شورای-اسلامی وکیل 

شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد.

 طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ هجدهم اسفندماه یکهزار و سیصد و نود و چهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ 1395/01/25 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- در برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی لازم است قانون به نحوی تدوین گردد که زمینه شرکت عموم مردم در انتخابات حتی کسانی که ممکن است آراء آن‌ها به منزله رأی سفید و یا به نام غیر نامزدها و نظیر این دو باشد، نیز به عنوان رأی مأخوذه فراهم گردد تا موجب کاهش مشارکت عمومی نشود.

2- در ماده الحاقی 8 اگر اخلال به نحوی باشد که بازخوانی آراء از طریق صندوق الکترونیکی امکان نداشته باشد، تکلیف امر مشخص نیست؛ لذا بعد از روشن شدن موضوع اظهارنظر خواهد شد.

همچنین اگر اخلال در سامانه الکترونیکی به نحوی باشد که در بیش از یک شعبه یا کل حوزه انتخابیه و یا در یک استان یا در کل کشور ایجاد شود، حکم قضیه روشن نگردیده است؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

3- از آنجا که در خصوص ایراد بند 5 نامه شماره 94/102/4901 مورخ 1394/10/13 این شورا اصلاحی به عمل نیامده است لذا ایراد مذکور کماکان به قوت خود باقی است.

4- در ماده 11 الحاقی، جرم شمردن اعمال به نحو کلی و با این اجمال و ابهام مغایر اصل 36 و بند 4 اصل 156 قانون اساسی شناخته شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.