بانک اطلاعات وکلا وکیل وکیل پایه یک دادگستری وکیل دادگستری وکیل با سابقه موسسات حقوقی کارشناس دادگستری دفاتر اسناد رسمی
شاپور خسروی پور
آدرس : تهران - خيابان شريعتي - چهار راه قصر خ قدوسی ک زارتشت ک زمانی پ 12 ط دوم واحد 23 دفتر وکالت
وب سایت شاپور خسروی پور وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو
آدرس : تهران سید خندان ابتدای خیابان دبستان کوچه شهید صفا فردوسی بلاک 24واحد 10
تلفن تماس : 02188463970 - 09123347471
وب سایت محمد رضا مهرجو وكيل پايه يك دادگستري و مشاور حقوقي کانون وکلای دادگستری مرکز
سیدجلال میرکاظمی
آدرس : تهران - خیابان انقلاب - پیچ شمیران - روبروی تجدید نظر دیوان عدالت اداری ساختمان تنکابن - ط 6- واحد 28
تلفن تماس : 02177684200 - 09122406368
وب سایت سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
احسان عابدین
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09123956043
وب سایت احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی جاوید
آدرس : تبریز ، 17 شهریور جدید ،جنب بانک ملی ، ساختمان ایران ، واحد A14
تلفن تماس : 04135572731 - 09141193504
وب سایت علی جاوید وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و عضو هیئت علمی دانشگاه
محسن موسوی
آدرس : خیابان کارگر شمالی نرسیده به مرکز قلب نبش آراسته پلاک ۱۷۶۵ واحد ۴
وب سایت محسن موسوی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
سرور ثانی نژاد
آدرس : تهران، خیابان پاسداران، خیابان عابدینی زاده (بین بهارستان 5 و 6)، پلاک 34، طبقه همکف
تلفن تماس : 22779314 - 09124357415
وب سایت سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
مطالب پربازدید
جدیدترین مطالب
 

30 تا 50 درصد برنامه های پنج ساله اجرا نشده است

ارسال شده توسط : پرتال اطلاع رساني وكالت آن لاين در تاریخ : 21-02-1395
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.
30 تا 50 درصد برنامه های پنج ساله اجرا نشده است

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ‌30 تا 50 درصد برنامه‌های پنج ساله اجرا نشده و این موضوع بسیار اسفناک است.

علیرضا جمشیدی طی سخنانی در همایش ملی نقد و تحلیل قوانین برنامه پنج ساله از منظر حقوق اقتصادی که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: از سال 1319 بحث برنامه در ایران آغاز شد و به دنبال جنگ جهانی دوم به یک باره بحث برنامه متوقف شد. نخستین برنامه هفت ساله کشور در سال 1324 و به‌دنبال آن برنامه هفت ساله دوم عمرانی آغاز شد.

وی ادامه داد: برنامه اول عمرانی دارای عنوان برنامه بود، اما محتوای برنامه نداشت. در سال 1341 جمعی از اساتید دانشگاه هاروارد در کشورمان حضور یافتند و چالش‌های اساتید برای نظام برنامه ریزی در ایران را مطرح کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دهه اول چیزی به عنوان برنامه وجود نداشت.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: برنامه اول توسعه اقتصادی کشور تحت عنوان بازسازی اقتصادی پس از جنگ آغاز و به پس از آن چهار برنامه پنج ساله دیگر تدوین شد که برنامه پنجم توسعه آخرین آن محسوب می‌شود.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: برنامه پنجم توسعه پس از اتمام در فضای اختلافی بین دولت و مجلس بدون هیچ منطق برنامه ریزی و حقوقی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی تمدید شد که این کار فاقد مبنای حقوقی است. در قانون اساسی به طور مشخص ارائه برنامه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تکلیف نشده است و دولت مکلف نیست برنامه کشور را به مجلس ارائه دهد.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: در اصل‌های 126، 138 و سایر اصول قانون اساسی برای رئیس جمهور مسئولیت‌هایی در رابطه با برنامه و بودجه کشور تعیین شده است و تنها جایی که رییس‌جمهور مکلف به ارائه لایحه به مجلس است لایحه بودجه است. برخی اوقات به دلیل احترام تاکیدی که بین برنامه و بودجه وجود دارد اینگونه تلقی می‌شود که برنامه همان بودجه است و باید به مجلس ارائه شود، در حالیکه تکلیفی در این رابطه در قانون اساسی برای رئیس جمهور تعیین نشده است.

وی افزود: گاهی برنامه همان 4،5 صفحه ای است که در گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و گاهی 500 الی 600 صفحه تحت عنوان برنامه به مجلس ارائه و تصویب شده است.

وی تصریح کرد: در رابطه با بودجه به دلیل اینکه تصرف در اموال عمومی است، قانون اساسی به منتخبان مردم اجازه تصرف در آن را داده است، اما در برنامه چنین تکلیفی وجود ندارد و شاید رئیس‌جمهور هم بر آن مبنا گفته است هیچ تکلیفی برای ارائه برنامه به مجلس نیست. برخی به قانون برنامه و بودجه سال 1351 استدلال کردند. در قانون سال 1351 آمده است که سیاست‌های برنامه باید به تصویب مجلسین برسد. در حالیکه امروزه چنین ساختاری وجود ندارد.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار کرد: در ساختار حاکمیت سال 51 نخست وزیر باید رای اعتماد را از مجلس اخذ می‌کرد و برنامه را نیز باید به پارلمان ارائه می داد اما در وضعیت فعلی رئیس جمهور منتخب مستقیم مردم است. دوره های ریاست جمهوری 4 ساله و دوره های برنامه پنج ساله است؛ لذا معمولا رئیس جمهوری که با یکسری شعارها رای مردم را جمع کرده زمانی که در مسند اداره امور کشور قرار می گیرد مکلف است برنامه تصویب شده قبلی را اجرا کند و در واقع برنامه‌های خود را نمی‌تواند به مرحله اجرا برساند.

جمشیدی اظهار کرد: به همین دلیل است که در کشور ما برنامه‌های پنج ساله تنها بین 30 تا 50 درصد اجرا شده است و این یک وضعیت اسفناک محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: گاهی برخی دولت‌ها به صورت شفاف می‌گویند برنامه را قبول نداریم و برخی نیز در عمل برنامه را اجرا نمی کنند که همین مسأله باعث به وجود‌آمدن ناکارآمدی هایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد یکی از کارها و اولویت‌های مهم مجلس شورای اسلامی پیش‌رو اصلاح قانون برنامه و بودجه باشد تا این چالش ها به پایان برسد؛ زیرا در حال حاضر حیطه برنامه ریزی و سطح بندی برنامه ها و احکامی که باید در مجلس به تصویب برسد، مشخص نیست.

این استاد دانشگاه در پایان گفت:‌ ما هنوز بر طبل قانون سال 51 می کوبیم در صورتی که این قانون از نظر فنی و علمی منسوخ است؛ زیرا دنیای امروز دنیای برنامه‌های سازمان یافته مبتنی بر سیستم‌هاست.

منبع : ایسنا
بخش بسیاری از خدمات سایت وکالت آنلاین رایگان میباشد ولی شما میتوانید با اهداء کمک های مالی خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری نمایید.

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
نظر :
اختصاصی برای مدیر سایت ( درصورت انتخاب این گزینه نظر شما در وب سایت دیده نخواهد شد )
 
لطفا از ارسال سوالات حقوقی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
 
 
کد امنیتی :
 
نسخه چاپی ارسال به دوستان

مشاوره تلفنی با وکیل 09128304909

 
وضعیت حقوقی احوال شخصیه ایرانیان غیر شیعه توصیه های حقوقی به خریداران خودرو حضانت در آیینه قانون مهریه بهترین سن اعلام فرزند خواندگی به کودک ، پیگیری اعطای تابعیت به کودکان دارای مادر ایرانی مطالبه وجه بیشترین پرونده های وارده به شوراهای حل احتلاف فساد از طریق خدشه وارد کردن بر سیاست دولت باعث اتلاف منابع ملی می شود تشریح قوانین تملک آپارتمان ها توسط معاون رییس کل دادگستری تهران بیش از 90 سیستم رایانه ای طلا فروشان تهرانی طعمه کیلگرها شد تصویب موافقتنامه همکاری ایران و لهستان در مبارزه با جرایم سازمان یافته قانون تسهیل ازدواج پرونده ای گمشده در بایگانی دولت ها حضور وراثت جدید پس از انجام مراحل انحصار وراثت تغییر کاربری اراضی زراعی با لحاظ شرایطی امکان پذیر است آیا تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها امکان پذیر است ؟ 2 زندانی محکوم به قصاص از اعدام نجات یافتند نمایش یک کیلو بال مگس پیرامون مهریه های نامعقول سوال درباره رفتارهای پرخطر جنسی در اتوبوس های ایدز مولاوردی : سند اشتغال پایدار برای حمایت از زنان سرپرست خانوار تدوین شد تعیین مرجع تجدید نظر قرارهای ماده 273 قانون آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کارتن خوابی کودکان را به 123 اطلاع دهید