×

هزینه ارتکاب جرائم علیه محیط بانان را باید به بالاترین حد ممکن رساند

هزینه ارتکاب جرائم علیه محیط بانان را باید به بالاترین حد ممکن رساند

به گفته یک وکیل دادگستری به منظور حمایت از محیط بانان باید هزینه ارتکاب جرائم علیه این قشر فداکار را به بالاترین حد ممکن رساند

هزینه-ارتکاب-جرائم-علیه-محیط-بانان-را-باید-به-بالاترین-حد-ممکن-رساند

به گفته یک وکیل دادگستری به منظور حمایت از محیط بانان باید هزینه ارتکاب جرائم علیه این قشر فداکار را به بالاترین حد ممکن رساند.

حسن کیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در خصوص شکار و حفاظت از محیط زیست قوانینی از دیرباز وجود داشته است و ما با خلاء قانونی در این حوزه مواجه نیستیم، گفت: باید با ترمیم و تقویت قوانین حمایتی از این قشر فداکار، هزینه ارتکاب چنین جرائم علیه محیطبانان را برای مرتکبین بالقوه و بالفعل به بالاترین حد ممکن رساند تا دیگر کمتر شاهد فجایعی چون کشته شدن محیط بانان و دیگر پاسداران طبیعت و حیوانات باشیم.

وی اضافه کرد: کشته شدن چند محیط‌بان در مدتی کوتاه و اینکه از نظر حقوقی و قانونی چه امکانات و ظرفیت‌هایی در خصوص حمایت از این قشر زحمتکش وجود دارد، بار دیگر توجهات را به این حوزه معطوف ساخت.

این وکیل دادگستری با اشاره به دستورالعمل خدمتی گارد محیط زیست تصریح کرد: در ماده 4 دستورالعمل خدمتی گارد محیط زیست به محیط‌بان اشاره شده است. این ماده در مقام تعریف محیطبان می‌گوید «محیط‌بان کسی است که مسئولیت اجرای قوانین و مقررات شکار، صید و حفاظت و بهسازی محیط زیست را در سطح حوزه استحفاظی خود بر عهده داشته و در زمینه حفاظت از محیط زیست، ممانعت از تجاوز به مناطق تحت کنترل سازمان و منابع طبیعی در حوزه استحفاظی خود اقدام می‌کند.»

وی در ادامه به مواد ٩ و٢٧ این دستورالعمل اشاره کرد و افزود: در ماده ٩ همین دستورالعمل به وظایف محیط بانان اشاره می شود و در بند 4 از این ماده اقدام در زمینه کشف جرائم و دستگیری متخلفان بر اساس دستورالعمل‌های صادره و در بند 9 آن جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز، تنظیم صورت مجلس تخلف و معرفی متخلفین به مراجع ذی صلاح جزو وظایف محیط‌بان آمده است و در ماده ٢٧ به امکان حمل و بکارگیری سلاح توسط آنها به عنوان ضابطین دادگستری صرفا هنگام انجام وظایف قانونی و در اجرای ماموریت‌های محوله برای کشف و تعقیب جرایم اشاره شده است.

کیا با بیان اینکه در ضابط بودن محیط بانان و همچنین امکان استفاده سلاح توسط آنان در راستای انجام وظائف قانونی تردید وجود ندارد، تاکید کرد: نکته قابل توجه این است که محیط بانان نیز در مقام ضابط خاص قضایی در هنگام استفاده از سلاح باید مواد قانونی قانون بکارگیری سلاح توسط مامورین و نیروهای مسلح در موارد ضروری را رعایت کنند.

وی بیان کرد: نکته حائز توجه دیگر این است که مامورینی مانند محیط‌بانان که همواره با خطر روبرو شدن با افراد خشن و مسلح قرار دارند باید گزارششان از حادثه مورد وثوق باشد و با افرادی که به جان آنها تعرض می‌کنند برخورد جدی و محکم قضایی صورت پذیرد؛ از دیگر سو فرهنگ حمایت و حفاظت از محیط زیست و گونه‌های خاص جانوری و در معرض انقراض در جامعه نهادینه شود.

این حقوقدان در تصریح سخن خود مبنی بر نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در باب مثال درج تصویر گونه نادر یوزپلنگ ایرانی بر روی پیراهن مقدس تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابتهای جام جهانی یا نشان دادن شجاعت یک محیط بان در سریال پرمخاطب «پایتخت» را از اقدامات فرهنگی و تبلیغی موثر  عنوان کرد و افزایش اینگونه  مباحث را لازم دانست.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.