×

بر توقف ازدواج های زود هنگام باید تمرکز داشته باشیم

بر توقف ازدواج های زود هنگام باید تمرکز داشته باشیم

یک حقوقدان با تاکید بر اینکه ما باید بر توقف ازدواج‌های زودهنگام تمرکز داشته باشیم، گفت در مورد این موضوع باید کمپین‌هایی را ایجاد کنیم و بر آثار زیانبار این ازدواج تاکید کنیم که عمدتا این آثار زیان‌بار متوجه دختران است

بر-توقف-ازدواج-های-زود-هنگام-باید-تمرکز-داشته-باشیم

یک حقوقدان با تاکید بر اینکه ما باید بر توقف ازدواج‌های زودهنگام تمرکز داشته باشیم، گفت: در مورد این موضوع باید کمپین‌هایی را ایجاد کنیم و بر آثار زیانبار این ازدواج تاکید کنیم که عمدتا این آثار زیان‌بار متوجه دختران است.

رضا اسلامی در نشست مشترک کمیسیون حقوق بشر اسلامی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با عنوان «بررسی منع یا امکان ازدواج افراد خردسال از منظر اندیشه اسلامی، نظام حقوقی ایران و موازین بین المللی» با بیان اینکه به دلیل ضعف جسمانی و روانی که کودک دارد قوانین حتی قوانین بین‌المللی هم توجه کمتری را به آن‌ها اختصاص داده‌اند، گفت: اگرچه کودکان بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند ولی توجه کمتری به آن ها می شود؛ برای مثال در مسائلی مثل قاچاق، فحشا، پورنوگرافی و موضوعاتی دیگر مورد ظلم مضاعف هستند و خوشبختانه در نظام بین المللی از یک زمانی به بعد توجهاتی نسبت به آن صورت گرفت.

وی ادامه داد: قبل از تصویب اعلامیه حقوق بشر صندوق سازمان ملل در یونیسف تاسیس شد و در سال 1959 اعلامیه حقوق کودک را شاهد بودیم. در 1989 هم کنوانسیون حقوق کودک به وجود آمد که این کنوانسیون هم بیشترین کشورهای عضو را دارد. گفتنی است که بعضی از مواد این کنوانسیون جزء قوانین آمره است. ایران هم حدود 20 سال است که به کنوانسیون حقوق کودک ملحق شده است.

اسلامی به 4 اصل اساسی این کنوانسیون اشاره کرد و گفت: در این کنوانسیون 4 اصل وجود دارد که در حمایت از حقوق کودکان مورد توجه است. منع تبعیض، احترام به نظرات کودکان، رشد و تعالی کودک و رعایت عالی‌ترین مصلحت کودک از اصول اساسی این کنوانسیون است.

وی ادامه داد:‌ در ایران با توجه به اینکه سن کودک محل اختلاف است در کنوانسیون هم سن خاصی برای کودک پیش‌بینی نشده است، ولی اشاره می کند که کودک فرد زیر 18 سال است مگر اینکه قانون داخلی سن دیگری را در نظر گرفته باشد. از نظر ما این 18 سال یک شاخص است و گستره حمایت را ایجاد می کند که حتی اگر کودکانی در قانون داخلی کشور زیر 18 سال هستند و کودک محسوب می شوند از حمایت های مندرج در کنوانسیون برخوردار شوند.

این حقوقدان در امور بین‌الملل گفت: در کنوانسیون حقوق کودک سن خاصی برای ازدواج در نظر گرفته نشده است، البته کنوانسیونی وجود دارد به نام رضایت در ازدواج، حداقل ازدواج و ثبت ازدواج. در آنجا نیز بر سن حداقلی تاکید شده، ولی سنی خاص قید نشده است.

وی اضافه کرد: در سال 1965 در سندی که برای مجمع عمومی است و توصیه‌نامه‌های مجمع برای همین کنوانسیون است سن 15 سال را به عنوان حداقل سن در نظر گرفته شده است و کشورها را متعهد می کند که این سن را در قوانین‌شان وارد کنند.

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما باید بر توقف ازدواج‌های زودهنگام تمرکز داشته باشیم، اظهار کرد: باید در این موضوع کمپین‌هایی را ایجاد کنیم و بر آثار زیان‌بار این ازدواج تاکید کنیم که عمدتا این آثار زیان‌بار متوجه دختران است.

وی به تاثیرات زیان‌بار ازدواج زودهنگام پرداخت و گفت: تاثیراتی بر افراد از نظر روحی، جسمانی و از نظر اینکه تحصیلات این افراد متوقف می شود ایجاد می کند؛ چرا که این افراد از آگاهی های لازم برای حقوق خود محروم می شوند و همچنین خطراتی را برای سلامت دختران به عنوان مادر در دوران وضع حمل ایجاد می‌کند. همچنین بیماری‌های جنسی متوجه آن‌ها است. سوءاستفاده‌ها، بهره‌کشی های جنسی و مشکلات سلامت روانی و انزوای اجتماعی دامن‌گیر آن‌هاست.

اسلامی تصریح کرد: انزوای اجتماعی که این افراد پیدا می‌کنند از جمله زیان‌های اصلی ازدواج زودهنگام است. این افراد نوجوانی و کودکی را تجربه نمی کنند و از کودکی جهشی به بزرگسالی دارند که این امر آثار سوء فراوانی دارد.

این حقوقدان ادامه داد: در صندوق جمعیت سازمان ملل قید شده که در کشورهای در حال توسعه از هر 3 دختر یک دختر ازدواج زیر سن 18 سال انجام می دهد و از هر 9 دختر یک دختر زیر 15 سال ازدواج می کند. در آمار دیگر گفته شده است که تا سال 2020، 142 میلیون ازدواج زودهنگام خواهیم داشت که در حال حاضر هر روز 39 هزار ازدواج زودهنگام دخترانی که اغلب با مردان بزرگسال است اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه این مشکل فقط مختص کشورهای در حال توسعه نیست به آماری از برخی ایالات آمریکا اشاره کرد و گفت: در آمریکا اگرچه قانون فدرال بر سن 18 سال معتقد است ولی در برخی ایالت ها زیر سن 18 سال رعایت می شود. برای مثال در ایالت می‌سی‌سی پی پسران 17 سال می توانند ازدواج کنند و با رضایت والدین در هر سنی می توانند مزدوج شوند. در ایالات ماساچوست دختران 12 سال و پسران 14 سال می توانند ازدواج کنند.

این حقوقدان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از دلایل ازدواج زودهنگام پرداخت و اظهار کرد: اولین دلیل ازدواج زودهنگام فقر است. دیگری نابرابری جنسیتی است. بی‌سوادی، سوءاستفاده جامعه مردسالار از دیگر دلایل این امر است. موضوع جهیزیه از جمله مسائلی است که خانواده ها مجبور می‌شوند دخترشان را در سن کم به ازدواج در بیاورند تا جهیزیه کمتری را بدهند.

رضا اسلامی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه باید به دنبال توانمندی دختران باشیم و NGOهایی در زمینه آموزش دختران در نظر گرفته شود، گفت: باید بر امور آموزشی برای دختران متمرکز شد تا بدانند این موضوع برای آن‌ها خطر است. خوشبختانه در جامعه بین المللی توجه مثبتی به این کمپین ها شده است که آثار مثبتی داشته است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.