×

حمایت از مخترعین راهبرد اساسی سازمان ثبت اسناد و املاک

حمایت از مخترعین راهبرد اساسی سازمان ثبت اسناد و املاک

پاسکال فیلیکس، معاون روابط بین‌الملل اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا با تویسرکانی، معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیدار و گفت‌وگو کرد

حمایت-از-مخترعین-راهبرد-اساسی-سازمان-ثبت-اسناد-و-املاک

پاسکال فیلیکس، معاون روابط بین‌الملل اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا با تویسرکانی، معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

 تویسرکانی در این دیدار با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه ثبت مالکیت‌های معنوی به ویژه اختراعات گفت: در کشور ما حمایت همه جانبه ملی و بین‌المللی از مخترعین جزو راهبردهای اساسی است.

وی ساختار نظام ثبت مالکیت‌های ایران را متمرکز دانست و افزود: از نظر ساختار اداری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که اداره کل مالکیت صنعتی زیرمجموعه آن است معاون رییس قوه قضاییه بوده و دارای جایگاه مهم و ممتاز است. در حوزه ثبت اختراعات سیاستگذاری این سازمان به سمت مکانیزه کردن و تسریع و تسهیل ارائه خدمات به مخترعین و آگاه‌سازی مردم نسبت به حقوق مالکیت‌های فکری و توسعه این بخش در کشور است.

وی اظهار داشت: در برخی از دانشگاه‌های کشور گرایش حقوق مالکیت معنوی در سطح کارشناسی ارشد ایجاد شده و در کشور اساتید خوب در زمینه مالکیت فکری وجود دارد لذا فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند کمک بسیار خوبی در این حوزه باشند.

وی با اشاره به گزارش وایپو (سازمان جهانی مالکیت معنوی) در خصوص رشد سریع ایران در عرصه ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی گفت: برای ارائه خدمات بهتر به مردم پس از ایجاد زیرساخت‌های مناسب و پیوستن به معاهده PCT شاهد افزایش متقاضیان و رشد چشمگیر در این حوزه بوده‌ایم.

وی با اشاره به نیاز مخترعین کشور برای دسترسی به بانک‌های جستجو و منابع مرجع در اروپا گفت: همکاری ایران و اتحادیه اروپا در این زمینه می‌تواند در رشد هرچه بهتر ثبت اختراعات در کشور ما کمک کند.

دکتر تویسرکانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سابقه 90 ساله ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و نشانه‌های جغرافیایی در ایران اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمتر از پنج سال گذشته سیستم سنتی ثبت اعلامی را به سیستم مکانیزه ثبت بررسی تغییر داده و هم اکنون در حال ارتقاء و بهبود آن هستیم.

معاون رییس قوه قضاییه گفت: در اکثر کشورها تنها بخشی از اختراعات تجاری‌سازی شده و حتی این رقم در بعضی کشورهای پیشرفته به زیر 10 درصد می‌رسد.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی انجام شده در این حوزه خاطرنشان کرد: در چارچوب برنامه مدون در حال حرکت هستیم و از آنجا که کشور ما برخوردار از ظرفیت‌ها و استعدادهای خوب، جوان، تحصیلکرده و خلاق است لذا نیازمند توسعه جدی سیستم های موجود هستیم تا بتوانیم در زمینه ثبت مالکیت معنوی نیازهای جامعه را برآورده کنیم.

وی همچنین با اشاره به هزینه نسبتا اندک ثبت اختراع در ایران گفت: به دلیل حمایت از نوآوری در کشور هزینه های مربوط به ثبت اختراعات افزایش پیدا نکرده و شاید کمتر کشوری در دنیا باشد که هزینه ثبت اختراع به این اندازه کم باشد.

دکتر تویسرکانی ارتقاء سیستم و آموزش منابع انسانی را در راستای توسعه ثبت اختراعات در کشور بسیار مهم برشمرد و افزود: تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و نشانه های جغرافیایی به صورت رایگان از طریق پورتال سازمان قابل دسترسی است و کارگاه‌های آموزشی فراوانی برای شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها با همکاری سازمان ثبت و وایپو برگزار شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به آموزش کارشناسان کشور افغانستان در زمینه مالکیت صنعتی در ایران گفت: از لحاظ زیر ساخت، منابع انسانی مجرب و اساتید در زمینه IP در مقایسه با بسیاری از کشورهای خاورمیانه وضعیت بسیار خوبی داریم و برخی از کشورهای همسایه علاقه مند به استفاده از امکانات آموزشی ایران در این زمینه هستند.

وی هم چنین با اشاره به تغییرات موثر و چشمگیر در ارائه خدمات به متقاضیان در کشور از جمله سرعت انجام کارها، کاهش هزینه ها و تغییر روش‌ها از سنتی به مدرن و ارائه اطلاعات رایگان به متقاضیان، این سازمان را یک سازمان پیشرو در این زمینه دانست و گفت: وضعیت ارایه خدمات در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورها به اذعان مقامات WIPO مناسب‌تر است. ایران می تواند پل ارتباطی خوبی برای گسترش مالکیت صنعتی و حمایت از آن در خاورمیانه با همکاری وایپو و اتحادیه اروپا باشد.

در این دیدار پاسکال فیلیکس، معاون روابط بین الملل اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا گفت: کارشناسان اداره ثبت اختراع باید از بدو استخدام از نظر اداری و تخصصی دارای مهارت کافی باشند تا بتوانند روند کار را بهتر و موثرتر انجام دهند.

معاون روابط بین الملل اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا با اشاره به این موضوع که بررسی اساسی، فنی و تکنیکی اختراع باعث می‌شود که مخترع از اختراع خود مطمئن شده و راحت‌تر آن را در عرصه اقتصادی، تجاری سازی کند، گفت: ایران دارای نیروی انسانی غنی و با ظرفیت بالاست و تغییرات اساسی و خوبی در عرصه مالکیت‌های صنعتی در ایران انجام شده و ما هم آمادگی داریم جهت ارتقاء و بهبود آن تجربیات مدیریتی خود را در اختیار ایران قرار دهیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.