×

محاکمه دیواری ها

محاکمه دیواری ها

بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان برای تندروها گران تمام خواهد شد سخنگوی دستگاه قضا از برگزاری دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان در تیر ماه خبر داده است

محاکمه-دیواری-ها وکیل 

بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان برای تندروها گران تمام خواهد شد. سخنگوی دستگاه قضا از برگزاری دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان در تیر ماه خبر داده است.

دولت عربستان سعودی یکی از رهبران بلندپایه مذهبی و سیاسی منطقه را در یک محاکمه فرمایشی به اعدام محکوم کرد و علی رغم تمام مخالفت های بین المللی و حتی با وجود انتظار و پیش بینی‌های محافل سیاسی و اجتماعی در سطح منطقه و جهان این حکم را به اجرا درآورد  تا این اقدام با واکنش‌های منفی بسیاری رو به رو شود.شیخ نمر یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی عربستان بود که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شیخ نمر باقر‌النمر را تایید کرد که این مساله مورد اعتراض علما، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین‌المللی قرار گرفت اما اعتراض ها راه به جایی نبرد و در نهایت وزارت کشور عربستان روز شنبه 12 دی سال گذشته از اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان این کشور خبر داد که این اقدام با واکنش های بسیاری در ایران رو به‌رو و انتقادات گسترده ای به نقض حقوق بشر در عربستان شد اما همه اظهار نظر ها و انتقادات به اقدام  عربستان مسالمت جویانه نبود و عده‌ای در رفتاری خودسرانه و غیر قانونی به سفارت عربستان در مشهد و تهران حمله کردند. معترضان در مشهد، پرچم عربستان را از ساختمان کنسولگری این کشور پایین کشیدند. عده‌ای از معترضان مواد آتش‌زا به ساختمان کنسولگری عربستان پرتاب کردند. در تهران نیز تجمع در مقابل سفارت انجام شد که عده‌ای از این تجمع کنندها وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم عربستان را پایین آوردند و سفارت را به آتش کشیدند.

  تعرض به سفارتخانه هیچ اثری ندارد  

با انتشار عکس ها و اخبار این حادثه، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان وارد چالش جدیدی شد و بسیاری بر رفتار غیر قانونی مهاجمان نقد وارد کردند. در این بین  آیت ا... صادق آملی لاریجانی ، رئیس دستگاه قضا در واکنش به حادثه تعرض به سفارت عربستان ،این  عمل را حرکت های غلط و غیر منطقی و نامعقول خواند و تصریح کرد: تعرض به سفارتخانه هیچ اثری ندارد.وی گفت: سعودی ها در ساعات اخیر اعلام کردند که می خواهند با ما قطع رابطه کنند و آن ها نمی دانند که کشور ما به سعودی‌ها نیازی ندارد و ما هیچ ضرری از این بابت نمی کنیم. وی تعرض و حمله به سفارت عربستان سعودی و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد که از سوی برخی افراد صورت گرفت را اقدامی ناپسند دانست و به تمام مردم و علاقه مندان و دلدادگان نظام و انقلاب توصیه کرد که دست به اقدامی نزنند که برای کشور و نظام هزینه داشته باشد.

حمله به سفارت‌ها برای نظام و اسلام هزینه‌ دارد

واکنش ها و انتقادات به رفتار خشن خودسرها در اشغال سفارت عربستان ادامه داشت و آیت‌ا...‌مکارم شیرازی  نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: این کار می تواند از سوی دو عده انجام شود، یک عده علاقه مندان به نظام هستند که از سیاست‌ها و اقدامات سعودی ها به خشم آمده‌اند، منتها گاهی اوقات کار از دست شان در می‌رود و واجب است که مراقب باشند. وی اضافه کرد: این کارها را نباید انجام داد، این قبیل اقدامات هم برای نظام و هم برای اسلام هزینه‌های سختی دارد، وقتی دنیا در حال محکوم کردن سعودی‌ها است، چرا ما کاری کنیم که ورق برگردد. امیدوارم دوستان بر اعصاب خود مسلط باشند و بهانه به دست دشمن ندهند و جلوی  نفوذی ها را به شدت بگیرند.

رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت

 با توجه به تبعات منفی ای که اقدام خودسر ها در حمله به سفارت برای ایران داشت توقع برای محکوم کردن این اقدام توسط دولت دور از ذهن نبود و درخواست برای شناسایی و محاکمه مهاجمان حداقل کاری بود که دولت باید از دستگاه قضا طلب می‌کرد.بنابراین رئیس‌جمهور نیز بعد از  این حوادث طی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد شد. حسن روحانی در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه تاکید کرد که باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار، برای همیشه جلوی این گونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود. به گزارش ایرنا، وزارت کشور عربستان اعلام کرد که عالم روحانی شیعه آیت ا...نمر باقر النمر را به همراه 46 نفر دیگر اعدام کرده است. علما، مراجع، شخصیت‌ها‌ و مقام‌های مذهبی و سیاسی، مدارس علوم دینی، گروه‌ها و تشکل‌ها و احزاب سیاسی نیز با ارسال پیام و صدور بیانیه این اقدام را محکوم کردند و به شهادت رساندن شیخ نمر را تسلیت گفتند. در این میان برخی افراد خودسر نیز در یک تندروی احساسی و هیجانی به اماکن دیپلماتیک کشور عربستان در تهران و مشهد تعرض کردند که توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ایران شناسایی و بازداشت شدند.  رئیس شورای عالی امنیت ملی پیش از این گفته بود: حرکتی که توسط جمعی  از افراد افراطی در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعا و قانونا باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد- منجر شد، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود. وی افزوده بود: از این رو، از وزیر کشور می‌خواهم که با همکاری قوه محترم قضاییه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به این‌گونه اعمال زشت پایان داده و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران تضمین شود.

آغاز دستگیری‌ها

در اولین واکنش سخنگوی دستگاه قضا بامحکوم کردن اعدام شیخ نمر در عربستان و  اشاره به اقدام برخی از افراد نسبت به سفارت عربستان در ایران و کنسولگری عربستان در مشهد گفت: اقدامی که نسبت به سفارت عربستان صورت گرفت اقدامی خلاف قانون بود که بر همین اساس تعدادی تحت تعقیب قرار گرفته و تعداد دیگر دستگیر شده و در حال حاضر بازداشت شده اند و تعداد دیگر نیز در حال شناسایی هستند تا با آن‌ها برخورد شود.

آزادی با قرار وثیقه

 بعد از این خبر طی چند ماه اخیر بارها از سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با سرنوشت متهمان این پرونده پرسیده شد  که جواب سخنگو در دست بررسی بودن پرونده و ادامه داشتن تحقیقات بود. حتی محسنی اژه‌ای در آخرین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که یکشنبه هفته جاری برگزار شد، پرونده حمله به عربستان را از دیگر پرونده‌های وقتگیر و قابل توجه درسال 94 عنوان کرد و گفت: این پرونده نیمه دوم سال 94 تشکیل شد و 121 نفر از کسانی که با این پرونده مرتبط بودند جمع شدند که برای برخی افراد قرار وثیقه، بازداشت موقت و برای برخی قرار تامین مناسب صادر شد.وی توضیح داد: همچنین در ارتباط با این پرونده 24 نفر احضار شدند که برخی از آنها منتهی به قرار شد و برخی نیز به خاطر اینکه اتهامی متوجه آنها نبود آزاد شدند. در مجموع برای 48 نفر کیفرخواست صادر شده که3 الی 4 نفر در دادگاه ویژه روحانیت هستند.

برگزاری دادگاه در 28 تیرماه

اما به یکباره ظهر دیروز خبر رسید دادگاه متهمان حمله به سفارت در تیرماه برگزار خواهد شد و در نهایت مشخص شد که سخنگوی قوه‌قضاییه در گفت‌وگو با تسنیم از تاریخ برگزاری دادگاه خبر داده و گفته است دادگاه متهمان پرونده حمله به سفارت عربستان در 28 تیر امسال برگزار خواهد شد. محسنی‌اژه‌ای گفت که دادگاه آن بخش از متهمان این پرونده که مربوط به دادگستری است، در شعبه 1060 دادگاه کیفری دو تهران برگزار می‌شود.

برخورد قاطع با متخلفان

برخورد قاطع با متخلفان و مجرمان جزو عوامل مهمی است که مانع تکرار جرم خواهد شد. داستان حمله به سفارتخانه‌ها با ادعای دفاع از ارزش‌ها و منافع و عزت کشور توسط نیروهای خودسر، داستان جدیدی نیست، چه‌آنکه پیش از این نیز همین افراد ضمن حمله به سفارت انگلیس و آتش‌زدن آن، باعث ایجاد تنش‌هایی شدید در روابط تهران- لندن و خسارات زیادی به کشور و منافع ملی شدند. اما نه‌تنها برخورد جدی با آنها صورت نگرفت، بلکه این مسئله باعث شد تا این افراد به خود اجازه دهند که ضمن تکرار رفتارهای تند و تنش‌آفرین گذشته خود، این‌بار هم باعث ایجاد مشکل برای کشور و دامن‌زدن به تنش‌ها در روابط تهران- ریاض شوند. مسئله‌ای که به هیچ‌وجه مورد تایید مسئولان کشورمان قرار نگرفته است. اما همان طور که رئیس‌جمهور نیز تاکید کرده است، این‌گونه رفتارها«به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود» بنابراین «باید با این خودسری‌ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود» تا برای همیشه به این گونه اعمال زشت پایان داده شود.با توجه به زمان دادگاه  که 28 تیرماه معین شده است می شود امیدوار بود تا قبل از یک ساله شدن حادثه حمله به سفارت عربستان متهمان محاکمه شوند و برای مجرمان مجازات مناسب مقرر شود تا شاهد تکرار چنین وقایع غیر‌قانونی نباشیم.

منبع : روزنامه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.