×

دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج با دختران روسیه

دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج با دختران روسیه

دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج با دختران روسیه یکی از خبرهای جنجال بر انگیزی است که اخیرا مطالبی در مورد آن منتشر شده است و شایعات زیادی در مورد آن شنیده می شود

دریافت-تابعیت-روسیه-از-طریق-ازدواج-با-دختران-روسیه وکیل 

دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج با دختران روسیه یکی از خبرهای جنجال بر انگیزی است که اخیرا مطالبی در مورد آن منتشر شده است و شایعات زیادی در مورد آن شنیده می شود.

طرح و بررسی مساله فوق نیازمند داشتن تعاریف دقیقی از واژه های تابعیت و اقامت است که تعاریفی از مفاهیم واژه های فوق اختصارا به شرح ذیل ارائه می گردد.

تابعیت و اقامت:

تابعیت و اقامت از جمله مسایلی هستند که در حقوق بین الملل خصوصی طرح شده اند و نظریات مختلفی در این مورد وجود دارد و از مباحث پایه ای در علم حقوق بین الملل به شمار می روند.

مراد از واژه اقامت به معنی اعم ساکن شدن و در محلی مقیم شدن می باشد و واژه اقامت به معنی اخص به معنی داشتن اجازه از سوی دولت یک کشور برای سکونت در آن است که معنای اخیر رواج بیشتری در بین مردم دارد.

اما مراد از واژه تابعیت به معنی اعم فرمانبرداری و پیروی کردن است و به معنی اخص تابعیت دارای تعریف دیگری نیز هست که در ادامه عنوان می گردد.

در واقع می توان گفت تابعیت یک رابطه سیاسی فی مابین یک شخص و یک دولت یا حکومت یک کشور می باشد.

پر واضح است که حق و حقوق و تکالیفی نیز برای اتباع یک کشور بار می شود و بنا بر این تبعه یک کشور بودن همانطور که امتیازاتی را در پی دارد، تکالیفی را نیز با خود به همراه خواهد داشت. نمونه این حقوق حق شرکت کردن در تصمیم گیری های سیاسی یک کشور از طریق رای دادن و نمونه این تکالیف لزوم انجام خدمت نظام وظیفه در برخی کشورها می باشد.

بر اساس سیستم خون و سیستم خاک که از اصول مسلم حقوقی در زمره مسایل حقوق بین الملل هستند کشورها به افراد تابعیت اعطا می کنند و اتباع یک کشور در حالت کلی بر اساس اصل خون و اصل خاک مشخص می گرند. البته این مساله استثنائاتی هم دارد و گاها دیده می شود که افراد به واسطه مسایل دیگری هم به تابعیت یک کشور دست پیدا می کنند.

نمونه ای از این استثنا و از دیگر راههای اعطای تابعیت، اخذ تابعیت بر اثر ازدواج با یکی از اتباع کشورها می باشد. اما اینکه طرح مسایل فوق چه ارتباطی با موضوع دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج با دختران روسیه پیدا می کند با مطالعه مختصری به شرح ذیل مشخص خواهد شد.

اگر شخصی با یکی از اتباع یک کشور ازدواج کند به وی تابعیت آن کشور  اعطا می گردد و در این بین در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای پیشرفته و مدرن تفاوتی میان زن و مرد نیست. حدود و ثغور این مساله را قوانین کلی  و نظام حقوقی کشورها که بر اساس آن قانونگذاری می کنند مشخص می کند.

کشور روسیه هم اخیرا مطلبی را در مورد اعطای تابعیت بر اثر ازدواج با دختران روسیه طرح کرده و علی الظاهر قانونی را جهت این موضوع در دست تصویب دارد، که به کسانی که با دختران روسی ازدواج کنند تابعیت روسیه اعطا کند و در کنار آن مبلغ پانزده هزار دلار امریکا نیز به زوج بدهند.

طرح مساله فوق در پارلمان کشور روسیه منجر به این شد که انتقادات بسیار زیادی از جانب اتباع این کشور متوجه دولت روسیه گردد چرا که روسها این امر را به منزله توهین به خود قلمداد می کنند.

از طرفی سیل زیادی از جوانان راجع به این مساله کنجکاو شده و دائما راجع به آن تحقیق می نمایند تا احیانا برای دریافت مبلغ فوق همسر روسی اختیار کنند.

حال آنکه عده ای معتقدند مسایل این چنینی نباید معیار تصمیم گیری های جوانان جهت امر مهمی همچون مساله ازدواج گیرد و تصمیمات شتاب زده و از سر هیجانات موقت منطقی به نظر نمی رسد و ممکن است تبعات منفی و جبران ناپذیری را باخود به همراه داشته باشد.

چرا که ممکن است عده ای با وعده های پوچ و میان تهی و فقط به قصد دریافت میلغی پول اقدام به مهاجرت به روسیه نمایند اما در مقابل دریافت این وجه بهای سنگینی همچون عمر گرانبهای خود را خواهند پرداخت و البته پر واضح است که گوهر گرانبهای وجود ایشان ارزش به مراتب بیشتری دارد.

البته مراد از طرح مسایل فوق نفی امر ازدواج با اتباع خارجی نیست، اما نکته این جاست که کسب مبلغی ناچیز نباید معیار چنین تصمم گیری مهمی قرار گیرد و بهتر آن است که اگر شخصی صرفا قصد مهاجرت دارد از راههای کاملا قانونی و منطقی راجع به این امر اقدام نماید.

مهاجرت طرق مختلفی دارد و از راههای بسیار زیادی مقدور خواهد بود و تصمیم گیری در این مورد داشتن معلومات و دانشی تخصصی را ایجاب می کند.

یکی از این راهها مهاجرت کاری می باشد و کسانی که رزومه مناسبی داشته باشند می توانند از طریق کار مهاجرت نمایند تا از این مسیر همراه با مهاجرت خود کسب سود هم داشته باشند.

این راه یکی از جاگزین های مناسب جهت کسانی است که به علت دریافت مبلغ پانزده هزار دلاری قصد مهاجرت کردن دارند. البته شایان ذکر است که تا این جا این خبر فقط در حد یک شایعه می باشد و بر حسب تجربه می توان گفت شایعاتی که مطابق میل مردم باشد قدرت نفوذ بیشتری در باورهای افراد دارند.

حال آنکه این مبلغ یعنی پانزده هزار دلار می تواند فقط با سه تا چهار ماه کار کردن در یک کشور اروپایی با شرایط عالی کاری به دست آید و اگر کسی که بتواند مهاجرت کاری داشته باشد ابتدای امر جواز اقامت موقت در کشور مقصد را اکتساب خواهد نمود و پس از مدتی می تواند این اقامت موقت را به اقامت دائم تبدیل نماید.

اگر شخص قصد آن را که داشته باشد که تابعیت کشوری را نیز به دست آورد می تواند بعد از چند سال کار کردن یا تحصیل در آن کشور نیز درخواست اخذ تابعیت مطرح نماید و کشور ها بر اساس قوانینی که به فراخور زمان و مکان راجع به اعطای تابعیت وضع می نمایند به شخص متقاضی تابعیت اعطا خواهند نمود.

حال آنکه با یک محاسبه ساده محرز می گردد هزینه های سفر به روسیه و داشتن اقامت موقت در این کشور تا پیدا کردن یک گزینه مناسب جهت ازدواج ممکن است بیشتر از مبلغ پیشنهادی پانزده هزار دلاری باشد و تصمیم گیری و اقدام بر اساس این مورد معقول نمی باشد. این نمونه فقط یکی از ابعاد تصمیم گیری در مورد شایعه ازدواج با دختران روسیه و اعطای تابعیت بر اثر ازدواج با دختران روسیه می باشد.

بهتر آن است که از شتاب زدگی در اخذ چنین تصمیماتی پرهیز گردد و حتما با متخصصین امر و مشاورین حاذق راجع به امر مهاجرت و مسایل حقوق بین الملل مشاوره گردد تا از عواقب ناگوار گرفتن تصمیمات هیجانی جلوگیری شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.