×

عملکرد گزارشگر ویژه حقوق بشر از نظر ایران مردود است

عملکرد گزارشگر ویژه حقوق بشر از نظر ایران مردود است

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در واکنش به انتشار خبر احتمال برکناری پیش از موعد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر ایران، این موضوع را نشانه آشکار ناکامی و ناکارآمدی انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران دانست

عملکرد-گزارشگر-ویژه-حقوق-بشر-از-نظر-ایران-مردود-است وکیل 

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در واکنش به انتشار خبر احتمال برکناری پیش از موعد گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر ایران، این موضوع را نشانه آشکار ناکامی و ناکارآمدی انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، دکتر خسرو حکیمی اظهار کرد: حسب اطلاع، احمد شهید پس از برکناری، با حمایت آمریکا و کشورهای غربی، عنوان گزارشگر ویژه موضوعی، آزادی عقیده و مذهب را خواهد گرفت که این موضوع، محل تامل است.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه از ابتدا انتصاب گزارشگر ویژه برای وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، اقدامی غیرسازنده بود، گفت: تعییین گزارشگر ویژه کشوری در زمینه حقوق بشر برای کشوری مانند ایران که به تعهدات خود نسبت به شهروندانش و جامعه بین‌المللی همواره پایبند اساس، غیر موجه، بی‌معنا و مخرّب بود. به علاوه سازوکار گزارشگری در سازمان ملل باید مبتنی بر اصول حرفه‌ای، عادلانه، غیرتبعیض‌آمیز، منصفانه وغیرسیاسی باشد. قابل ذکر است که شورای حقوق بشر برای جلوگیری از برخوردهای دوگانه تاسیس شد و مکانیزم یو. پی. آر که دوره تکامل خود را می‌گذراند، بر مبنای مسئولیت مساوی همه کشور‌ها تنظیم شده است؛ از این رو چنین سازوکاری نباید با اقدامات موازی تضعیف شود.

وی تصریح کرد: بنابراین همانطور که در پاسخ به پیش‌نویس گزارش گزارشگر ویژه برای ارایه به سی‌ویکمین نشست شورای حقوق بشر آورده‌ایم، تعیین گزارشگر ویژه برای این کشور به دلایل مبنایی تصریح شده و نیز به علت عدم تحقّق در رعایت ویژگی‌های فوق‌الذکر، اقدامی غیرقابل قبول است. همانطور که بیان شد با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران نصب گزارشگر ویژه را غیرموجّه، بی‌معنا و مخرّب می‌داند اما در راستای همکاری با سیستم حقوق بشری سازمان ملل متحد و به قصد تصحیح رویکرد گزارشگر و تنظیم گزارش بر اساس اطلاعات موثّق نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات ذی‌ربط، ملاقات‌هایی با وی داشته‌اند و این تعامل همچنان ادامه دارد.

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در پاسخ به این سوال که گزارشگر ویژه و برخی دیگر، جمهوری اسلامی ایران را به عدم همکاری با مکانیزم‌های حقوق بشری سازمان ملل متهم می‌کنند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتقای همکاری با نهادهای بین‌المللی حقوق بشر اراده جدی دارد و با دعوت از کمیساریای عالی و هفت گزارشگر ویژه این مطلب را به اثبات رسانده است؛ با وجود اینکه نصب گزارشگر ویژه برای ایران را غیرموجه، بی‌معنا و مخرّب می‌داند و قبلا نیز بیانیه شش ماده‌ای در رد گزارش گزارشگر ویژه پس از ترجمه از سوی نمایندگی دایمی کشورمان در مقر سازمان ملل متحد- ژنو در اختیار کلیه نمایندگی‌ها فرار گرفت.

 حکیمی در پاسخ به اینکه نحوه تعامل ستاد حقوق بشر با گزارشگر ویژه چگونه بوده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از‌‌ همان ابتدا نسبت به انتصاب گزارشگر ویژه اعتراض جدی کرده و هرگز حاضر به پذیرش او نشد. با این همه از آنجا که کشورمان همواره به مکانیزم‌های فنی شورای حقوق بشر سازمان ملل احترام گذاشته و از طرف دیگر هیچ گزارش، اتهام یا سندسازی علیه خود در مجامع بین‌المللی را بی‌پاسخ نگذاشته، ستاد حقوق بشر در اجرای وظایف محوله از بدو انتصاب گزارشگر ویژه و ارایه اولین پیش‌نویس گزارش وی تاکنون پاسخ‌های مستدل و مستند مقتضی را نسبت به ادعاهای خلاف واقع مطروحه در پیش‌نویس گزارش‌ها تهیه و ارایه کرده است.

 اعتراض ایران به انتصاب گزارشگر ویژه

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران همواره نسبت به عملکرد احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر خود اعتراض داشته است، بیان کرد: به طور خلاصه به دلایل ردّ گزارش‌های مشارالیه اشاره می‌کنم؛ یکی از دلایل عمده تاسیس شورای حقوق بشر، مقابله اعمال استانداردهای دوگانه و برخوردهای گزینشی با موضوع حقوق بشر بر اساس انگیزه‌های سیاسی بوده و مکانیزم (یو. پی. آر) دقیقا برای رفع این اشکالات ایجاد شده است (جمهوری اسلامی ایران تاکنون گزارش‌های ملّی دوره اول و دوم یو. پی. آر خود را در فرجه مقرر ارایه کرده و در جلسات مربوطه به دفاع از آنها پرداخته، به طوری که با اجماع به تصویب رسیده است) لذا باید اجازه بدهیم که (یو. پی. آر) چند دوره تجربه شود نه اینکه با نصب گزارشگر ویژه اقدام مغایر با اهداف تاسیس شورای حقوق بشر صورت گیرد.

حکیمی ادامه داد: فردی که به عنوان گزارشگر ویژه توسط آمریکا و دول اروپایی پیشنهاد و با حمایت آنها تعیین شده است، از‌‌ همان آغاز مسئولیت، به شکل وسیعی در شبکه‌های تلویزیونی به تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته و کاملا از موضع بی‌طرفی خارج شده، در حالی که یکی از ضروریات این مسئولیت، بی‌طرفی کامل است.

وی اضافه کرد: گزارشگر ویژه فاقد متدلوژی قابل اعتنا و موجّه است اما بر خلاف آیین کار وظیفه داران رویه‌های ویژه شورای حقوق بشرموضوع قطعنامه 2/5 مجموعه وسیعی از اتهاماتی که امروزه در فضای مجازی راجع به هر موضوعی به وفور یافت می‌شود، کنار هم گذاشته و گزارش خود را حجیم می‌کند. در حالی که گزارشگر علی‌الاصولی باید روش کاری خود را به صورت روشن و آشکار در مورد هر ادعایی معرفی کند لذا انباشته کردن تعداد زیادی ادعای بی‌اساس، ارزش بررسی و پاسخگویی را ندارد.

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در ادامه عنوان کرد: گزارشگری به نحوی کاملا سیستماتیک از گروه‌های تروریستی دفاع و آنها را با برچسب مدافعان حقوق بشر در گزارش خود معرفی کرده است، از جمله گروه منافقین که تا چندی قبل در لیست تروریست‌های خطرناک بوده‌اند اما متاسفانه هم آمریکا وهم اتحادیه اروپا آنها را از لیست خارج کرده‌اند، در حالی که این گروه مسئول خون حدود بیست هزار نفر از مردم بی‌گناه کشورمان است که اسناد دقیق و کامل این جنایات در اختیار گزارشگر گذاشته شده اما وی با کمال تاسف به آنها توجهی نکرده است.

به گفته حکیمی، گزارشگر در گزارش‌های خود نه تنها این گروه تروریستی را محکوم نکرده بلکه با نام بردن از تعدادی از اعضای آن مدعی شده است که آنان صرفا به دلیل تلاش برای ارتباط با وی به زندان افتاده‌اند. در حالی که آنها افرادی هستند که محکوم به اقدامات تروریستی، نگهداری اسلحه، سرقت مسلحانه، قتل و... بوده‌اند وپرونده آنها در محاکم ذی‌صلاح بررسی شده است.

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در ادامه عنوان کرد: گزارشگر توجه کافی به نظام قانونی و فرهنگ اسلامی میهن ما ندارد و آنچه در غرب می‌بیند، تحت عنوان استانداردهای جهانی مبنا قرار می‌دهد. ما معتقدیم در مورد مسایل مربوط به خانواده، فرزندان، ازدواج یا انحرافات اخلاقی که تاثیر مستقیم بر کانون خانواده دارند مانند همجنسگرایی، زنا و روابط نامشروع باید قوانین و فرهنگ کشور ما که مبتنی بر حقوق بشر اسلامی است، مبنا باشد و گزارشگر حق ندارد نوع خاص از رفتار را استاندارد جهانی فرض کند. گزارشگری که احترامی برای قوانین و امنیت و مبانی فرهنگی و فکری یک ملت قائل نیست، چگونه صلاحیت بررسی وضعیت حقوق بشری در آن کشور را دارد؟

وی افزود: با توجه به موارد مذکور معتقد هستیم عملکرد گزارشگر ویژه نه تنها هیچ کمکی به توسعه و تعمیق حقوق بشر نکرده است بلکه درست در جهت عکس باعث ایجاد سوءظن عدم کارآمدی، تضعیف اعتبار سازمان ملل و شورای حقوق بشر شد. بنابراین ارتقای حقوق بشر فقط از طریق رهیافت‌های مبتنی بر همکاری، تعامل و گفتگوی سازنده قابل تحقق است.

معاون ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دستاوردهای ملموس حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران که مورد توجه نهادهای بین المللی نیز قرار گرفته باشد، گفت: گزارشگر با وجود پیشرفت‌های انجام شده و به رغم بیش از 18 مورد پیشرفت که خود در گزارش اخیر اجلاس سی ویکم به آن اذعان داشته است، متاسفانه در عباراتی غیرمتوازن و پیش داورانه گزارش خود را آغاز و تدوین کرده و با اظهار نگرانی در موضوعاتی که بلاوجه بودن آنها در پاسخ نامه‌های این ستاد به اثبات می‌رسد تصویر نادرستی از موضوعات حقوق بشری ایران نشان داده است.

وی افزود: با این همه جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست مستمر خود برای ارتقای حقوق بشرو تحقق عدالت اقدامات زیادی انجام داده که اخیرا با اصلاح برخی قوانین و رویه‌ها نیز همواره بوده که در برخی از پیش‌نویس گزارش‌ها (از جمله بند 2 گزارش اجلاس سی و یکم) به آن اذعان شده است.

حکیمی با اشاره به اینکه باید توجه داشت قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری جدید با هدف بازنگری و اصلاح مقررات و قوانین سابق و با لحاظ تعهدات بین‌المللی کشور تصویب شده است، اضافه کرد: از جمله نوآوری‌های قانون جدید آیین دادرسی کیفری، طبق ماده 66 به رسمیت شناختن حضور سازمان‌های مردم‌نهاد حقوق بشری (سمن‌ها) با توجه به اساسنامه آنها در مراحل دادرسی کیفری است. از آنجایی که مقررات مذکور و حمایت‌های در نظر گرفته شده در آنها در مورد تمام افراد بدون در نظر گرفتن نوع اتهام، به طور یکسان اجرا می‌شود لذا همانطور که در آخرین پاسخ ستاد تصریح شده، ادعای عدم اجرای این مقررات در مورد افرادی که به اتهام اقدام علیه امنیت ملّی تحت تعقیب قرار می‌گیرند، مورد تکذیب قرار گرفته است.

معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در خصوص مجازات اعدام در جمهوری اسلامی ایران و تاکیدی که همواره در گزارش‌های گزارشگر ویژه بر توقف آن شده است، نیز گفت: با توجه به اینکه مجازات اعدام مجازاتی قانونی است و در جمهوری اسلامی ایران نیز این مجازات تنها برای جرایم بزرگ آن هم پس از طی مراحل مفصّل قانونی تعیین و اجرا می‌شود، اظهار نگرانی گزاشگر بی‌مورد بوده، البته نظرات اصولی جمهوری اسلامی ایران بار‌ها به طور رسمی در پاسخ‌های ارایه‌شده منعکس شده است.

معاون قضایی ستاد حقوق بشر در پاسخ به اینکه آیا هیچ یک از تحولات صورت‌گرفته در خصوص ارتقای حقوق بشر در ایران مورد توجه گزارشگر ویژه یا شورای حقوق بشر بوده است یا خیر؟ گفت: موارد پیشرفت و اصلاح رویه‌ها و عملکرد‌ها در جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی و مبتنی بر حقوق بشر اسلامی آنچنان بارز و جدید بوده که گزارشگر ویژه در گزارش اخیر (برای اجلاس سی ویکم) از 18 مورد از آنها استقبال کرده است. اساسا اگر به میزان پیشرفت‌های به وجود آمده در قوانین و ارتقای عملکرد جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر بدون توجه به پیش‌داوری‌ها و ارایه تفسیر‌های جانبدارانه مطروحه در گزارش‌های گزارشگر ویژه توجه شود بهترین گواه برای بلاوجه بودن موضوع نظارت به حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران بوده و این تحولات لازم است مورد توجه شورای حقوق بشر نیز قرار گیرد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.