×

همه زنان امید

همه زنان امید

تعداد زیادی از افراد به مشکلات عدیده زنان اذعان دارند

همه-زنان-امید وکیل 

   تعداد زیادی از افراد به مشکلات عدیده زنان اذعان دارند

   زنان کشور خودشان تمایلی برای مشارکت و تصمیم‌گیری برای امور کشور را ندارند

   نگاه زنان به مجلس و نمایندگان زن حاضر در مجلس دوخته شده است

   در مجالس گذشته نقش نمایندگان زن در مجلس کم‌رنگ بود

   نمایندگان مجلس باید قوانینی متناسب با واقعیت‌های خانواده‌های ایرانی تصویب کنند

   نمایندگان زن مجلس باید بیشترین تلاش را برای استیفای حقوق زنان داشته باشند

   مهم ترین چالش زنان عدم شناخت کامل حقوق و مسئولیت هایشان است

   نیاز به بازنگری و اصلاح برخی قوانین مربوط به حق و حقوق  زنان احساس می‌شود

   در انتخابات اخیر مجلس تعداد خانم‌های منتخب از همه موارد قبلی فراتر رفت

   تعداد لوایح و طرح‌های مبتنی بر نوعی تبعیض باید کمتر و شاید معدوم ‌شود

   بانوان سراسر کشور از فراکسیون زنان در مجلس توقع بسیار دارند

   برخی از طرح ها و لوایح در مجلس بر مبنای جنسیت تدوین شده است

   قوانینی که تصویب می‌شود باید متناسب با نیاز افراد چه زنان و چه مردان باشد

بسیاری از زنان امروز منتظر تصویب قوانینی هستند تا به نوعی بتواند بسیاری از حقوق آنها را استیفا کند. هرچند تعداد زیادی از افراد به مشکلات عدیده زنان اذعان دارند اما طی چندین سال گذشته همچنان این مشکلات به قوت خود باقی مانده‌است. البته نمی‌توان از نظر دور داشت که زنان کشور خودشان تمایلی برای مشارکت و تصمیم‌گیری برای امور کشور ندارندکه این خود باعث بروز مشکلی برای بانوان شده است. حال این روزها با شروع مجلس دهم، باز نگاه زنان به مجلس و نمایندگان زن حاضر در مجلس دوخته شده تا این نمایندگان بتوانند مصائب هم جنسان خود را درک کرده  و راهی برای کاهش آن بیابند هرچند طی ادوار گذشته مجلس شاهد بودیم زنان نماینده نقش کمرنگی در تصمیمات مهم داشته و عزم جدی در برطرف کردن موانع و مشکلات زنان از سوی آنها مشاهده نشده است.

در این راستا معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده  در مورد وظیفه نمایندگان زن در مجلس معتقد است: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم باید قوانینی متناسب با واقعیت‌های خانواده‌های ایرانی تصویب کنند. با ترکیبی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از گرایش‌ها و سلایق‌ مختلف سیاسی و فکری در دوره دهم دارند، امیدواریم متناسب با واقعیت‌های جامعه و خانواده‌های امروزی ایرانی، قوانینی کارآمد به تصویب برسانند.شهیندخت مولاوردی ادامه داد: زنانی که به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند باید بیشترین تلاش را برای استیفای حقوق زنان داشته باشند و تلاش مضاعفی از خود نشان دهند . آنها  می‌توانند فعالیت‌های جدی از بعد قانونگذاری داشته باشند. پیگیری اجرای قوانین و سیاست کلی برنامه ششم توسعه که مربوط به استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان است نیز می‌تواند یکی از برنامه‌های نمایندگان مجلس آتی باشد.

  مهم‌ترین مطالبات زنان

ابتدا باید مهم ترین چالش زنان را  عدم شناخت کامل حقوق و مسئولیت هایشان دانست. می‌توان گفت قوانین در حوزه زنان نقص بسیاری دارد و بانوان کشور از برخی از حقوقی که باید زنان از آن برخوردار باشند محروم هستند.در این زمینه اسفنانی نماینده مجلس نهم معتقد است: نبود قوانین باعث ایجاد خشونت علیه زنان می‌شود، بعضی قوانین از نظر محتوا یا ساختار به نحوی است که حقوق زن در آن نادیده گرفته می‌شود .خصوصا در روابط بین زوجین نه اینکه قانون بنا را براین داشته باشد که از زن حمایت نکند بلکه به دلیل اینکه قواعد را به کلی مطرح می‌کند ممکن حق زن تضییع شود، بنابراین نیاز به بازنگری و اصلاح برخی قوانین مربوط به حق و حقوق زنان و پرداختن به مسئله آموزش زنان و آگاه ساختن آنها از حق و حقوق شان برای پیشگیری از بروز خشونت علیه آنان احساس می‌شود.

  دیدگاه‌ مبتنی بر تبعیض جنسیتی در جامعه تضعیف شده

بهمن کشاورز حقوقدان و رئیس اتحادیه کانون‌های سراسری اسکودا  در گفت‌وگو با «قانون» با بیان اینکه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی تعداد خانم‌های منتخب از همه موارد قبلی فراتر رفت، گفت: این موضوع صرف نظر  ازنتایج آن به خودی خود موجب امیدواری و دلگرمی است و نشان می‌دهد که دیدگاه‌های مبتنی بر تبعیض جنسی در جامعه ما تضعیف شده است. این مورد قبلا در پذیرش دانشگاه‌ها دیده شده بود اما  با تلاش و زحمت خانم‌ها و دختران  این معادله تغییر کرد .

این حقوقدان ادامه داد: اما در مجلس این تغییر دیدگاه رای دهندگان است که باعث بروز این تحول شده و این دو باهم تفاوت دارد. در عین حال وقتی تلاش و کوشش خانم‌های ما به دیدگاه‌های متعالی و اصلاح شده‌ ما مردان ضمیمه شود مطمئنا نتیجه مثبت آن نصیب مملکت و مردم خواهد شد.

کشاورز با بیان اینکه حضور خانم‌ها در مجلس می‌تواند آثار زیادی داشته باشد،خاطرنشان کرد: اول اینکه قاعدتا تعداد لوایح و طرح‌های مبتنی بر نوعی تبعیض جنسیتی _ نظیر آنچه در قانون گذر نامه ممکن بود حادث شود _ کمتر و شاید معدوم می‌شود.  دوم اینکه  به طور کلی حضور خانم ها در مجامع عمومی در کنار مردان ، معمولا  باعث می‌شود رفتارها مودبانه‌تر شود  و افراد آداب صحبت و محاوره را بهتر رعایت کنند. سوم اینکه  انعکاس خارجی حضور این تعداد خانم در مجلس به نفع کشور است و ما را در مجامع بین المللی در موضع مطلوب‌تری قرار می‌دهد و در آخر نیز باید گفت هر یک از این خانم های نماینده تخصصی دارند. این تخصص همانند تخصص مردان سطح کارشناسی و علمی مجلس را بالا می‌برد.

  توقع بانوان کشور از فراکسیون زنان مجلس

وی افزود: در عین حال خوب است خانم‌های محترمی که به مجلس راه یافته‌اند توجه کنند هرچند از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران اصولا از تقسیم بندی جنسی در هیچ موردی نباید استفاده کرد اما به هر حال در این مجلس مجموعه‌ای به نام فراکسیون زنان وجود خواهد داشت که بانوان سراسر کشور از این فراکسیون توقع بسیار دارند. خانم‌های منتخب باید به نحوی عمل کنند که باعث دلسردی خانم های انتخاب کننده نشوند.کشاورز در خاتمه یادآور شد: آنچه مسلم است خانم ها باید سعی کنند به تعداد هرچه بیشتری به مجلس شورای اسلامی راه یابند و این در دست خانم‌های رای دهنده است. زیرا اگر قرار است قوانین به نفع بانوان تصویب و مواردی که به ضرر آنهاست نسخ شود باید تعداد کافی و اثرگذاری از خانم ها در مجلس حضور داشته باشند که تعداد فعلی با شمار مورد نظر فاصله دارد.

  مهم ترین مشکلات بانوان

امروز مهم ترین مسئله و مشکل زنان بحث اشتغال است. با توجه به تبعیضی که در جامعه ما به لحاظ درآمدی میان مردان و زنان وجود دارد و از طرف دیگر اکثر خانواده ها کم درآمد و فقیر هستند و فشار این کم درآمدی بر خانم خانه وارد می شود، لذا اشتغال باید افزایش پیدا کند؛ آن هم اشتغالی که خاص زنان باشد،تا خانم‌ها هم  از مسئولیت اصلی خود یعنی همسر بودن و مادر بودن غافل نشوند و هم اینکه بتوانند درآمدی برای خانواده کسب کنند. اما آنچه امروز شاهدیم با این آرمان فاصله زیادی دارد هرچند مجلس گذشته مصوبه کاهش ساعت کار زنان راکه دولت تدوین کرده بود تصویب کرد اما این قانون بیشتر در مورد زنانی است که دارای شرایط خاص اجتماعی هستند و شامل تمامی زنان شاغل نمی‌شود.

  حمایت از زنان شاغل

مریم یکی از بانوانی که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده مجبور است بیرون از منزل کار کند، معتقد است: مشکلات زیادی بر سر راه خانم‌ها وجود دارد. بزرگ ترین مشکل یافتن شغلی مناسب و در شأن آنهاست. بسیاری از بانوان برای یافتن شغل با محدودیت های بسیاری مواجه هستند. دومین مشکل پس از یافتن شغل این است که با اینکه ساعات کاری آقایان و خانم ها در ادارات یکسان است اما به جرات می توان گفت که حجم کاری خانم ها خیلی بیشتر از آقایان است و اگر در این زمینه از خانم های شاغل حمایت‌های بیشتری شود بهتر است. به نظر بنده نمایندگان زن حاضر در مجلس می‌توانند به خوبی این مشکلات را درک و در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

  حضور فعال مهم تر از تعداد است

لمیاء رستمی تبریزی، وکیل دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درگفت‌وگو با «قانون» با اشاره به اینکه حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی دارد، گفت: اگر بخواهیم از لحاظ جنسیتی به جامعه نگاه کنیم مشاهده می‌کنیم که نصف جمعیت فعال جامعه را آقایان و نصف دیگر را بانوان تشکیل می‌دهند.  بنابراین هرچه حضور بانوان فعال در جامعه به این درصد نزدیک تر شود قطعا بانوان موفقیت بیشتری را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: البته باید گفت در اینجا بیشتر از تعداد حضور فعال زنان مهم‌تر بوده که این حضور فعال به نوعی می‌تواند در پررنگ‌تر دیده شدن بانوان در مجلس شورای اسلامی تاثیر زیادی داشته باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: برخی از طرح ها و لوایح در مجلس بر مبنای جنسیت تدوین شده است. به طور مثال موضوعی مربوط به حوزه زنان است.  در این صورت خانم‌ها باید به طور جدی و خاص فعال باشند و نظراتی را مطرح کنند که منعکس کننده نظرات خانم ها در وضعیت جامعه باشد. به طور کلی زنان نسبت به گذشته در حوزه‌های مختلف فعال‌تر شده‌اند.

  تصویب قوانین متناسب با نیاز افراد

رستمی تبریزی تصریح کرد: در رابطه با برخی دیگر از طرح‌ها و لوایح که مسئله جنسیت مطرح نیست و ارتباطی با جنسیت ندارد نیز باید گفت برای مثال مسائل اقتصادی شامل همه افراد جامعه است. باید نمایندگان زن در این زمینه فعال باشند تا مشکلاتی که زنان کشور در زمینه اشتغال دارند را برطرف کنند و با توجه به اینکه تعداد بانوان کمتر از آقایان است این فعال بودن می‌تواند به نوعی این نقص را جبران کند. رستمی‌تبریزی  در خاتمه با اشاره به تعداد حضور بانوان در مجلس دهم عنوان کرد: خوشبختانه تعداد خانم‌ها در مجلس نسبت به دوران گذشته بیشتر شده است.  امیدواریم این تعداد بانوان بتوانند در مجلس تصمیمات مهمی برای زنان کشور بگیرند . نکته مهم این است که قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود باید متناسب با نیاز افراد چه زنان و چه مردان باشد.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.