×

چگونه از صحت معاملات مسکن مطمئن شویم؟

چگونه از صحت معاملات مسکن مطمئن شویم؟

آدرس اینترنتی http iranamlaak ir متعلق به سامانه املاک و مستغلات کشور است که متعاملین می‌توانند با ورود به سایت و انتخاب لینک استعلام کد رهگیری، از صحت معامله خود اطمینان حاصل کنند

چگونه-از-صحت-معاملات-مسکن-مطمئن-شویم؟ وکیل 

آدرس اینترنتی http://iranamlaak.ir/ متعلق به سامانه املاک و مستغلات کشور است که متعاملین می‌توانند با ورود به سایت و انتخاب لینک استعلام کد رهگیری، از صحت معامله خود اطمینان حاصل کنند.

سامانه املاک و مستغلات کشور که فعالیت رسمی خود را از آذر87 آغاز کرده است اکنون 114 هزار و 200 مشاور املاک عضو دارد که می‌توان مهمترین فعالیتش را اجرای طرح کد رهگیری پس از هر معامله مسکن نام برد اما گفته می‌شود بیشترین موفقیت این سامانه در ارائه کد رهگیری، کاهش میزان تخلفات معالات مسکن و ادامه مستمر این طرح است.

مدیر سامانه املاک و مستغلات کشور - در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به اهمیت کد رهگیری در همه سطوح معاملاتی مسکن اشاره و تاکید کرد: هرچه فرهنگ‌سازی دریافت و پیگیری کدرهگیری برای هر معامله مسکن افزایش یاید تخلفات این معاملات کمتر می‌شود.

به گفته مدیر سامانه املاک و مستغلات کشور طرح دریافت کد رهگیری پس از طرح تحول اقتصادی و وضعیت افسار گسیخته مسکن در سال 87 به دستور رییس جمهور وقت و به تائید 15 نفر از اعضای کابینه مصوب شد و اکنون پنج سال از توسعه و اجرای این طرح می‌گذرد که کاهش تخلفات معاملات مسکن از جمله مهمترین دستاورد این طرح بوده است.

وی اظهار کرد: سامانه املاک و مستغلات تحت نظر وزرات صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند و توانسته با همکاری صنف مشاوران املاک کشور از سال نیمه دوم 87 به صورت آزمایشی در شمیرانات و از ابتدای سال 88 در معاونت فناوری اطلاعات این وزارتخانه به صورت کشوری توسعه یابد.

به گفته احمدپور صنف اتحادیه مشاوران املاک از جمله اولین صنوفی بود که توانست اتوماسیون اداری را وارد صنف خود کند و حال با سیستماتیک کردن ثبت معاملات در فازهای اجرایی موفق بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای طرح برخی مشاوران املاک همکاری لازم برای سیستماتیک شدن را نداشتند، تصریح کرد: گرچه این طرح در ابتدا با کمی تاخیر همراه بود اما اکنون توسعه دریافت کد رهگیری میان مشاوران املاک چنان گسترده شده که سامانه املاک و مستغلات توانسته با سازمان‌های در ارتباط با مسکن همچون سازمان امورمالیاتی به عنوان گلوگاه ارتباطی بخش مسکن و مستغلات کشور مرتبط شود.

مدیر سامانه املاک و مستغلات کشور با تاکید بر اهمیت اخذ کد رهگیری برای معاملات مسکن و کاربرد آن در امور اداری و روزمره مردم اظهار کرد: اگر مردم خود به اهمیت کد رهگیری پی ببرند و بدانند امنیت اطلاعات و معامله آن‌ها تا چه اندازه در گرو کد رهگیری است برای دریافت آن تلاش بیشتری می‌کنند.

کد رهگیری

دریافت کد رهگیری به نفع متعاملین

وی افزود: در معاملات خانوادگی و حتی میان خواهر و برادر و والدین و فرزندان نیز دریافت کد رهگیری به نفع دو طرف معامله است.

احمدپور درباره تاثیر ارائه کد رهگیری و کاهش تخلفات معاملات مسکن تصریح کرد: ارائه کد رهگیری طی پنج سال اخیر آن اندازه تاثیر گذار بوده که هر روز این طرح توسعه داشته چراکه مردم امنیت موجود را احساس می‌کنند.

مدیر سامانه املاک و مستغلات کشور با بیان اینکه باید همه مشاوران املاک عضو سامانه به اینترنت دسترسی داشته باشند و اینترنت نیز به امنیت کافی برای حفظ اطلاعات نیازدارد،‌ اظهار کرد: نرم‌افزارهای امنی برای اطلاعات مردم در نظر گرفته شده است.

جلوگیری از نگارش مبایعه‌نامه‌ دستی

وی افزود: برای کاهش تخلفات از سوی مشاوران املاک،‌ اطلاعات مبایعه‌نامه به صورت پرینتی انجام می‌شود و از نگارش مبایعه نامه‌ دستی جلوگیری شده است. همچنین برای افزایش امنیت اطلاعات و معامله ثبت شده پس از دریافت کد رهگیری دیگر امکان تغییر در معامله وجود ندارد.

به گفته احمدپور در حال حاضر از 114 هزار و 200 مشاور املاک عضو سامانه و 102 هزار مشاور املاک فعال در سامانه داریم که این اختلاف 10 هزار نفری به دلیل ناهماهنگی اتحادیه‌های برخی شهرها است.

وی با اشاره به برخی مشاوران املاکی که نسبت به ارائه کد رهگیری اقدام نمی‌کنند، متذکر شد: دریافت کد رهگیری حق متعامل است بنابر این در صورت قصور ارائه کد رهگیری متعاملین می‌توانند به اتحادیه مراجعه و شکایت‌نامه‌ای تنظیم و به سرعت کد رهگیری خود را اخذ کنند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.