×

حذف اعتبار مهار ریزگردها در بودجه 95

حذف اعتبار مهار ریزگردها در بودجه 95

میزان گرد و غبار در شــــهرهای ایلام، کرمانشاه و اهواز در روزهای گذشته از مرز بحران گذشت، این درحالی است که عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس دهم با تاکید بر ارایه لایحه از سوی دولت برای رفع ریزگردها، معتقد است کلاف سردرگم این معضل زیست محیطی به دست دولت باز می‌شود

حذف-اعتبار-مهار-ریزگردها-در-بودجه-95

میزان گرد و غبار در شــــهرهای ایلام، کرمانشاه و اهواز در روزهای گذشته از مرز بحران گذشت، این درحالی است که عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس دهم با تاکید بر ارایه لایحه از سوی دولت برای رفع ریزگردها، معتقد است: کلاف سردرگم این معضل زیست محیطی به دست دولت باز می‌شود.

چهار روز پیش بود که خبرگزاری‌ها بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی اعلام کردند میزان گرد و غبار در شهرهای ایلام، کرمانشاه و اهواز به حد غیر مجاز رسیده و به‌طور خاص آلودگی هوای کرمانشاه در چهارشنبه گذشته با سرعتی خیره‌کننده از مرز بحران عبور کرده، به‌طوری که میزان آلودگی نزدیک 5/2برابر شاخص بحران بوده است. البته وضعیت در مناطق دیگری همچون دهلران، ایوان، آبدانان و دره‌شهر نیز بحرانی گزارش شد و در این میان ساکنان شهر اهواز هم گرد و غباری به میزان پنج برابر حد مجاز را تجربه کردند و بر این اساس به شهروندان این شهرستان‌ها به‌ویژه کودکان و سالخوردگان توصیه شد تا از منازل خود خارج نشوند. به دنبال این وضعیت، همچون همیشه کارشناسان و مسئولان به اظهارنظرهای مختلف پرداختند. اظهاراتی که تاکنون نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.
اما سخنان برخی از نماینده‌های مجلس دهم نیز در نخستین روزهای کاری به این موضوع اختصاص داشت. به عنوان مثال، جواد کاظم‌نسب، نماینده مردم اهواز در خانه ملت، با انتقاد از وضعیت بحرانی اهواز به‌دلیل افزایش ریزگردها، رفع این معضل را نیازمند تعامل و همکاری میان مجلس و دولت می‌داند. به عقیده وی، حل مشکل ریزگردهای اهواز در کانون توجه جدی مسئولان نیست، مادامی که منابع مالی ویژه برای این موضوع اختصاص داده نشود گره‌ای از مشکل ریزگرها باز نخواهد شد زیرا با دست خالی نمی‌توان کاری از پیش برد بنابراین هماهنگی میان نمایندگان مجلس و دولت برای تامین بودجه مهمترین راهکار رفع این معضل است، این در حالی است که اعتبارات ریزگردها در بودجه سال٩5 حذف شده است.

کاظم‌نسب در توضیح بیشتر می‌گوید: وجود تروریست‌ها در عراق مشکل ریزگردها را تشدید کرده است، به همین دلیل مسئولان این کشور توجهی به مهار ریزگردها نمی‌کنند. از دیگر عوامل شدت این‌مشکل، خشکی تالاب‌ها و فرسایش زمین، عملیات نفتی و استخراج نفت است که با تخصیص بودجه، مالچ‌باشی، احیای هورالعظیم و شناسایی و رفع کانون‌های داخلی و خارجی گردوغبار می‌توان مشکل ریزگردها را ریشه‌کن کرد که این کار مستلزم ورود جدی وزارت نفت، دولت و مجلس است.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه رفع منشای ریزگردها در کشور عراق به‌آسانی امکان‌پذیر نیست، این نماینده مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‌کند: با شناسایی عوامل داخلی مانند پرآب کردن هورالعظیم، بیابان‌زدایی و مالچ‌پاشی مشکلات این حوزه را به حداقل ممکن کاهش دهیم که البته این کار همکاری بین دستگاهی و تخصیص بودجه‌ای ویژه را می‌طلبد.

  مردم خوزستان خاک تنفس می‌کنند

البته این معضل زیست‌محیطی درحالی در یک دهه اخیر بارها نقل محافل خبری شده که چندی پیش دوباره بحث اینکه اهواز توسط سازمان بهداشت جهانی در رتبه اول آلودگی هوا قرار‌گرفته است، مطرح شد. کاظم‌نسب در این‌باره توضیح می‌دهد: این وضعیت درحالی است که اهواز از ظرفیت‌های قابل‌توجهی برخوردار است؛ در شرایطی که کسب کل منابع و درآمد نفتی کشور از استان خوزستان است اما سال‌هاست که مردم خوزستان به جای هوا، خاک تنفس می‌کنند در حالی که تامین امکانات رفاهی مردم خوزستان و رفع مشکلات آنها به منزله حفاظت از تاسیسات نفتی است.

به گفته وی، شرکت‌های نفتی در خوزستان جولان می‌دهند و توجهی به رفع معضل آلودگی هوای خوزستان ندارند. این نماینده مجلس دهم بر این باور است که بزرگترین معضل خوزستان بی‌توجهی مراکز و موسسات نفتی نسبت به رفع مشکلات استان خوزستان است. کاظم‌نسب می‌افزاید: عملیات و اکتشافات نفتی موجب افزایش ریزگردها شده و زندگی مردم خوزستان را مختل کرده، به گونه‌ای که ساکنان روستای غیزانه با وجود 500 چاه نفت فعال در آن منطقه، از نعمت آب آشامیدنی سالم، برق، جاده و مدارس ابتدایی محروم هستند، این درحالی است که تمامی شهرک‌های نفتی در رفاه کامل به سر می‌برند.

از سوی دیگر، نماینده مردم دزفول در مجلس دهم نیز تاکید بر ارایه لایحه از سوی دولت برای رفع ریزگردها دارد و می‌گوید: کلاف سردرگم ریزگردها به دست دولت باز می‌شود. به عقیده عباس‌پاپی‌زاده، مهم‌ترین دلیل افزایش ریزگردها، ضعف مدیریت در بخش منابع طبیعی و کمبود منابع آبی است، به عنوان مثال تالاب‌های خشک شده و مناطق دشتی در پی سدسازی‌ها زمینه‌ساز کاهش فضای سبز و افزایش ریزگردها شده است. به طورحتم برای رفع این مشکل بزرگ، دولت باید منابع ویژه مالی برای توسعه پوشش سبز منطقه درنظر بگیرد، همچنین باید از سیاست‌های اشتباه مانند انتقال آب و سدسازی‌های بی‌رویه جلوگیری شود.

  سوءمدیریت در حل مشکل ریزگردها

اما اظهارنظر نمایندگان مجلس فقط به شهرستان‌های اهواز و دزفول ختم نمی‌شود. در روزهای گذشته نماینده مردم ایلام هم نسبت به‌این مشکل واکنش نشان داده است. به گفته شادمهر کاظم‌زاده، سوءمدیریت گریبانگیر منشای بروز ریزگردها شده است، برای رفع این معضل عزم ملی لازم است. از سوی دیگر، مجلس دهم باید برای حل این مشکل ردیف بودجه مشخصی در نظر گرفته و دستگاه‌های نظارتی نیز نظارت دقیقی بر هزینه‌کرد آن داشته باشند.

وی با انتقاد از افزایش ریزگردها در استان ایلام در روزهای اخیر، تقاضا می‌کند: مسئولان در سطح ملی در تعاملی با کشورهای همسایه این‌مسئله و معضل را به صورت جدی رفع کنند زیرا درحال حاضر به دلیل غلظت گردوغبار، شعاع دید افقی به کمتر از 500متر رسیده است.

تمامی اظهارات درحالی است که مهرداد بائوج‌لاهوتی، نایب‌رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس، هفته پیش اعلام کرد: بسته زیست‌محیطی آلودگی هوا و ریزگردها در‌اولویت مجلس دهم است.

از سوی دیگر، نماینده مردم تهران نیز رسیدگی به مشکلات ناشی از آلودگی هوا و مسایل زیست‌محیطی را در دستور کار این مجلس عنوان می‌کند و می‌گوید: گرد و غبار معضل نیمی از استان‌های کشور است بنابراین رفع این مشکل باید به صورت جدی پیگیری شود. محمدرضا عارف این نوید را می‌دهد که در مجلس دهم باید گام‌های اساسی برای رفع مسایل و مشکلات زیست‌محیطی در حوزه‌های مختلف آب، خاک و آب و هوا برداشته شود.

اما آنچه که مهم است اقدام و عمل در بخش آلودگی‌های زیست‌محیطی است زیرا با جان و سلامت هموطنان‌مان ارتباط مستقیم دارد و تاکنون حرف‌ها و راهکارها در این زمینه بارها گفته و ارایه شده، این درحالی است که به گفته رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس دهم، در ایران با وجود تاکیدات فراوان دین مبین اسلام به حفاظت از محیط زیست و آموزه‌های فرهنگی غنی در این خصوص، اصل مترقی 50 قانون اساسی، سند چشم‌انداز و قوانین وضع شده درباره حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، هنوز تا رسیدن به‌نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

اهمیت توجه به رفع مشکلات شهرهای در معرض آلودگی هوا از آنجایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که طبق گفته محمدرضا تابش، گزارش‌های بانک جهانی بیانگر این است که 6/1میلیارد دلار میزان خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران است.  همه این آمارها و اظهارات نشان می‌دهد که مجلس باید به لوایح جامع خاک، هوای پاک و ارزیابی بهره‌برداری از ذخایر ژنتیک نوبت رسیدگی دهد تا با طرح آن در صحن علنی شاید برای همیشه پرونده آلودگی‌ها نه تنها در بخش هوا که در‌سایر مسایل زیست‌محیطی بسته شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.