دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
آیلین محمدی رفیع وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی کانون وکلا دادگستری مرکز
حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
محمد رضا مهرجو وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و دانشجوی دکتری حقوق خصوصی
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

شایع ترین تخلفات اداری کارمندان دولت کدام است؟

ارسالی توسط وکالت آنلاین وکیل پایه یک دادگستری
شایع ترین تخلفات اداری کارمندان دولت کدام است؟

هرگونه اعمال و رفتاری که حیثیت و جایگاه اداری کارمندان دولت را خدشه دار کرده و موجبات نقض حقوق اشخاص و قوانین و مقررات را فراهم نماید تخلف اداری محسوب و مطابق با مواد 8 و 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 قابل مجازات است.

 هرگونه اعمال و رفتاری که حیثیت و جایگاه اداری کارمندان دولت را خدشه دار کرده و موجبات نقض حقوق اشخاص و قوانین و مقررات را فراهم نماید تخلف اداری محسوب و مطابق با مواد 8 و 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 قابل مجازات است.

 داشتن نظام اداری سالم همواره از اهداف اساسی دولت‌ها و نیز حکومت‌ها بوده است؛ چراکه وجود فساد در نظام اداری و سوءاستفاده صاحب منصبان و کارگزاران دولتی از جایگاه شغلی خود کارایی و مشروعیت آن‌ها و نیز حکومت را تهدید می‌کند.

به همین منظور در تمامی نظام‌های حقوقی دنیا از جمله ایران جهت برخورد با افراد خاطی راهکارهایی پیش بینی شده است.

هرگونه اعمال و رفتاری که حیثیت و جایگاه اداری کارمندان دولت را خدشه دار کرده و موجبات نقض حقوق اشخاص و قوانین و مقررات را فراهم نماید تخلف اداری محسوب و مطابق با مواد 8 و 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 7/9/1372 قابل مجازات است.

لکن در این بین برخلاف آنچه عده‌ای فکر می‌کنند که تخلفات دارای مجازات نخواهند بود باید بیان داشت تعدادی از تخلفات وجود دارند تا واجد جنبه کیفری هستند.

به عبارتی دیگر باید بیان داشت برخی از تخلفات کارمندان واجد جنبه کیفری بوده و توسط مراجع قضایی قابل پیگیری و رسیدگی است.

در همین زمینه : چه دادگاه‌هایی صلاحیت رسیدگی به جرایم کارمندان دولت را دارند؟

در همین راستا به منظورتنویر موضوع و اطلاع مردم و نیز کارمندان از یک سو و جلوگیری از بروز اعمال مجرمانه و کاهش آنها در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی از سوی دیگر اهم تخلفات اداری که واجد جنبه جزایی می باشند به استناد قانون رسیدگی به تخلفات اداری و قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین ذیلاً عنوان می گردد:

در همین زمینه : تحقق دولت الکترونیک از جرایم کارمندان می‌کاهد/تسامح در مبارزه با فساد جایز نیست

ایراد تهمت و افترا، هتک حیثیت

ماده 608 قانون مجازات اسلامی مندرج در فصل 15 قانون مذکور تحت عنوان هتک حرمت اشخاص و همچنین مواد 697 الی 699 قانون مجازات اسلامی مندرج در فصل 27 تحت عنوان افتراء، توهین و هتک حرمت

اخاذی

ماده 669 قانون مجازات اسلامی

اختلاس

مواد 5 و 6 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/09/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام

تبعیض یا اعمال غرض یا روابط غیراداری در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص

ماده 605 قانون مجازات اسلامی

در همین زمینه : افزایش تخلفات کارمندان/ بازنگری در قانون و اصلاح وضع معیشت کارمندان/برخورد قاطع دستگاه قضا با یقه سفیدها

تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی، ایراد خسارات به اموال دولتی

قسمت اخیر ماده 598 قانون مجازات اسلامی

افشای اسرار و اسناد محرمانه اداری

ماده 2 قانون انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی مصوب 29/11/1353

ارتباط و تماس غیرمجاز با اتباع بیگانه

ماده 508 قانون مجازات اسلامی

سرپیچی از اجرای دستورهای مقام‌های بالاتر در حدود وظایف اداری

ماده 576 قانون مجازات اسلامی

سهل انگاری رؤسا و مدیران در ندادن گزارش تخلفات کارمندان تحت امر

ماده 606 قانون مجازات اسلامی

ارائه گواهی یا گزارش خلاف واقع در امور اداری

ماده 540 قانون مجازات اسلامی

گرفتن وجوهی غیر از آنچه در قـوانین و مقررات تعیین شده یا اخذ هرگونه مالی که در عرف رشوه خواری تلقی می‌شود

ماده 3 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/09/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام و ماده 600 قانون مجازات اسلامی

تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را ندارند یا خودداری از تسلیم مدارک به اشخاصی که حق دریافت آن را دارند

ماده 604 قانون مجازات اسلامی

رعایت نکردن شئون و شعایر اسلامی

ماده 638 قانون مجازات اسلامی

اختفاء، نگهداری، حمل، توزیع و خرید و فروش مواد مخدر

ماده1 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحات و الحاقات آن در سال های 1376و1389

استعمال یا اعتیاد به مواد مخدر

ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام و اصلاحات و الحاقات آن در سال های 1376و1389 و تبصره های ماده مذکور

هر نوع استفاده غیرمجاز از شئون یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی

ماده 598 قانون مجازات اسلامی

جعل یا مخدوش نمودن و دست بردن در اسناد و اوراق رسمی یا دولتی

مواد 532 و 534 قانون مجازات اسلامی

دست بردن در سؤالات، اوراق، مدارک و دفاتر امتحانی، افشای سؤالات امتحانی یا تعویض آن‌ها

ماده واحده قانون مجازات افشای سوالات امتحانی مصوب 17/3/1349

سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری

مواد 576 و 581 قانون مجازات اسلامی

توقیف، اختفاء، بازرسی یا بازکردن پاکتها و محمولات پستی یا معدوم کردن آنها و استراق سمع بدون مجوز قانونی

ماده 582 قانون مجازات اسلامی

یاسر میرزاجعفری کارشناس ارشد حقوق

منبع : خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نام نویسنده
نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

نظریه های مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید