×

انجام 250 هزار سقط غیر قانونی در سال 93، جزئیات تازه ای از زندگی شخص قاتل ستایش

انجام 250 هزار سقط غیر قانونی در سال 93، جزئیات تازه ای از زندگی شخص قاتل ستایش

سرپرست دادسرای اطفال گفت در سال 93، تعداد 256 هزار سقط جنین در ایران انجام گرفته است که 6 هزار مورد آن قانونی بوده و بقیه غیر قانونی بوده است

انجام-250-هزار-سقط-غیر-قانونی-در-سال-93،-جزئیات-تازه-ای-از-زندگی-شخص-قاتل-ستایش

سرپرست دادسرای اطفال گفت: در سال 93، تعداد 256 هزار سقط جنین در ایران انجام گرفته است که 6 هزار مورد آن قانونی بوده و بقیه غیر قانونی بوده است.

 قوام فروزان سرپرست دادسرای اطفال، امروز در همایش آموزش حقوق به دانش‌آموزان که در دبیرستان البرز برگزار شد، اظهار داشت:‌ بر اساس آخرین آماری که در سرشماری سال 90، داریم 23 میلیون جمعیت زیر 18 سال داشتیم که باید تا پایان سال 94،‌ به 25 میلیون نفر می‌رسید که 3 میلیون نفر از اینها در تهران هستند.

وی ادامه داد:‌ جمعیت نوجوان و جوان یک سرمایه و فرصت است اما اگر مسئولین اراده جدی در حل مسائل آنها نداشته باشند، به تهدید تبدیل می‌شود و مسائلی مانند انحطاط اخلاقی، بیکاری، سردرگمی هویتی، باندهای قاچاق انسان و مواد مخدر و محرک‌های نسل جوان از قبیل ماهواره، بلوتوث و شبکه‌های مجازی وجود دارد؛‌ یعنی با قشر عظیمی روبه‌رو هستیم در سن نوجوانی و جوانی قرار دارند و یک فرصت هستند اما به دلیل شرایطی مانند بی‌‌تجربگی،‌ وابستگی عاطفی، صغر سن با خطرات زیادی روبه‌رو هستند.

فروزان با انتقاد از اینکه زمینه‌های رشد پویایی این قشر را آنطور که باید فراهم نکرده‌ایم، افزود:‌ اگر عزم جدی در این خصوص نداشته باشیم ممکن است به بحران تبدیل شود.

سرپرست دادسرای اطفال با بیان اینکه در دهه 60 رقابت بین سنین نوجوانی و جوانی در ارائه و انجام ارزش‌ها و خیرات بود، یعنی 15 تا 25 ساله‌ها رقابت می‌کردند که کدام یک در کار خیر، حضور در جبهه و اردوهای جهادی شرکت کنند، گفت:‌ متأسفانه امروز مقداری وارونگی ارزش‌ها را بین نسل نوجوان ترویج می‌دهند.

وی در توضیح این ارزش‌ها یادآور شد: امروزه سبقت گرفتن در صف برای سوار شدن به خودروها یا در صف نانوایی را زرنگی می‌دانند و انجام کارهای هنجارشکن را رقابت می‌دانند که می‌طلبد عزم جدید در این خصوص داشته باشیم تا این فرصت و سرمایه اساسی را به فرصت تبدیل کنیم.

فروزان با بیان اینکه عمل بزرگ‌ترها و معلمان دعوت به هدایت است، گفت: برای نمونه برخی هنرپیشه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی ترویج ارزش‌ها را دارند اما در فلان پارتی شرکت می‌کنند سوال اینجاست که چرا به این مسائل دامن می‌زنند.

سرپرست دادسرای اطفال با اشاره به ویژگی‌های نسل نوجوان و جوان خاطر نشان کرد:‌ نسل نوجوان کسانی هستند که با بزرگسالان فرق دارند. چرا که در نه در زمره کودکان هستند و نه بزرگسالان و مراجع بین‌المللی قوانین زیادی در بحث کودکان و نوجوانان تصویب کردند که مشهورترین آنها کنوانسیون حقوق کودک است که 193 کشور عضو آن بوده و ایران نیز در سال 72، به آن پیوست.

وی در توضیح این کنوانسیون افزود: 4 اصل اساسی و پایه که در این کنوانسیون است حق حیات برای کودکان است؛ در سال 93، تعداد 256 هزار سقط جنین در ایران انجام گرفته است که 6 هزار مورد آن قانونی بوده و بقیه غیر قانونی بوده است.

فروزان اضافه کرد:‌ استثمار جنسی و بهره‌برداری کاری و اقتصادی افراد 15 سال و اعدام در این سن ممنوع است و اصل حیات در بدو قوانین شرع اسلام صراحت دارد و اینکه مرگ یک نفر به منزله مرگ همه انسان‌ها و نجات یک نفر به منزله نجات همه انسان‌هاست.

سرپرست دادسرای اطفال با بیان اینکه اصل اساسی دوم در حقوق کودک و نوجوانان عدم تبعیض، سیاه و سفید و دختر و پسر است، گفت:‌ در سابقه دینی و تمدنی ما نیز این ملحوظ است و اصل سوم حق مشورت و مشارکت اطفال و نوجوانان است که این نیز در آموزه‌های دینی و تمدنی مورد تأکید قرار داده شده یعنی کودک حق اظهارنظر و امور مربوط به خود را دارد.

وی ادامه داد:‌ قانونگذار در قانون کیفری و مجازات سال 92، به این 4 اصل اساسی حقوق کودکان و به خصوص رعایت مصالح عالیه حقوق کودک توجه کرده و گفته است هر تصمیمی که والدین و مربیان در این خصوص می‌گیرند باید با توجه به رعایت مصالح عالیه حقوق کودک باشد و اسلام از انعقاد، رشد جنین تا تولد و مرگ برنامه دارد.

فروزان گفت:‌ ضرورت دارد متولیان امور کودک که 19 نهاد مانند آموزش و پرورش، کانون پرورش کودکان و نوجوانان، شهرداری، سازمان بهزیستی و قوه قضائیه هستند، رعایت مصالح عالیه حقوق کودک را داشته باشند و قوه قضائیه اراده کرده است تا این حقوق را در بین والدین، مربیان و دست‌اندرکاران حقوق کودک یادآوری کند.

سرپرست دادسرای اطفال اضافه کرد:‌ باید تمام کسانی که به نوعی با اطفال و نوجوانان سر و کار دارند مانند معلمان، مسئولان آموزش و پرورش و والدین به پیمان‌نامه کودک تسلط داشته باشند.

وی با اشاره به پرونده قتل ستایش تصریح کرد:‌ جلساتی که با قاتل ستایش داشتیم دیدیم عدم توجه به خانواده، گذاشتن یک طبقه در اختیار پسری 16 ساله،‌آزادی موبایل و دسترسی به فیلم‌های مستهجن موجب زمینه انحراف و قتل ستایش را به وجود آورد و دانستن حقوق برای کودکان و نوجوانان از وظایف ما و آموزش و پرورش است.

منبع : خبرگذاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.