×

اقدامات معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای تبلیغ حقوق شهروندی

اقدامات معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای تبلیغ حقوق شهروندی

معاون حقوقی رییس جمهور با انتشار یادداشتی، مهمترین اقداماتی که این نهاد به منظور ایجاد گفتمان، ترویج، آموزش و تبیین مفهوم صحیح حقوق شهروندی انجام داده است را تشریح کرد

اقدامات-معاونت-حقوقی-ریاست-جمهوری-برای-تبلیغ-حقوق-شهروندی وکیل 

معاون حقوقی رییس جمهور با انتشار یادداشتی، مهمترین اقداماتی که این نهاد به منظور ایجاد گفتمان، ترویج، آموزش و تبیین مفهوم صحیح حقوق شهروندی انجام داده است را تشریح کرد.

متن یادداشت الهام امین زاده در این زمینه به شرح زیر است:

نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قانون اساسی کشور، مبتنی بر خواست و اراده ملت و ارزش‌های انقلاب اسلامی برای شکوفایی استعدادهای خدادادی مردم و مشارکت آنها در تصمیم گیری های سرنوشت ساز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اداره امور کشور استقرار یافته است. در این رابطه حفظ و رعایت حقوق شهروندی عنصر مقوم برای نیل به اهداف متعالی قانون اساسی تلقی می‌شود و دولت جمهوری اسلامی مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد،

نظام جمهوری اسلامی ایران و بر اساس قانون اساسی کشور، مبتنی بر خواست و اراده ملت و ارزشهای انقلاب اسلامی برای شکوفایی استعدادهای خدادادی مردم و مشارکت آنها در تصمیم گیری های سرنوشت ساز سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اداره امور کشور استقرار یافته است. در این رابطه حفظ و رعایت حقوق شهروندی عنصر مقوم برای نیل به اهداف متعالی قانون اساسی تلقی می‌شود و دولت جمهوری اسلامی مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد،

اگر چه موضوع حقوق شهروندی از سالهای گذشته و با تصویب قانون «احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» وارد ادبیات حقوقی کشور شده است اما با شروع دولت یازدهم و تأکیدات مکرر رئیس جمهور محترم در مناسبتهای مختلف، تحرک جدی در کشور به وجود آمد، به گونه‌ای که هر روز مصادیق متفاوت و بیشتری از توجه به حقوق اساسی و شهروندی در اقصا نقاط کشور و توسط بخشهای مختلف حاکمیتی و فردی و مردم نهاد مشاهده می‌ شود.

در این رابطه معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای رفع موانع و مشکلات فراروی استیفاء حقوق اساسی و شهروندی اقدامات مهمی را به منظور ایجاد گفتمان، ترویج، آموزش و تبیین مفهوم صحیح حقوق شهروندی و رابطه آن با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام و ماهیت فراقوه‌ای آن معمول داشته است که به بعضی از آنها ذیلاً اشاره می شود:

1- زمینه‌سازی برای آموزش‌های حقوقی شهروندان با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌های جمعی، تریبون‌های نماز جمعه و نیز همکاری وزارت آموزش و پرورش از طریق گنجاندن مفاهیم حقوقی شهروندی در کتب درسی و برنامه‌های آموزشی رسمی و غیر رسمی .

2- پیشنهاد هزینه‌کرد درصدی از اعتبارات پژوهشی دستگاههای اجرایی در زمینه حقوق اساسی و شهروندی.

3- تقویت کمیته‌های تخصصی دستگاههای اجرایی که در زمینه حقوق شهروندی فعالیت می کنند.

4- نظارت بر تهیه و انتشار مصادیق حقوق اساسی و شهروندی مرتبط با حوزه مأموریتهای دستگاههای اجرایی

5- تهیه لوح فشرده حاوی پیامهای پیشگیرانه رسانه‌ای به منظور افزایش آگاهیهای عمومی.

6- کمک‌های فنی و تخصصی برای رفع مسائل و مشکلات مرتبط با حقوق شهروندی فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، قربانیان تروریسم و سلاحهای شیمیایی در جنگ تحمیلی و نظائر آن.

7- تهیه جزوات آموزشی برای تدریس مفاهیم صحیح حقوق شهروندی در مراکز آموزش عالی و دستگاههای اجرایی

8- اعلام استراتژی «حفظ حقوق شهروندی » به عنوان راهبرد اصلی در مقابل چالش‌های پسا تحریم

9- چاپ و نشر مجموعه‌های قوانین مرتبط با حقوق اساسی و شهروندی

10- عطف توجه به موضوع مهم و حیاتی آلودگی های مختلف زیست محیطی و از جمله آلودگی هوا در اجرای اصل (50) قانون اساسی و توجه دادن دولت به یکی از مصادیق مهم حقوق شهروندی آحاد مردم یعنی داشتن محیط سالم و عاری از آلودگی برای زیستن.

11- ایجاد ارتباط تنگاتنگ و نزدیک قوه مجریه با قوه قضاییه در خصوص اجرای راهکارهای ارتقای حقوق شهروندی مردم.

12- کمک به برگزاری جلسات متعدد ستاد مرکزی صیانت از حقوق شهروندی با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف قوه‌های مجریه و قضاییه و با محوریت وزارت کشور و بررسی راهکارهای ارتقای حقوق شهروندی شهروندان در مراکز استانها و شهرستانهای مختلف کشور، که سیزدهمین جلسه آن در معاونت حقوقی رئیس جمهور برگزار شد.

13- تاکید بر توجه بیشتر به شکایات شهروندان توسط هیئت‌های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی قوه قضائیه در سطح استانهای مختلف کشور.

14- مشارکت در برگزاری برخی همایشها، جشنواره‌ها، نشست‌ها، جلسات توجیهی و ... با زمینه حقوق شهروندی و مصادیق آن در نظام حقوقی کشور در سطح استانهای مختلف و به ویژه توسط سازمان‌های مردم نهاد، استانداری‌ها، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعتقاد دارد بیش از تصویب قانون و صدور بخشنامه و دستورالعمل، نهادینه کردن حفظ و رعایت حقوق شهروندی از طریق آموزش، تشویق و توجیه مردم و دستگاههای اجرایی متضمن اجرای صحیح حقوق شهروندی است. در این رابطه از کلیه دستگاههای اجرایی، آحاد مردم، سازمانهای مردم نهاد و مراکز آموزشی کشور دعوت می‌نماید خود مروج حقوق شهروندی و ناظر بر رعایت حقوق شهروندان باشند و از رسانه‌های ارتباط جمعی نیز انتظار دارد در نشر این حقوق و مطالبه استیفای آنان در چارچوب منافع ملی فعال گردند.

الهام امین زاده

معاون حقوقی رئیس جمهور

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.