×

بسیاری از دعاوی املاک ناشی از معامله در بنگاه هاست

بسیاری از دعاوی املاک ناشی از معامله در بنگاه هاست

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برای ارتقای سلامت اداری و شفاف سازی باید شیوه‌ها را اصلاح کنیم، گفت با الکترونیکی کردن بسیاری از امور، بیش از 10‌میلیون مکاتبه سالانه حذف شده است

بسیاری-از-دعاوی-املاک-ناشی-از-معامله-در-بنگاه-هاست وکیل 

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برای ارتقای سلامت اداری و شفاف سازی باید شیوه‌ها را اصلاح کنیم، گفت: با الکترونیکی کردن بسیاری از امور، بیش از 10‌میلیون مکاتبه سالانه حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، احمد تویسرکانی در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما اظهار کرد: حدود 80 درصد از وجوهی که در دفاتر اسناد رسمی از مردم اخذ می‌شود به خزانه دولت واریز می‌شود و مبلغ اندکی در قالب حق‌التحریر در اختیار سردفتر، دفتریار و کارکنان دفترخانه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیش از 100سال قدمت دارد، افزود: صدها میلیون سابقه در دفاتر اسناد رسمی وجود دارد که برای برون‌رفت از وضعیت سنتی، کاغذ بازی و اصلاح فرآیندها برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را انجام دادیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برای ارتقای سلامت اداری و شفاف سازی باید شیوه‌ها را اصلاح کنیم، گفت: با الکترونیکی کردن بسیاری از امور، بیش از 10 میلیون مکاتبه سالانه حذف شده است. تویسرکانی افزود: هر سال بیش از 90 میلیون اوراق بهادار چاپ می‌کردیم برای اینکه مردم تقاضاهای خود را بر روی آن یادداشت کنند که اکنون حذف شده است، در گذشته چند ماه طول می‌کشید تا سند مالکیتی صادر شود. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود 13 میلیون سند مالکیت کاداستری (تک برگی) تاکنون صادر کردیم، گفت: کسی بخواهد این نوع سند را معامله کند واحدهای ثبتی ما باید در مدت 2 روز کاری نقل و انتقال را انجام دهند. تویسرکانی افزود: مدت تبدیل اسناد دفترچه‌ای به کاداستری (تک برگی) حدود یک هفته است اما به علت مشکلاتی که از گذشته بود به‌روز کردن سوابق مورد نیاز است. وی اضافه کرد: در حال به روزرسانی سازمان ثبت و دیجیتال کردن و بانک کردن صدها میلیون سابقه اسناد برای جلوگیری از جعل آنها هستیم. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شاید حدود 8 تا 9 میلیون مکاتبه میان دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت انجام می‌شد که با اصلاح فرآیند، حذف شده است و هیچ مکاتبه کاغذی انجام نمی‌شود.

  برگ سبز، سند رسمی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگ سبز خودرو را که پلیس راهور پس از تعویض پلاک صادر می‌کند به عنوان سند رسمی قبول دارید؟ گفت: خیر، رسانه‌ها باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کند.سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع تولید و ثبت رسمی در کشور است.

وی افزود: سند رسمی به منزله حکم دادگاه است یعنی اگر در مفاد اسناد رسمی اختلافی ایجاد شود بدون مراجعه به دادگاه، لازم‌الاجراست و اداره ثبت به اجرای مفاد آن الزام می‌کند در حالی که اقدامات راهنمایی و رانندگی چنین ارزشی ندارد و اگر اختلافی در مالکیت ایجاد شود افراد برای اثبات ادعای خود باید به دادگاه مراجعه کنند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در این زمینه روشن است و قانون‌گذار به صراحت به نقش دفاتر اسناد رسمی اشاره کرده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بنگاه‌های معاملات ملکی در حقیقت کار حقوقی انجام می‌دهند و در‌معاملات دخالت می‌کنند در حالی که نقش این بنگاه‌ها به موجب قانون باید در حد واسطه‌گری و رساندن خریدار به فروشنده است؛ نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی باشد. تویسرکانی ادامه داد: تنظیم مبایعه‌نامه‌ها که در برخی مواقع موجب اختلاف می‌شود و بسیاری از پرونده‌های حقوقی موجود در دادگاه‌ها ناشی از این اختلافات است.

وی با اشاره به اینکه بنگاه‌های معاملات ملکی باید تحت نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشند، افزود: پیشنهاد خود را در این زمینه به‌دولت ارایه کردیم و امیدواریم به راهکار و تفاهم برسیم.

 معرفی شرکت‌های بدهکار مالیاتی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه در سه سال اخیر اقدامات ارزشمندی در این سازمان در زمینه ثبت الکترونیکی اسناد و آمار و اطلاعات انجام شده است، افزود: پارسال 20 هزار شرکت را که بیش از صد میلیون تومان بدهکاری مالیاتی داشتند به سازمان امور مالیاتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کردیم.

تویسرکانی ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موفق شد چندین هزار میلیارد تومان مالیات‌های معوقه بیش از ده هزار شرکت مذکور را وصول کند و در اختیار دولت قرار دهد.

 تشریح اقدامات سازمان ثبت در راستای اقتصاد مقاومتی

همچنین تویسرکانی در گفت‌وگو با میزان گفت: با اقدامات الکترونیکی که در حوزه معاملات و صدور اسناد در بحث جامع املاک صورت گرفته، راه جاعلان و افرادی که با جعل و تقلب دنبال تصرفات مربوط به املاک دولت یا اشخاص بودند، بسته شده است. وی در خصوص عمده‌ترین خدماتی که در سازمان ثبت به صورت الکترونیکی ارایه می‎شود، چه خدماتی است؟ گفت: ما دو پروژه بسیار مهم در سازمان ثبت انجام داده‌ایم یکی تحت عنوان پروژه ثبت آنی یا ثبت الکترونیک اسناد و دیگری پروژه صدور اسناد مالکیت کاداستری و ایجاد بانک جامع املاک است که کار بسیار مهمی در سازمان ثبت بوده است. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در حوزه ثبت شرکت‎های تجاری و موسسات نیز  ایجاد بانک‌ها و زمینه پذیرش الکترونیکی تقاضا نامه‎های ثبت شرکت‌ها و ثبت مربوط به اختراعات و علایم تجاری از پروژه‌های بسیار مهمی است که انجام شده است و خوشبختانه با اقدامات بسیار مهمی که درحوزه اصلاح فرآیند ثبت شرکت‎ها و موسسات و ثبت اختراعات و برندها در کشور انجام شده سازمان ثبت به عنوان یکی از دستگاه‌های مربوط به بهبود فضای کسب و کار در حال حاضر به مراتب از لحاظ ارزیابی‌های بین‌المللی نسبت به دستگاه‎های دیگر پیشتاز است و این اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باعث ارتقاء جایگاه کشور در ارزیابی‎های سازمان‌های بین‌المللی درحوزه بهبود فضای کسب و کار شده است. وی در راستای پیشگیری از زمین‎خواری چه تعداد سناد برای املاک دولتی در سال گذشته صادر شده است و آیا ادارات متولی دولتی با سازمان ثبت در این زمینه همکاری دارند؟ افزود: در رابطه با بحث زمین‌خواری و جلوگیری از ارتکاب جرایمی از این دست ما معتقدیم باید شیوه‌ها و فرآیندهای معیوب را اصلاح کرد، برخی فرآیندهایی که باعث تشویق افراد سوء‌استفاده‌گر و متخلف می‌شود باید اصلاح شود این در حالی است که خوشبختانه سازمان ثبت در رابطه با جلوگیری از ارتکاب جرم زمین‌خواری اقدامات بسیار گسترده‌ای را انجام داده است که همه اقدامات الکترونیکی که در حوزه معاملات و صدور اسناد و اقداماتی که در بحث جامع املاک صورت گرفته باعث بسته شدن راه جاعلان و افرادی که با جعل و تقلب دنبال تصرفات و تملکات مربوط به املاک دولت یا اشخاص بودند شده است. ما معتقدیم اگر این کار در حوزه اجرای صد در صد کاداستر جامع انجام شود به طور کلی می‌توانیم از جرم زمین‌خواری جلوگیری کنیم البته لازمه آن همکاری همه دستگاه‌هایی است که متولی امر حراست و حفاظت از اراضی هستند؛ ما امروز نیازمند همکاری جدی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تثبیت مالکیت‌های دولت در منابع طبیعی جنگل‌ها، همکاری وزارت نیرو در رابطه با تثبیت مالکیت مربوط به بستر و حریم رودخانه‎ها، همکاری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با اراضی مواد در داخل شهرها و سازمان اوقاف در‌رابطه با تثبیت مالکیت‌های مربوط به موقوفات در سراسر کشور هستیم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.