×

بخشی از خلاء های ارتباطات باید در بخش حقوقی دنبال شود

بخشی از خلاء های ارتباطات باید در بخش حقوقی دنبال شود

مراسم اختتامیه «همایش ملی وضعیت کنونی و آینده‌ی حقوق ارتباطات و رسانه در ایران» با یادی از دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات در ایران همراه بود

بخشی-از-خلاء-های-ارتباطات-باید-در-بخش-حقوقی-دنبال-شود

مراسم اختتامیه «همایش ملی وضعیت کنونی و آینده‌ی حقوق ارتباطات و رسانه در ایران» با یادی از دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات در ایران همراه بود.

هادی خانیکی - عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی - در ابتدای سخنانش از پدر علم ارتباطات ایران (دکتر معتمدنژاد) یاد کرد و گفت: برای اینکه امکان گفت‌وگوها فراهم شود باید از این دست سمینارها بیشتر برگزار کنیم تا بتوانیم به اهدافمان در این حوزه برسیم.

مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی وضعیت کنونی و آینده‌ی حقوق ارتباطات و رسانه‌ در ایران عصر امروز (27 اردیبهشت ماه) با حضور محمد مهدی فرقانی (رییس دانشکده‌ی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، هادی خانیکی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و حجت‌الاسلام هادی صادقی (معاون فرهنگی قوه قضاییه در دانشکده علوم ارتباطات علامه طباطبایی) برگزار شد.

در این مراسم هادی خانیکی ضمن خیرمقدم به حضار درباره‌ی دکتر معتمدنژاد گفت: در ابتدا یاد و نام مرحوم معتمدنژاد را گرامی می‌داریم، هر گاه نام ارتباطات در ایران آورده می‌شود، نام پدر علم ارتباطات به عنوان یک پسوند ما را موظف می‌کند که یاد ایشان را گرامی بداریم؛ البته جدای از نقش و جایگاه علمی دکتر معتمدنژاد در حوزه ارتباطات، باید به این حلقه وصل حقوق و ارتباطات به گونه‌ی دیگر حرمت نهاد.

وی ادامه داد: ورود آقای معتمدنژاد به بخش حقوقی برای ما درس‌ها و پندهایی دارد. امیدوارم از برگزاری چنین مراسم و سمینارهایی نتایج خوبی بگیریم، من خودم شخصاً از حوزه‌ی حقوق درس‌های زیادی آموختم و دیدم که در حوزه ارتباطات چقدر خلاء داریم که باید در بخش حقوقی دنبال شود.

این استاد ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌هایش هدف از برگزاری چنین نشست‌ها و سمینارهایی را فراهم آوردن امکان گفت و گو میان اساتید و دانشجویان عنوان کرد.

خانیکی سپس اظهار کرد: من به عنوان یک فرد ارتباطاتی وقتی به حقوق نگاه می‌کنم به اعتقاد من حق ارتباط، فلسفه و اخلاق حقوق دو مقوله‌ای هستند که چشم‌اندازها و مباحث تازه‌ای را در برابر ماه مطرح می‌کنند. به عبارت و از منظری دیگر می‌خواهم این پرسش را مطرح کنم که سه حوزه‌ی فلسفه، حقوق و ارتباطات نیازمند یک هم‌پیوندی و گفت و گو با یکدیگر هستند؛ چرا که تحولاتی که در جامعه‌ی ما رخ داده است ما را با پرسش‌های متعددی رو به رو کرده است.

هادی خانیکی در ادامه‌ی سخنرانی‌اش به مهم‌ترین ضعف‌های بخش آموزش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های مهم آموزشی که در دانشگاه‌های ما و حتی مدارس ما دیده می‌شود غفلت از نگاه میان‌رشته‌ای است که باید در این زمینه بررسی داشته باشیم.

بنابراین این ضرورت ایجاب می‌کند که در هرکدام از این مقوله‌ها مباحث اساسی همچون فلسفه، حقوق و اخلاق را مدنظر قرار بدهیم. به اعتقاد من هیچ منبع جدیدی نیست که به ارتباطات نپردازد و همه منابع به ارتباطات وصل می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی دیگر از اظهاراتش به حق دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و در این زمینه هم توضیحاتی را ارائه داد.

وی در همین زمینه تأکید کرد مساله‌ی آزادی اطلاعات در قانون به طور عام و خاص خیلی تأثیرگذار بوده و هست.

وی گفت: بحث دیگری که به آن خیلی تأکید دارم، در زمینه‌ی حق انتشار سریع اطلاعات است که در این زمینه حق شهروندان مطرح است و به نظرم ما کمی عقب افتاده‌ایم و بهترین راهکار این است که بتوانیم پرسش‌های جدیدی را به مبانی حقوقی ارجاع دهیم.

خانیکی در پایان صحبت‌هایش گفت: برای پیوند میان ارتباطات، حقوق، فلسفه و اخلاق نیاز به گفت‌وگو و مطالعات بیشتری داریم تا بتوانیم در این زمینه نتایج خوبی دریافت کنیم.

به گزارش ایسنا، در این مراسم علومی یزدی رئیس دانشگاه سیاسی علامه طباطبایی، دکتر ملکی معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی نیز حضور داشتند.

دکتر شیخ‌الاسلامی، دکتر جهرمی، دکتر مسعودی، دکتر پورمسجدیان، دکتر مهری، دکتر نقیب‌السادات، دکتر سعیدی، دکتر عسگری، آقای احمدی، دکتر فرقانی، هادی خانیکی، دکتر موذن‌زادگان، دکتر قاسم زمانی، دکتر باقر انصاری، دکتر میرشمس، دکتر غفاری، دکتر شهبازی، دکتر منصوریان، دکتر کیا و دکتر زاهدی از جمله اساتیدی بودند که در حضور آنها از برگزیدگان همایش ملی وضعیت کنونی و آینده‌ی حقوق ارتباطات و رسانه در ایران تقدیر شدند.

همچنین در این مراسم از تعدادی از دانشجویان دانشکده‌ی علامه طباطبایی تقدیر به عمل آمد.

در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی وضعیت کنونی و آینده حقوق ارتباطات و رسانه در ایران قطع‌نامه‌ی حقوق ارتباطات نیز خوانده شد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.