×

علت افزوده شدن ادبیات فارسی به مواد امتحانی آزمون وکالت

علت افزوده شدن ادبیات فارسی به مواد امتحانی آزمون وکالت

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از برگزاری بیست و ششمین همایش اسکودا در روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه در گیلان خبر داد

علت-افزوده-شدن-ادبیات-فارسی-به-مواد-امتحانی-آزمون-وکالت وکیل 

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) از برگزاری بیست و ششمین همایش اسکودا در روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه در گیلان خبر داد.

بهمن کشاورز در نشست خبری که امروز (شنبه) در محل اسکودا برگزار شد، گفت: در این همایش که موارد مطروحه در آن شامل ده بند است قرار است ماده "زبان و ادبیات فارسی" به مواد امتحانی آزمون وکالت اضافه شود. همچنین در این همایش نحوه برخورد با توهین به کانون‌ها و وکلا، روش اخذ مالیات وکلا، تجویز تهیه متن منقحی از لایحه جامع وکالت، تجویز تهیه و تنظیم اساسنامه موسسات حقوقی و ... مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در بین برخی از دانشجوهای حقوق اغلب غلط های املایی فاحش دیده می شود که این مساله شرم آور است؛ به همین منظور افزوده شدن ماده امتحانی"زبان و ادبیات فارسی" به مواد امتحانی آزمون وکالت پیشنهاد شده و در صورت تصویب، 20 سئوال ادبیات فارسی در آزمون لحاظ خواهد شد.

کشاورز در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت لایحه جامع وکالت، گفت: این لایحه در حال حاضر در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است و قرار است متن نوشته شده در سال 85، با متن اخیر مقایسه شود و بخش‌های مورد نظر اسکودا در متن جدید گنجانده شده و در نهایت به قوه قضاییه ارسال شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، الزامی شدن وکیل، راه حلی برای دردهای عدلیه است گفت: برخی از افراد عدم دسترسی افراد نیازمند به وکیل را یکی از ایرادات این طرح می دانستند که باید گفت اداره معاضدت قضایی ما این مشکل را برطرف می کند.

کشاورز با اشاره به اینکه هنوز مشکل تبصره ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری رفع نشده است، گفت: اصول قانون گذاری در این ماده لحاظ نشده است و با توجه به اینکه ماه ها از اجرای این قانون می گذرد اما وضعیت تعیین وکلا در این ماده، مشخص نشده و پیشنهاد حذف نام وکیل و جایگزین شدن شرایط و ضوابط برای این وکلا را مطرح کرده‌ایم.

کشاورز درباره‌ لایحه وکالت گفت: در مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدا تا انتها لایحه مذکور مورد بررسی قرار گرفت که نمایندگان کانون‌ها و اتحادیه اعم از آقایان ثابت قدم و مالکی حضور داشتند و مواضع کانون‌ها را مطرح کردند و در بسیاری از موارد به نتیجه مورد نظر رسیدند، اما مواردی باقی ماند که به توافق نرسیدند. بر همین اساس تجویز تهیه متن منقحی از لایحه جامع وکالت که شامل نکات مورد نظر کانون‌هاست یکی از دستور کارهای همایش آتی اسکودا در گیلان خواهد بود.

وی افزود: از دیدگاه کانون‌ها لایحه وکالت، لایحه‌ای نیست که به صورت اصل 85 رسیدگی شود، بلکه باید در صحن مجلس رود و ماده به ماده آن مورد رسیدگی قرار گیرد.

کشاورز با اشاره به بحث الزامی شدن وکالت گفت: به ما گفته بودند که در قانون برنامه ششم این موضوع مطرح می‌شود و مورد تصویب قرار می‌گیرد، اما در پیش نویس آن دیدیم که چنین موضوعی وجود ندارد ناچارا نامه‌ای را در همین راستا به تک تک نمایندگان مجلس نوشتم و مواضع آن را گفتم. وکلا و کانون‌ها نظرشان این است که الزامی شدن امر وکالت چاره‌ تمام دردهای عدلیه است و بسیاری از مشکلات مانند اطاله دادرسی را رفع می‌کند.

وی افزود:‌ امیدوارم که در برنامه ششم این موضوع عملی شود البته زمانی که بحث الزامی شدن وکالت مطرح می‌شود عنوان می‌کنند کسانی که نمی‌توانند وکیل بگیرند چه کار کنند؟ ما هم گفتیم که این ایراد وارد نیست زیرا ادارات معاضدت کانون‌ها در اختیار عموم است.

کشاورز تاکید کرد: الزامی شدن امر وکالت باعث گسترش عدالت در کشور می‌شود و مشکلات نظام قضایی را مرتفع می‌سازد.

کشاورز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به راهیابی تعدادی از وکلا به مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ای برای ارتباط با آنها دارید؟ گفت: بله، از قبل اینکه انتخابات انجام شود بحث‌هایی مطرح بود و طبیعتا این ارتباط ادامه دارد. ما به حضور این افراد در مجلس امید داریم و وجود تعدادی از حقوق‌دانان در مجلس باعث می‌شود که روند امور در مجلس تغییر یابد.

کشاورز درباره‌ تعامل بین کانون وکلا و اتحادیه نیز گفت:‌ اکنون تفاهم بیشتری بین اتحادیه و کانون مرکز وجود دارد که قطعا سازنده است، البته همیشه بحث‌هایی بین این دو نهاد وجود داشته که سازنده هم بوده است.

کشاورز درباره‌ ادغام کانون‌ وکلا با مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت: برای 20 هزار نفری که از سوی مرکز مشاوران پروانه کسب کردند حق مکتسبه ایجاد شده و این افراد در دادگاه‌ها دفاع می‌کنند؛ لذا فرمول این است که این افراد با کانون‌ها ادغام شوند البته با رعایت استقلال کانون وکلا.

وی افزود:‌ موضوعی که قابل بحث است این است که این افراد عضو صندوق حمایت می‌شوند و این که این افراد از اموال کانون سهیم می‌شوند یا خیر؟ جای بحث دارد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.