×

حبس ابد برای کودک آزارها در دنیا

حبس ابد برای کودک آزارها در دنیا

حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین المللی دارد اگر بخواهیم نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک بیندازیم مشاهده می‌کنیم از نظر این کنوانسیون، افراد کمتر از 18 سال کودک محسوب می شوند

حبس-ابد-برای-کودک-آزارها-در-دنیا

علیرضا ابراهیم‌گل/ کارشناس حقوق بین الملل

حقوق کودک، بخشی از موضوعات حقوق بشر است که نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین المللی دارد. اگر بخواهیم نگاهی به کنوانسیون حقوق کودک بیندازیم مشاهده می‌کنیم از نظر این کنوانسیون، افراد کمتر از 18 سال کودک محسوب می شوند.

باید توجه داشت هر فردی که جرمی را  نسبت به کودکی انجام ‌دهد مطابق مقرراتی که مربوط به حمایت کودکان بوده  با آن برخورد می‌شود. این مسئله در قوانین بین المللی هم قید شده است. همان طور که می‌دانیم در تمام دنیا برای آزار کودکان به خصوص جنسی، اشد مجازات در نظر گرفته شده است و به شدت با آن برخورد می‌شود و افکار عمومی و جامعه به شدت پیگیر مسئله هستند.

اگر این حادثه در خارج از کشور رخ دهد با توجه به اینکه این دختر 9 ساله است در تمام دنیا به شدیدترین وجه ممکن با این مسئله برخورد و حتما  اجازه تدریس از معلم گرفته می‌شود چون بحث مورد نظر مربوط به کودک 9 ساله است که به هیچ وجه نباید مسئله رضایت او مطرح شود.   

البته باید گفت شاید در برخی کشورها   فرد 9 ساله بالغ تلقی شود اما در استانداردهای انسانی اگر بخواهیم تمام دنیا را مد نظر بگیریم این دختر را کودک تلقی می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران  هم چون به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته، همین‌طور است. به یاد داریم جمهوری اسلامی  ایران نیز از جمله کشورهایی است که کنوانسیون حقوق کودک را در 5 سپتامبر 1990 امضا و درآگوست 1994 (اسفند ماه 1372) تصویب کرده است . دولت جمهوری اسلامی ایران در هنگام امضای کنوانسیون به این شرح، اعلام حق شرط کرده است: «جمهوری اسلامی ایران نسبت به مواد و مقرراتی که مغایر با شریعت اسلامی باشد حق شرط می‌کندو این حق را برای خود محفوظ می دارد که هنگام تصویب، چنین حق شرطی را اعلان نماید.»

در قوانین هر کشوری باید شدیدترین مجازات (حتی اگر اعدام هم نداشته باشند) برای این مسئله در نظر گرفته شود. در علم حقوق جزا و جرم شناسی گاهی برای اشخاص حبس ابد از اعدام بدتر است البته حبس ابدهایی که در آنجا وجود دارد نه حبس ابدهایی که در کشور ایران است که بعد از چند سال حبس ابد به 15 سال تبدیل و سپس به 5 سال و بعد  فرد آزاد می‌شود.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.