×

برای حمایت از محیط بانان، محدودیت ها در استفاده از سلاح های شکاری را در نظر بگیریم

برای حمایت از محیط بانان، محدودیت ها در استفاده از سلاح های شکاری را در نظر بگیریم

یک وکیل دادگستری گفت به جای تصویب قانونی جدید برای حمایت از محیط بانان باید محدودیت های شدیدی را برای افرادی که از سلاح غیرمجاز در زمان شکار و یا به صورت مجاز در مکان‌های غیرمجاز مبادرت به شکار می‌کنند، در نظر بگیریم

برای-حمایت-از-محیط-بانان،-محدودیت-ها-در-استفاده-از-سلاح-های-شکاری-را-در-نظر-بگیریم

یک وکیل دادگستری گفت: به جای تصویب قانونی جدید برای حمایت از محیط بانان باید محدودیت های شدیدی را برای افرادی که از سلاح غیرمجاز در زمان شکار و یا به صورت مجاز در مکان‌های غیرمجاز مبادرت به شکار می‌کنند، در نظر بگیریم.

جمشید نورشرق گفت: محیط بانان به لحاظ وظیفه ذاتی که در حفظ و نگهداری محیط زیست و جلوگیری از تعرض به محیط زیست دارند، با اشخاصی مواجه می‌شوند که به صورت غیرمجاز درصدد تعرض به محیط زیست هستند.

وی افزود: در حال حاضر ما با شرایطی مواجهیم مبنی بر این‌که زمانی که افرادی به خود اجازه می‌دهند که به محیط بانان حمله و آن‌ها را مجروح کنند یا به قتل برسانند، اطمینان دارند که محیط بانان دست به اسلحه نمی‌برند؛ زیرا قانون به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. در نتیجه ما شخصی را با دست خالی به مبارزه با کسانی می فرستیم که مسلح هستند و متاسفانه زندگی آن‌ها را در معرض خطر قرار می دهیم.

وی تصریح کرد: بر اساس مقررات قانونی که تصویب می‌کنیم باید به محیط بانان اجازه استفاده از سلاح را به منظور دفاع از خودشان و نیز دفاع از گونه‌های زیستی بدهیم ولی محدودیت‌های قانونی که در این زمینه وجود دارد، به ما اجازه نمی‌دهد که به این خواست عمومی جواب مثبت بدهیم.

یک وکیل دادگستری افزود: در وضعیتی که فردی در مقام دفاع مشروع قصد جان و تمامیت جسمانی یا دیگری را دارد، مقررات قانونی را داریم که با رعایت شرایط دفاع مشروع به او اجازه عمل متقابل را داده است؛ لذا از این دیدگاه ما نیاز به تصویب قانون نداریم و محیط بانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و نیاز به تصویب قانون در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد: متاسفانه  محیط بانان در اثبات شرایط مشروع با دشواری‌ها و سختی‌هایی روبرو هستند و در پرونده‌های متعددی شاهدیم که آن‌ها نتوانسته‌اند شرایط مشروع را ثابت کنند و به کارگیری سلاح توسط آن‌ها غیر قانونی و غیرمجاز تلقی شده و اقدام آن‌ها حسب مورد قابل مجازات شناخته شده است.

وی با اشاره به قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح مصوب 73 گفت: شاید بهتر این بود که محیط بانان مشمول این قانون شوند. طبق ماده یک این قانون  مامورین مسلح اشخاصی هستند که به منظور حفظ و استقرار نظم و امنیت یا جلوگیری از فرار متهم در مقام ضابط قضایی به انجام وظیفه می پردازند؛ لذا بهتر است که به جای مقررات قانونی جدید برای افرادی که از سلاح غیرمجاز در زمان شکار و یا به صورت مجاز در مکان های غیرمجاز مبادرت به شکار می کنند، محدودیت‌های شدیدی را وضع کنیم.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: باید حمایت قانونی ما از محیط بانان بیشتر شود به نحوی که خانواده‌های آن‌ها و خودشان بدانند که حمایت‌های قانونی از آن‌ها بعمل آید.

وی یادآور شد: ما در حمایت از این افراد یک گام عقب هستیم و متاسفانه باید ابتدا یک سری اتفاقات ناهنجار بیفتد و متحمل خسارات شویم و بعد به فکر چاره بیفتیم. ای کاش زمانی که ما یک سری ماموریت‌های خطیر را برای این افراد در نظر می‌گرفتیم متناسب  با وظیفه‌ای که بر عهده‌شان می‌گذاریم، خود را متعهد می‌دانستیم که آن‌چه که از دستمان بر می‌آید را در حدود قانونی برای آن‌ها انجام دهیم.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.