×

اصلاح قوانین برای مقابله با کودک آزاری

اصلاح قوانین برای مقابله با کودک آزاری

امروزه آزار جنسی کودکان در دنیا تبدیل به یک معضل جدی شده و تأمین امنیت کودکان و نوجوانان یک دغدغه مهم خانواده‌هاست خبر تکان دهنده تعرض معلم به دانش آموز زنجانی نیز یکی دیگر از مصادیق سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان است که منجر به نگرانی بسیاری از والدین شد

اصلاح-قوانین-برای-مقابله-با-کودک-آزاری وکیل 

مریم سلطانی/ وکیل دادگستری

امروزه آزار جنسی کودکان در دنیا تبدیل به یک معضل جدی شده و تأمین امنیت کودکان و نوجوانان یک دغدغه مهم خانواده‌هاست. خبر تکان دهنده تعرض معلم به دانش آموز زنجانی نیز یکی دیگر از مصادیق سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان است که منجر به نگرانی بسیاری از والدین شد.

در چنینی مواردی نوع برخورد نظام عدالت کیفری با این جرم، برای شهروندان اهمیت زیادی دارد؛ اما نباید از ابعاد دیگر موضوع غافل ماند. نکته تأمل برانگیز، عدم توجه مادر به اکراه کودک از حضور در مدرسه است و اینکه کودک مذکور قادر به طرح مسئله حتی با مادر خود نبوده است. در بسیاری از موارد، کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، از ترس عکس‌العمل شدید خانواده یا طرد شدن از جانب اطرافیان خود حتی بیم مطرح کردن قضیه را دارند و آمار کشف جرم در این زمینه بسیار کم است. بنابراین، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها و کودکان و ایجاد فضای امن و دوستانه در خانواده می‌تواند از بروز بسیاری از این جرائم یا تکرار آنها پیشگیری کند. شاید اگر کودک مزبور در‌‌ همان روزهای اولیه شروع به جرم این شخص، قضیه را مطرح کرده و اقدامات لازم صورت می‌گرفت، امروز شاهد آسیب‌های کمتری برای این دختر بودیم.

البته برخورد مناسب در این زمینه و بازنگری در قوانین موجود نسبت به سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان ضروری است.

قطعاً حضور فردی با این مشکلات خاص روانی و شخصیتی در مدرسه می‌تواند خطرناک باشد و امنیت روانی دانش آموزان را نیز تهدید می‌کند. بنابراین، ممنوعیت او از تدریس و الزام به حضور در جلسات مشاوره و روانکاوی امری اجتناب ناپذیر است. در خصوص نوع اتهام وی نیز، با عنایت به ماده 224 قانون مجازات اسلامی، در صورت اثبات رابطه زنا، مجازات اعدام و در غیر این صورت، علاوه بر ماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات در مورد رابطه نامشروع، عمل مزبور کودک آزاری نیز تلقی می‌شود.

ماده 2 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مقرر می‌دارد: «هر نوع اذیت وآزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد، ممنوع است » مطابق با ماده 4 همین قانون نیز برای آزار و شکنجه کودکان مجازات حبس پیش بینی شده است. لازم به توضیح است کلیه افراد زیر 18سال از حمایت‌های این قانون بهره‌مند می‌شوند. البته در مقایسه با نوع برخورد سایر نظام‌های حقوقی که در آنها حتی برخی رفتارهای جنسی خارج از ازدواج و رابطه رسمی نیز مجاز است، نامناسب بوده و بازدارنده نیست. به عنوان نمونه در آلمان از سال 1969 میلادی، کودک آزارانی که بیش از 25 سال سن داشته باشند در صورت تأیید کمیسیون پزشکی، با استفاده از دارو عقیم می‌شوند یا در اسپانیا، کسانی که مرتکب کودک آزاری و سوء استفاده جنسی از کودکان می‌شوند، پس از آزادی از زندان، تا 20 سال تحت نظر قرار می‌گیرند تا در هیچ نهادی که با کودکان و نوجوانان سرو کار دارند، استخدام نشوند. بنابراین اصلاح و بازنگری قوانین موجود و تشدید مجازات در این زمینه و به موازات آن اطلاع رسانی و آموزش خانواده‌ها و کودکان امری ضروری است.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.