×

بیشتر از وضع قوانین، نیازمند تغییر فرهنگ مردسالار هستیم

بیشتر از وضع قوانین، نیازمند تغییر فرهنگ مردسالار هستیم

به عقیده یک وکیل دادگستری اگرچه نیازمند وضع قوانین حمایتی از زنان هستیم، ولی نیاز ما بیشتر در تغییر نگاه و فرهنگ مردسالارانه مشهود است

بیشتر-از-وضع-قوانین،-نیازمند-تغییر-فرهنگ-مردسالار-هستیم وکیل 

به عقیده یک وکیل دادگستری اگرچه نیازمند وضع قوانین حمایتی از زنان هستیم، ولی نیاز ما بیشتر در تغییر نگاه و فرهنگ مردسالارانه مشهود است.

عبدالصمد خرمشاهی، در مورد آزار و اذیت زنی توسط شوهر معتادش در مشهد با بیان اینکه نیازمند تغییر قوانین هستیم، گفت: البته در صورت وضع مدرن‌ترین قوانین نباید این انتظار برود که یک‌ شبه این رفتارها تغییر پیدا کند. مادامی که نگاه سنتی در خانواده‌ها وجود دارد و مرد خود را مالک زن بداند و تفکر مردسالارانه حاکم باشد، راهی پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: خشونت خانگی به صورت خاص در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری نشده، ولی این امر چندان تفاوتی ندارد؛ چرا که هرگونه ضرب و جرح و صدمه به تمامیت جسمانی افراد در قانون پیش‌بینی شده و نیازی نبوده که در باب خشونت خانگی به صورت مجزا قانون خاصی وضع شود.

خرمشاهی گفت: در مواردی شاهد این موضوع بودیم که هنگامی یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و به محاکم رجوع می‌کند، آن چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این بی‌توجهی با این استدلال است که موضوع حل و فصل شود و دامان زده نشود؛ حتی بعضا بنده شاهد این موضوع بودم که در دادگاهی در جواب شکایتی که زوجه از زوج کرده، قاضی دادگاه موضوع را جدی نگرفت و از زوجه خواست تا با وجود این مسائل با زوج سازش کند.

خرمشاهی با اشاره به نظام های قضایی دیگر کشور‌ها، خاطرنشان کرد: در جوامع پیشرفته یک کلام درشت یا یک توهین ممکن است موجب مجازات برای زوج باشد.

این وکیل دادگستری با اشاره به پرونده «اعظم» اظهار کرد: این اعتقاد وجود دارد که قرار صادره با میزان صدمات و خسارتی که وارد شده متناسب نبوده و بنده فکر می‌کنم این قرار بیشتر تحت تاثیر فضای رسانه‌ای صادر شد، البته باید پرونده را بررسی کرد تا ملاحظه شود پزشکی قانونی میزان صدمات وارده را چه میزان تعیین کرده است. باید دید این شخص حالت عادی داشته یا خیر؟ آیا ضرباتی که وارد کرده موجب نقص عضو شده یا خیر؟ حداکثر انتظار این است که قاضی دادگاه مطابق با قوانین جاری حکم مناسبی را صادر کند.

خرمشاهی در پایان سخنان خود تغییر نگاه مردسالارانه را نیازمند به زمان، آموزش، فرهنگ‌سازی و همچنین تدوین قوانینی که بتواند در بهبود اینگونه تفکرات موثر باشد، عنوان کرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.