×

تعریف کاداستر

تعریف کاداستر

در تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاک نقشه کاداستر به این صورت تعریف شده است به مجموعه عملیات فنی،مهندسی،ممیزی،ثبتی و حقوقی در مورد املاکی اطلاق میشود که جریان ثبتی آن خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک را مشخص نماید و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان دهد و به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک و سایر موارد مربوط به املاک اجراء گردد

تعریف-کاداستر

در تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت اسناد و املاک نقشه کاداستر به این صورت تعریف شده است:"به مجموعه عملیات فنی،مهندسی،ممیزی،ثبتی و حقوقی در مورد املاکی اطلاق میشود که جریان ثبتی آن خاتمه یافته اعم از اینکه در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد به جهت آنکه محدوده و موقعیت املاک را مشخص نماید و ارتباط جغرافیایی آنها را با یکدیگر نشان دهد و به منظور تثبیت مالکیت و تسهیل در حل و فصل دعاوی ملکی و ثبت املاک و سایر موارد مربوط به املاک اجراء گردد".

بنابراین میتوان گفت کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت میگردد تا جهت تعیین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک(تثبیت املاک) و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود،تفکیک،تجمیع،افراز و...و نیز رفع اختلافات ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار میگیرد.منظور از اطلاعات فنی همان نقشه رقومی حاوی مختصات گوشه های املاک در یک سیستم جهانی و منظور از اطلاعات حقوقی، مالکیت ، حقوق و محدودیتهای جاری در ملک یاد شده و بطور کلی وضعیت حقوقی و قانونی ملک است.

فوائد کاداستر:

اصولاً اجرای کاداستر مزایا و اهدافی را تأمین خواهد کرد که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه ها لازم و ضروری است.هدف کاداستر ایجاد نظامی ساده،روان،دقیق،مطمئن و با قابلیت بروز رسانی سریع و آسان برای کلیه املاک و مستحدثات هر کشور است.

-ایجاد مکانیزمی با مشخصات مذکور در صدور و اصلاح اسناد مالکیت.

-افزایش تضمین ملکی و کاهش خطرات در این زمینه.

-ایجاد اعتبارات بلند مدت و ارزان و نیز افزایش تولیدات و درآمدها از زمین.

-افزایش امنیت در نقل و انتقالات (ارزانتر-سریعتر-مطمئن تر)

-افزایش تضمین حقوقی زمینها و درنتیجه کاهش مشاجرات ملکی دادگاهها و بهبود روابط همسایگی.

-ایجاد بازاری متعادل در زمینه املاک و اراضی

-دریافت صحیح مالیات از مردم در قالب کاداستر مالی

-ایجاد سیستم جامع بانک اطلاعات جهت مطالعات دقیق وبرنامه ریزیهای ملی و منطقه ای در زمینه های : عمرانی،سیاسی،اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی،بهداشت،بودجه،در آمد،زمین و مسکن و….

-تعامل با سایر ادارات و جلوگیری از فعالیتهای موازی توسط سازمانها.

-کاهش حجم بایگانی ها و دستیابی سریع به اطلاعات از طریق مدیریت منابع اطلاعاتی

-ایجاد اشتغال،افزایش درآمد و دانش فنی در زمینه های علوم ژئوماتیک، رایانه و حقوق ثبت.

فرآیند تهیه نقشه کاداستر:

اساس ایجاد هرسیستم کاداستر نقشه مبناء(Base map)میباشد که به یکی از دو روش زمینی یا فتوگرامتری میتواند تهیه شود:

مراحل روش زمینی:

(1)ایجاد و گسترش شبکه نقاط مختصاتدار به روش ژئودزی ماهواره ای (GPS)

( 2)برداشت رقومی املاک به کمک دستگاههای پیشرفته الکترونیکی(توتال استیشن)

(3)ویرایش و استانداردسازی نقشه ها در سیستم U.T.M                                    

مراحل روش فتوگرامتری:

(1) عکسبرداری (2)تهیه (3)مثلث بندی (4)محاسبات (5)تبدیل  (6) ویرایش و استاندارد سازی

در بخش GIS(سیستم اطلاعات جغرافیایی) به موازات تهیه نقشه به یکی از دو روش مذکور، اطلاعات حدود اربعه از دفاتر املاک و پرونده های ثبتی استخراج  و در بانک اطلاعاتی وارد میشود.سپس اطلاعات موجود در بانک با اطلاعات گرافیکی نقشه تلفیق و مقایسه گردیده و در نهایت با این تلفیق عملیات عرصه سازی و پلاک گذاری انجام میشود و نقشه های خروجی در این مرحله  نیز یکپارچه شده و در روالهای ثبتی ادارات ثبت مورد استفاده قرار میگیرد.بدیهی است که در این شرایط کلیه عملیات ثبتی که به هر نحو با تغییر محدوده و موقعیت و ابعاد املاک ارتباط پیدا میکند با استفاده از نقشه های کاداستر انجام خواهد شد و بدین ترتیب نقشه ها نیز بروزرسانی(Update)میشوند.

عملکرد کاداستر در استان تهران:

قانون تهیه نقشه املاک بصورت کاداستر برای اولین بار در ایران  در سال 1351 تصویب شد و بعد از آن فعالیتهای پراکنده چندی در مناطق مختلف کشور برای تهیه نقشه کاداستر صورت گرفت کهبعدها بدلایلی متوقف گردید.

در تهران نیز منطقه عباس آباد جزء این مناطق بود.اما بعد از انقلاب و بخصوص پس از پایان جنگ تحمیلی و شروع برنامه های بازسازی کشور ، در سال 1368 اجرای طرح کاداستر کشور به تصویب نمایندگان مجلس رسید که طی یک برنامه 25 ساله تا پایان سال 1393 میبایستی این طرح در تمام کشور انجام شود.

البته پس از فاز مطالعاتی عملاً از اوایل دهه 70 بود که با توجه به اهمیت اجرای این طرح سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای پیشبرد برنامه های سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگیبا تربیت و آموزش پرسنل(فنی-حقوقی) از طریق بورس تحصیلی و نیز خرید تجهیزات مدرن  نقشه برداری اقدام به اجرای این طرح نمود که بر اساس استراتژی اجرایی طرح مناطق جنگ زده از الویت اول برخوردار بودند.

اهمیت اجرای طرح در این مناطق به حدی بود که آنرا میتوان یکی از عوامل مهم بازگشت مجدد هموطنان به شهرهایشان به جهت صدور اسناد مالکیت و تثبیت مالکیتشان دانست.پس از آن بر اساس سیاستهای کلان سازمان، کاداستر سایر مناطق از جمله جنوب تهران مورد بررسی و اجراء قرار گرفت.البته در مرحله اول منطقه کوچکی در مرکز تهران بصورت آزمایشی و بروش زمینی نقشه برداری کاداستر شد که این منطقه شمالاٌمحدود میشد به خیابان طالقانی،شرقاً به خیابان شهید مفتح،جنوباً به خیابان انقلاب و غرباً به خیابان فردوسی.

در ابتدای کار نقشه کاداستر با حدود 70 عارضه تهیه میشد اما بعدها به منظور سرعت بخشیدن به کار تهیه نقشه بر اساس عرصه سازی و فرآیند پلاک کوبی با عوارض محدود و مورد نیاز نقشه املاک در اختیار سازمان ثبت قرار گرفت و در حال حاضر حدود 20 عارضه تبدیل و پس از انجام عملیات یکپارچه سازی مورد استفاده مناطق ثبتی جهت فعالیتهای مختلف قرار میگیرد.سیاست کلی سازمان استفاده از روش فتوگرامتری در تهران و شهرهای بزرگ و روش زمینی در سایر شهرها جهت تهیه نقشه کاداستر میباشد.

البته در این بین به منظور سرعت بخشیدن به کار ضمن تعامل با سایر ادارات و به جهت جلوگیری از موازی کاری در صورت وجود از نقشه و اطلاعات موجود در آن نهادها استفاده میگردد.

وضعیت جاری کاداستر در استان تهران:

در راستای سیاستهای کاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در چارچوب دستورالعملهای ابلاغی از سوی اداره کل کاداستر و با استفاده کامل از نقشه های بزرگ مقیاس موجود در ارگانهای اصلی تهیه کننده نقشه همچون سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و همچنین بهره گیری از توان بخش خصوصی و شرکتهای مهندسین مشاور نقشه برداری ذصلاح، نقشه های پایه رقومی لازم برای تهیه نقشه های کاداستر تهیه شد.

این نقشه ها با اطلاعات مربوط به پلاکهای ثبتی املاک که  به طرق مختلفی همچون تعامل با شهرداری، استخراج از بایگانی ادارات ثبت و در بسیاری از مناطق با مراجعه حضوری به درب منازل و توزیع پرسشنامه های لازم جمع آوری و استاندارد سازی شده است تلفیق گردید. این مجموعه بهمراه اطلاعات جامع املاک که حاوی اطلاعات استخراج شده از دفاتر املاک ادارات ثبت می باشد، بانک اطلاعات کاداستر هر واحد ثبتی را تشکیل می دهند. در حال حاضر در تمامی 30 واحد  ثبتی سطح استان تهران سیستم کاداستر فعال و کلیه فرآیندهای ثبتی که به نحوی از انحاء با حدود و ثغور ملک سر و کار داشته باشند بر اساس این سیستم و پس از تثبیت عرصه املاک و به روزرسانی بانک جامع اطلاعات و نقشه های کاداستر انجام می شود. این در حالی است که صدور سند کاداستریبعنوان برگ زرینی از درخت کهنسال و تنومند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای اولین بار در استان تهران با پایلوت شدن یک واحد در اسفند ماه سال 89 آغاز شده و مبنای اصلی صدور این اسناد سیستم کاداستر می باشد.

در حال حاضر بیش از 90% املاک شهری تهران بزرگ و 75% املاک شهری شهرستانهای تابعه دارای نقشه کاداستر میباشند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.